Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook har fått stryk!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 21:52

Min MacBook var med om ett våldsamt slagsmål för ett par veckor sedan. Den fick rejält med stryk, efteråt såg den ut som att den blivit överskörd av tåget. Jag lämnade in den på en Apple-butik och ett par dar senare ringde dom upp och sa att det skulle kosta över 10 000 kr att få den fixad. Helt sjukt dyrt. Jag har ingen försäkring som täcker kostnaderna så jag började skruva i den själv. Jag har rätat ut allting som har blivit krokigt, skevt och buckligt. Nu ser datorn fin ut igen men skärmen och cd/dvd-läsaren är döda. Skärmen är inte sprucken och bilden finns där fast mörk. Det ser ut som när man sänker ljusknappen till det mörkaste. Dvd-brännaren låter jätteilla när man stoppar in skivor, Och sen får man knappt ut dom igen.

Kan privatpersoner köpa reservdelar till MacBookar? Eller ska jag köpa en annan MacBook på Blocket och ta delarna från? Eller kan det gå att få in skärmen och cd:n från en gammal iBook?

Vad skulle ni göra i min situation?

Du har alltså inte ens en hemförsäkring?

EDIT: Ursäkta om det lät drygt. Undrade bara om du verkligen tänkt på hemförsäkringens villkor.

Senast redigerat 2007-10-10 22:47
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-10 22:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 12:27

hemförsäkringen jag har täcker bara brand och inbrått.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-11 20:32

Shit vad tråkigt.

Eftersom en ny macbook går på ca 10 000:- Försök och sälj din sarjade macbook för en struntsumma 2000:- eller nått till "den händige" på blocket eller kanske annonsera den här. Eller så kan du sälja reservdelarna ur den till någon annan, för att bygga upp en mindre summa.

Därifrån kan du ju få ihop en liten slant till en ny fin en.

Skönt att veta att den tål en liten känga iaf.
Får man fråga, hade du i en väska och du tappade den eller något liknande och använde slagsmål som metafor för att exempelvis fått stryk av det den stötte ihop med ett golv eller en trappa i ett fall. Eller var den med i en väska under ett riktigt slagsmål?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 12:25

Nä den var inte med i ett riktigt slagsmål, men den flög över halva rummet i en väldig fart rakt in i väggen och sen ner i golvet, det var en olycka.

Jag tänker inte sälja den för en struntsumma, jag tänker köpa delar och fixa den själv. En skärm och en cd-läsare från http://www.ifixit.com/ tror jag att det får bli.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-12 14:24
Ursprungligen av Fexxe:

Nä den var inte med i ett riktigt slagsmål, men den flög över halva rummet i en väldig fart rakt in i väggen och sen ner i golvet, det var en olycka.

Hur lyckades du med det?? Lycka till med reparationen, det låter som om bakgrundsbelysningen till skärmen dött, men du kanske kan få tag på en hel skärm från en MB med trasigt moderkort eller nåt.

Slog ihop 2 likadana trådar /Mod

Skriv gärna i tråden igen när (eller om) du lyckas få ihop din dator. Det är alltid trevligt att höra om dem som lyckats laga invecklade prylar på egen hand – speciellt elektronik (nörd som man är)!

Bara att slänga. Om du lagar den kommer den ändå att paja efter en 1v.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-10 19:17

Använd den som server och göm i nån garderob. Det är alltid kul. Kanske som en musikstreamer?

Det är oftast inte själva LCD-panelen som är trasig när bakgrundsbelysningen slocknat, utan invertern. Den kostar en bråkdel av vad en ny LCD-panel kostar.

Jag säger inte att LCDn inte är trasig, men OFTAST är det invertern som gått.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-11 16:58

Har precis lagat en MB som blivit trampad på rätt över skärmen. Bytte gångjärn, limmade ihop plastdelar, köpte ny HD och installerade om och körde på utan problem.

