Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple öppnar iPhone för tredjepartsutvecklare?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt 9to5Mac håller Apple för fullt på att ta fram ett utvecklingspaket för iPhone som sedan skall kunna ges till utvalda och betrodda utvecklare. Ettexempel är EA, som ryktas vara på väg att föra över alla sin spel från iPod till iPhone och iPod Touch.

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.124247

Edit:
Rubriken ändrars gärna till Apple öppnar upp iPhone till tredjepartsutvecklare.

Senast redigerat 2007-10-07 18:01
Ursprungligen av RockyMontana:

...utvalda och betrodda utvecklare...

Helst inte. Jag ser hellre att de släpper en SDK som alla kan använda, eller att de inte gör det alls.

Senast redigerat 2007-10-17 18:19
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-09 15:29
Ursprungligen av Marcus K:

Nej tack. Ingen halvmesyr. Vad är de rädda för? Att någon skriver ett program som är bättre än Apples? Nej ska de ut med ett utvecklingspaket så ska det ut till alla eller ingen alls. Jag skulle vilja att Apple var lite mer som Nokia i vissa fall.

Det är inte frågan om en halvmesyr. De initiala samarbetspartnersarna fungerar som en slags "beta-testare", eller vad man kan säga. Detta för att ge utvecklarna de verktyg de behöver — till skillnad från vad Apple tror att de kanske kan behöva — samt att få en rigorös och stabil plattform.

Alternativet, att släppa plattformen till alla direkt innan den är väl testad, leder istället till instabilitet, publika säkerhetshål som ständigt måste motarbetas, och långsam utveckling.

Om detta stämmer bekräftar det bara min teori att Apple inom kort kommer att börja sälja applikationer via iTunes WiFi-store. Apple vill ha full koll på tredjepartsprogrammen så att de fungerar felfritt i med telefonen - såväl säkerhetsmässigt, som prestandamässigt (batteritid etc). Därför kommer förmodligen ett SDK tas fram, men programmen kommer bara kunna installeras via iTunes WiFi. Apple kommer granska programmen, och förmodligen ta en viss procent av nerladdningskostnaderna, precis som för musiken i iTunes.

Men detta är bara vad jag tror. Var tror ni?

/M

Jag kopierar vad jag skrev om detta i fredags:

"Det låter som ett troligt scenario och jag har inte problem att betala om programmen är bra, men jag hoppas de också släpper på fria program också."

Dvs jag hoppas att en sådan lösning tillåter opensourceprogram som inte kostar pengar.

Fast ännu hellre en fri plattform likt en hackad 1.0.2 men med Apple stöd.

Ursprungligen av Martin Belak:

(bortklippt) ...programmen kommer bara kunna installeras via iTunes WiFi. Apple kommer granska programmen, och förmodligen ta en viss procent av nerladdningskostnaderna, precis som för musiken i iTunes.

Men detta är bara vad jag tror. Var tror ni?

/M

Jag tror också att APPLE vill sälja "services". Det finns ju de som vill betala 30 spänn i månaden för att ha en hund slickandes, så det borde gå att klämma ut någon eller några dollars ur andra kundkretsar. Att knyta kunden till APPLE är ett plus, även om det inte blir så stora pengar i intjäning. APPLE kommer att kunna kontrollera, så att användaren bara kan köra det på en iPhone, så tlefonen blir en "must have". Tyvärr innebär det att utvecklare som vill ställa tingen till grais förfogande får det svårt. Så länge det inte finns en YOUTUBE lösning för applikationer som APPLE ser sig nödgad att koppla på.

Det går ju att göra som med Symbian Signed. D.v.s att man släpper olika nivåer av access till hårdvaran och systemet beroende på program. Vill man gå djupt i iPhone krävs signering etc medan "enklare" program inte kräver detta. Öppnar Apple den för tredjepartsprogram blir den omedelbart mycket intressant.

Det är kanske så de har tänkt med Web2.0 eller nåt?

