Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes förstör ALLA mina genvägar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-09 20:51

Efter senaste uppdateringen av iTunes som Apple tvingade på mig häromdagen (7.4.3.1) fick jag ett tämligen besvärande problem.

Varenda liten genväg på hela datorn har nu iTunes-ikonen och när jag klippar på genvägen öppnas iTunes. Detta trots att genvägen när jag går in under egenskaper länkar till rätt program, exempelvis Word, Outlook osv. Om jag avinstallerar iTunes hoppar genvägarna tillbaka och fungerar normalt, men så fort jag installerar iTunes (oavsett version) uppstår problemet igen.

Jag har sökt som en galning efter en lösning på Internet men enbart hittat tre-fyra andra liknande berättelser på Apples egna support forum och de har fått noll hjälp och enbart idiotförklaringar från supporten.

Någon här som har varit med om detta fenomen tidigare och vet hur det löses?

Bild finnes här; http://alfinson.se/bilder/itunes.jpg
Systemet ifråga kör Vista Business med alla uppdateringar och senaste drivrutiner.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-10-09 22:00

Till XP fanns ju PowerToys, där kunde man reparera ikon-cachen, det ser ut som om det är nåt sånt som behövs göras. Jag vet dock inte om det går att köra på Vista...

  • Medlem
  • 2007-10-09 22:27

Det har inget med ikon-cachen att göra, i så fall hade genvägarna fortfarande länkat till samma plats som tidigare men ikonen bytts ut. Nu är dock alla genvägar länkade till iTunes! Det vill säga klickar jag på valfri ikon i startmenyn så öppnas iTunes.

(Att reparera ikon-cachen i Vista görs enklast genom att byta färgupplösning)

Du har förstås reparerat skivbehörigheterna? Men det kanske inte ens har med detta att göra? Startat om med skifttangenten nedtryckt? Zappat p-ramet?

  • Medlem
  • 2007-10-09 23:03
Ursprungligen av Ian Curtis:

Du har förstås reparerat skivbehörigheterna? Men det kanske inte ens har med detta att göra? Startat om med skifttangenten nedtryckt? Zappat p-ramet?

Va och va? Skall jag testa att starta iTunes med shift-tangenten nedtryckt och p-ramet är vad?

  • Oregistrerad
  • 2007-10-10 09:43
Ursprungligen av alfin:

Va och va? Skall jag testa att starta iTunes med shift-tangenten nedtryckt och p-ramet är vad?

Nja, ibland kan mycket lösas genom dessa tre åtgärder.
Om man startar om datorn med shift-tangenten nedtrycket, tror jag att man startar i sk. felsäkert läge. Det kan man testa och se om det blir någon skillnad. Starta om datorn som vanligt därefter.
Men innan du eventuellt gör det så kan du testa att reparera skivbehörigheterna om du inte redan har gjort det. Programmappen, Verktygsprogram, Skivverktyg. Markera hårddisken och välj Reparera skivbehörigheterna.
Du kan även zappa p-ramet genom att välja omstart och under omstarten hålla nere ⌘-alternativ-P-R och låta startljudet plinga ett par gånger innan du släpper upp tangenterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 09:47
Ursprungligen av Ian Curtis:

Nja, ibland kan mycket lösas genom dessa tre åtgärder.
Om man startar om datorn med shift-tangenten nedtrycket, tror jag att man startar i sk. felsäkert läge. Det kan man testa och se om det blir någon skillnad. Starta om datorn som vanligt därefter.
Men innan du eventuellt gör det så kan du testa att reparera skivbehörigheterna om du inte redan har gjort det. Programmappen, Verktygsprogram, Skivverktyg. Markera hårddisken och välj Reparera skivbehörigheterna.
Du kan även zappa p-ramet genom att välja omstart och under omstarten hålla nere ⌘-alternativ-P-R och låta startljudet plinga ett par gånger innan du släpper upp tangenterna.

Hon kör Windows.

  • Medlem
  • 2007-10-10 11:43
Ursprungligen av acke:

Hon kör Windows.

Ett av två var rätt, han kör windows

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 22:40
Ursprungligen av alfin:

Ett av två var rätt, han kör windows

Ha, parallellästen en tråd som var skapad av en tjej. Hur som helst, kan inte hjälpa dig, kan inte Windows. Byter du till Mac däremot

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-11 21:31
Ursprungligen av acke:

Ha, parallellästen en tråd som var skapad av en tjej. Hur som helst, kan inte hjälpa dig, kan inte Windows. Byter du till Mac däremot

acke, den kör jag också med, såå skönt o slippa sitta vid den skiten, även om bara för en kort stund.

Sorry, läste lite väl hastigt.

I've got nothing.

Å f-n!

  • Medlem
  • 2007-10-11 21:50

Utan att kunna Windows skulle jag tippa att det är nåt annat du har installerat som inte fungerar så bra på samma dator som iTunes. Annars skulle det antagligen vara ett vanligare fel än det nu verkar vara.

Har du alltid haft problemet med iTunes? Om inte kanske du kan dra dig till minnes nåt annat program di har installerat sedan iTunes fungerade.

Om du har små "enkla" free- eller shareware kanske du ska testa att avinstallera dem en efter en och se om det hjälper.

  • Medlem
  • 2007-10-11 22:01

Även om det utlöses av Itunes, så är det en Vista-bugg. Ett program ska helt enkelt inte kunna paja systemet på det där sättet. Jag tror att du kan få bättre hjälp på ett Windows-baserat fora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 10:15
Ursprungligen av alfin:

Efter senaste uppdateringen av iTunes som Apple tvingade på mig häromdagen (7.4.3.1) fick jag ett tämligen besvärande problem.

Tvingade på dig? Pistolhot?

  • Medlem
  • 2007-10-12 18:46
Ursprungligen av acke:

Tvingade på dig? Pistolhot?

Helt korrekt, gud allsmäktige, Jobs, hoppade ut ur PCMCIA-porten och hotade mig med en iPhone som tillhygge.

Näväl problemet är löst, det visade sig att varje gång jag installerade det lilla käcka djuret iTunes så tog det utan min tillåtelse över alla .lnk-filassociationer på datorn och länkade dem till sig själv.

Och att problemet berodde på just iTunes är tämligen solklart, så fort jag avinstallerar det så försvann den filassocieringen, och när jag återinstallerade så kom de tillbaka. Har för övrigt hittat en hög liknande felbeskrivningar (som går så långt tillbaka som juli i år) på Apples egna supportforum som helt ignorerats av supporten, får väl ta mina Windows-kunskaper och hjälpa de stackars djuren...

  • Medlem
  • 2007-10-12 22:01

Problemet är väl att Vista låter det ske. Det händer ju inte i XP. Och det kan ju knappast hända alla Vista-användare heller. Då hade vi sett många fler trådar om det redan.

1
Bevaka tråden