Hade tur eftersom skärmen klarade sig i olyckan. Det enda kvarvarande "felet" är att ena antennkontakten för 802.11g fortfarande är avriven från sin plats på kortet men det gör inget eftersom det räcker med en antennslicga (MB har två antenner runt skärmen).

MBn är så fint muduluppbyggd så med guiderna på ifixit så kan du nog lyckas få liv i den utan problem, lycka till!

Ursprungligen av demo9:

MBn är så fint muduluppbyggd så med guiderna på ifixit så kan du nog lyckas få liv i den utan problem, lycka till!

Fint moduluppbyggd är den INTE i jämförelse med t ex Dell, men med manualer eller guider går det bra ändå. En väldans massa sladdar i MacBooken.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-18 14:42

Hur gick det med detta? jag kan ev. vara intresserad av att köpa delar från den om du valde att inte laga den utan la den på "bra att ha högen"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 15:30

Hej igen,

Jag glömde helt bort att jag började den här tråden i höstas. Jag lyckades riktigt bra med att fixa datorn några veckor efter att jag började den här tråden. Jättetack till Micke F som tipsade om http://www.thebookyard.com/ . Thebookyard säljer testade reservdelar från demonterade mac-datorer, bra service och bra priser. Jag köpte dom delar som gått sönder och så använde jag manualerna från http://www.ifixit.com/ för att plocka isär och sätta ihop datorn steg för steg. ifixit.com har enkla manualer för hemmafixare av iPodar och Macar. När jag ändå öppnade upp datorn och garantin rök så passade jag på att pynta datorn med ett snygg-äpple från http://icolours.ca/images/gallery/020.jpg

Såhär i efterhand är jag nästan glad att det hände, jag har lärt känna min MacBook mycket bättre, både utan och innan. Jag har lärt mej hur det känns att älska nånting riktigt mycket. Dessutom så blev fläckten tystare!

wilhelm-pod skrev att det var bara att slänga och beccu skrev att jag skulle sälja den på blocket för en struntsumma. Det skulle jag aldrig göra, en några månader gammal dator måste ju gå och fixa, och det gick det! Nu har jag kört den i ett halvår efter kraschen och jag har inte märkt några problem alls! Om någon av er råkar ut för samma ska så hjälper jag gärna till med skruvmejseln.

Jag har några bilder på flickr om nån vill se:
http://www.flickr.com/photos/fexxe/sets/72157604622595763/show/

Fantastiskt! Gratulerar. Selbst ist der Mann, som man säger i Tyskland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 18:13

Selbst ist der Mann, vad betyder det?

"Själv är bäste dräng" eller nåt liknande?

Yes!

EDIT: Skriver fem bokstäver till så att meddelandet blir godkänt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-19 22:38
Ursprungligen av Snabeldrake:

Yes!

EDIT: Skriver fem bokstäver till så att meddelandet blir godkänt.

Jag tror det blev mer än fem

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-20 10:59

Imponerande! Kostade reservdelarna mycket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 11:28

Jag betalade ca 4000Kr för att få datorn på benen igen, så det var inte gratis. Men betydligt billigare än att köpa en ny.

Ursprungligen av Fexxe:

Jag betalade ca 4000Kr för att få datorn på benen igen, så det var inte gratis. Men betydligt billigare än att köpa en ny.

Fast om det hade velat jävlas med dig så hade du kunnat få bytt ännu mer delar och ändå inte fått en bra dator. Skönt att det funkade, själv hade jag aldrig tagit risken - men ja ä la en fegis då...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-20 12:40

Kul att du fick den på benen igen, och applemärket är riktigt snyggt! ;D

Grattis, men inte gratis.

Jösses, vad duktig du är !
Visste inte att det faktiskt går att bygga ihop en skadad dator så från grunden.
Min pappa byggde vår första TV själv med en byggsats när jag var barn. Har alltid tänkt hur svårt det måste ha varit men ser att det går att fixa det mesta med envishet och träning.

1
Bevaka tråden