Så kan det vara. Det är möjligt att jag överreagerade lite. Men jag gillar det ändå inte riktigt, även om det vore på det viset. Om det några som ska få betatesta är det i så fall Apples ADC-medlemmar och inte bara utvalda partners.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-09 21:10
Ursprungligen av Marcus K:

Så kan det vara. Det är möjligt att jag överreagerade lite. Men jag gillar det ändå inte riktigt, även om det vore på det viset. Om det några som ska få betatesta är det i så fall Apples ADC-medlemmar och inte bara utvalda partners.

Apples ADC-medlemmar är lite väl många för att garantera någon slags kvalitet på den första skörden iPhone-applikationer. Det krävs inte ett skit för att bli sådan.

Istället för att en handful nya applikationer lanseras som är rigoröst testade, av hög kvalitet och skonsamma mot batteriet och de övriga applikationerna på plattformen, så får man då istället hundratals nya knapphändigt testade applikationer av förhållandevis dålig kvalitet som varken är skonsamma mot batteriet eller mot övriga applikationer på plattformen. Det drar ner helhetsintrycket av iPhone ganska väsentligt. Dessutom blir det ett tuffare jobb att överhuvudtaget ta fram en säker, stabil och bra mjukvaruplattform, vilket ju är själva poängen med hela grejen.

Jag tror helt enkelt att i den här frågan så har Apple en något bättre förståelse för det här med plattformsutveckling än vad du har. De gör helt rätt i det här läget, faktiskt. Iofs inte så lätt att förstå och känna till alla aspekter som man måste ta i beaktning i ett läge som detta, men då kan man ju låta bli att kritisera också.

Ursprungligen av Jogin:

Apples ADC-medlemmar är lite väl många för att garantera någon slags kvalitet på den första skörden iPhone-applikationer. Det krävs inte ett skit för att bli sådan.

Apple skulle kunna begränsa det till Select- och Premium-medlemmar, precis på samma sätt som när de får ut utvecklingsversioner av Mac OS X.

Ursprungligen av Jogin:

Istället för att en handful nya applikationer lanseras som är rigoröst testade, av hög kvalitet och skonsamma mot batteriet och de övriga applikationerna på plattformen, så får man då istället hundratals nya knapphändigt testade applikationer av förhållandevis dålig kvalitet som varken är skonsamma mot batteriet eller mot övriga applikationer på plattformen. Det drar ner helhetsintrycket av iPhone ganska väsentligt. Dessutom blir det ett tuffare jobb att överhuvudtaget ta fram en säker, stabil och bra mjukvaruplattform, vilket ju är själva poängen med hela grejen.

Jag tycker att du pratar lite väl illa nu om alla utvecklare som till vardags gör alla bra program som redan finns till Mac OS X. Varför skulle de göra så markant dåliga program att det skulle dra ner helhetsintrycket av iPhone-plattformen? Det finns massor med människor där ute som brinner av iver att utveckla för iPhone, och de kommer inte att sluta med det bara för att Apple inte vill ge sitt stöd till dem. Om Apple inte öppnar upp för tredjepartsutvecklare kommer de att gå en egen väg för att utveckla och köra program. Det skulle i så fall kunna leda till att Apple tappar kontroll och det skulle kunna öppna för ditt scenario med dåligt skrivna program och fulhack som sänker intrycket av iPhone och som leder till säkerhetsrisker.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-10 20:32
Ursprungligen av Marcus K:

Jag tycker att du pratar lite väl illa nu om alla utvecklare som till vardags gör alla bra program som redan finns till Mac OS X. Varför skulle de göra så markant dåliga program att det skulle dra ner helhetsintrycket av iPhone-plattformen?

Två anledningar: 1) iPhone-plattformen är ännu outvecklad, den kommer att ta form tillsammans med samarbetspartnerna. Det är sjukt mycket svårare att utveckla mot en ofärdig mjukvaruplattform, än den relativt stabila Mac-plattformen. iPhonens egenskaper så som batteri samt begränsad minne och processorkraft gör det bara ännu svårare. 2) iPhone-plattformen kommer att locka fler än bara Mac-utvecklare.

Ursprungligen av Marcus K:

Det finns massor med människor där ute som brinner av iver att utveckla för iPhone, och de kommer inte att sluta med det bara för att Apple inte vill ge sitt stöd till dem. Om Apple inte öppnar upp för tredjepartsutvecklare kommer de att gå en egen väg för att utveckla och köra program. Det skulle i så fall kunna leda till att Apple tappar kontroll och det skulle kunna öppna för ditt scenario med dåligt skrivna program och fulhack som sänker intrycket av iPhone och som leder till säkerhetsrisker.

Det är endast en liten minoritet som kommer att hacka sin iPhone och därför är det ganska irrelevant vilka problem som de som hackat sin iPhone stöter på. Eventuella problem med det drabbar endast några få geeks, det drar inte ner det allmänna intrycket.

Apple gör helt rätt i att utveckla iPhone-plattformen tillsammans med några få samarbetspartner, och släppa in fler allt eftersom plattformen mognar. Detta snabbar upp utvecklingen av iPhone-plattformen samt minimerar risken för säkerhetshål, oskötsamma program, etc; allt från virus till bara dåligt utvecklade program.

Ursprungligen av Jogin:

Det är endast en liten minoritet som kommer att hacka sin iPhone och därför är det ganska irrelevant vilka problem som de som hackat sin iPhone stöter på. Eventuella problem med det drabbar endast några få geeks, det drar inte ner det allmänna intrycket.

Sen när är ca. 10% en liten minirotet?

Visst är det en minirotet, men ganska mycket större del än vad någon antagligen räknat med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-10 23:22
Ursprungligen av RockyMontana:

Sen när är ca. 10% en liten minirotet?

Visst är det en minirotet, men ganska mycket större del än vad någon antagligen räknat med.

Fortfarande, vilka konsekvenser som drabbar dem som hackat sin iPhone slår inte alls särskilt hårt emot iPhone i stort.

Skulle inte säkerhetsriskerna öka markant om man öppnade plattformen helt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-10 23:35

Kände bara behovet att säga att det ofta är minoriteten som gapar mest, på webben och i media i allmänhet. Normala iPhoneanvändare som helt enkelt använder sina telefoner som meningen var skriver inga långa insändare eller startar bloggar/namninsamlingar om att Apple är onda. Att dessutom stämma företaget som gjort telefonen känns aningen galet eller åtminstone långsökt. Only in America.

Kan inflika att svaret på all denna frustration över hack/inte hack är egentligen ett enkelt val: gillar du iPhone, köp den. Gillar du inte iPhone, köp inte den. Om ditt val nu beror på att du vill köra en NES-emulator på din telefon är det nog ingen som bryr sig om. Majoriteten av intäkterna kommer ändå från vanliga människor som inte bryr sig om allt vad hack heter.

Varför nu Apple ska försöka att glädja alla dessa NES-fanatiker (en medveten generalisering) ser jag som mycket egendomligt. Det spelar ju ingen roll i slutändan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-11 00:40

Var finns info om att 10% av alla iPhone's är hackade?

Om detta verkligen stämmer så måste det bero på att den bara släppts i USA och att den hackats i övriga världen. När IPhone finns att köpa på hela klotet så tror jag att den kontinuerliga hackfrekvensen stabiliseras omkring 1-3%. Det innebär att många tusentals iPhone's hackas varje år - men att miljonerna av iPhonesägare går omkring som vanligt och vet inte ens vad hack är för något.

Så länge hackande av en iPhone är krångligare än att köra en tvättmaskin så är det inget problem som Apple ligger sömnlös över. Vi nördar glömmer ibland den stora världen därute

Det läste jag på TUAW...
Sök själv - klockan är halv två

God natt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-17 17:22

Detta rullade precis in i RSS-strömmen från Apple:

Let me just say it: We want native third party applications on the iPhone, and we plan to have an SDK in developers’ hands in February. We are excited about creating a vibrant third party developer community around the iPhone and enabling hundreds of new applications for our users. With our revolutionary multi-touch interface, powerful hardware and advanced software architecture, we believe we have created the best mobile platform ever for developers. It will take until February to release an SDK because we’re trying to do two diametrically opposed things at once—provide an advanced and open platform to developers while at the same time protect iPhone users from viruses, malware, privacy attacks, etc. This is no easy task. Some claim that viruses and malware are not a problem on mobile phones—this is simply not true. There have been serious viruses on other mobile phones already, including some that silently spread from phone to phone over the cell network. As our phones become more powerful, these malicious programs will become more dangerous. And since the iPhone is the most advanced phone ever, it will be a highly visible target. Some companies are already taking action. Nokia, for example, is not allowing any applications to be loaded onto some of their newest phones unless they have a digital signature that can be traced back to a known developer. While this makes such a phone less than “totally open,” we believe it is a step in the right direction. We are working on an advanced system which will offer developers broad access to natively program the iPhone’s amazing software platform while at the same time protecting users from malicious programs. We think a few months of patience now will be rewarded by many years of great third party applications running on safe and reliable iPhones. Steve P.S.: The SDK will also allow developers to create applications for iPod touch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 17:31

Om detta händer under ett kontrollerat sätt kan detta bara vara en bra sak!

Bra! Äntligen slipper vi en massa hacker-snack på forumet.

Och tredjepartsprogram även till iPod touch är inte fel alls!

Länk till Bollmans text om någon undrar: http://www.apple.com/hotnews/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 17:49

Äntligen får man tyst på alla übertekniknerdar som inte kan köpa en telefon utan att ha möjligheten att smocka den full med massor med program.
Att iPhone redan kommer med flera av de programmen som man annars måste köpa till andra telefoner struntar de i.

För övrigt ska jag från och med nu tro på varenda rykte 9to5mac skriver om...

Ryktet är bekräftat och pekar om diskussionen till den här tråden.

Officiell SDK för iPhone i februari

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-17 19:27
Ursprungligen av Leftrustle:

För övrigt ska jag från och med nu tro på varenda rykte 9to5mac skriver om...

Dom har varit otroligt träffsäkra i sina senaste spekulationer. Det märks tydligt att det finns en insider någonstans.

Ursprungligen av Leftrustle:

För övrigt ska jag från och med nu tro på varenda rykte 9to5mac skriver om...

Skulle vara ganska kul om de fantiserar ihop ett helt osant rykte bara för att jäklas nu när de har sådan status

"Jobs ny vd för Microsoft, Steve Ballmer ny vd för Apple"

Ursprungligen av Adrian B:

Skulle vara ganska kul om de fantiserar ihop ett helt osant rykte bara för att jäklas nu när de har sådan status

"Jobs ny vd för Microsoft, Steve Ballmer ny vd för Apple"

Dom flesta (alla?) ryktena som 9to5mac har skrivit om har visat sig vara sanna, vet inte hur dom lyckas, men det känns som att dom har en insider på Apple, hur fick som annars tag i bilderna på nya iPod nano innan den ens släpptes?

Ursprungligen av wunderbaren:

Dom flesta (alla?) ryktena som 9to5mac har skrivit om har visat sig vara sanna, vet inte hur dom lyckas, men det känns som att dom har en insider på Apple, hur fick som annars tag i bilderna på nya iPod nano innan den ens släpptes?

Jo, jag vet, jag sa inte emot det, tvärtom

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-18 11:25

Först en beskrivning, sen exakta färger, och sedan en hel poster. Onekligen har man en insider, antagligen i produktionslandet Kina/Sydkorea kanske numera.

Eller en brorsa på budfirman som reklambyrån använder.

Bevaka tråden