Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doom3 i Windows vs Mac os

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-10-08 23:57

Tjena, jag utförde ett helt ovetenskapligt test och jämförde Doom3 i windows via Bootcamp med Doom3 i Mac os, detta resulterade i ett nederlag som heter duga för mitt kära Mac os.
Hur kommer det sig att spel fungerar bättre i wondows på en mac än i mac os?!? Quake 3 är väl dessutom byggd för Opengl villket borde ge macen en fördel. Någon som vet varför det är så här? Är det dåliga portningar ? Samma gäller för Wow, ger bättre fps i windows än i mac.
Sitter med den nya iMac rev 20" med 3gb ram. Vet att drivrutinerna för ATI kortet i iMacen inte är något att hänga i gran men detta är ju löjligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-09 00:04

Tvivlar inte en sekund på att det går att göra riktigt snabba spel för macen. Men kundkretsen är nog för liten i dagsläget om man ser till PC-marknaden, så då får vi dras med portningar som funkar sådär halv-sju.

Största problemet är Apple som inte bryr sig om gamers. Näst största är ATI som inte levererar bra drivrutiner till osx (och har dåligt opengl-stöd även på windows). Sen är det Applekunderna som inte ligger på o klagar ordentligt o i sista hand spelföretagen. Spelföretagen vill ju så klart sälja mer och att säga att Blizzard portar dåligt är ju bara trams.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-10-09 09:08

Tja jag tycker ju att Apple "skiter sig sjölva i näven" om man väljer att ignorera spel. Om Apple någon gång vill bli större på hemanvändandet så tror jag att spel är något man måste satsa på. Jag köper inte argument om att man istället ska boota i windows för att köra spel på sin mac, då många, inklusive jag har betalat för att slippa använda windows.
Lek och lär spel därimot finns det gott om till macen, villket är bra för oss som har småbarn, men ibland måste även vi vuxna få leka av oss

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-09 09:49

Jag lägger 200kr på att det är ATI-drivarna som är problemet.
Jag har en ny iMac 24". Drivarna till grafikkortet är så otroligt kassa i OS X. Blir grafikbuggar i ALLA spel jag testat. Dock är ATI-drivarna inte mycket bättre i Windows. Visst går spelen klart bättre, men grafikbuggar överallt för detta Mobile HD 2600.

Finns massor med trådar på Apples supportforum om det. Alla säger samma sak. ATI-drivarna.

Blizzardspel brukar gå kanonbra i OS X. Framförallt i Window Mode. Blizzard är ett exempel att följa för spelvärlden. Dock, det stora problemet är, att ATI och faktiskt inte heller Nvidia, lägger ner energi på att skapa bra drivrutiner.

barefeats har både benchmarks och slutsatser på speltester.

Ursprungligen av Sidde:

Jag lägger 200kr på att det är ATI-drivarna som är problemet.
Jag har en ny iMac 24". Drivarna till grafikkortet är så otroligt kassa i OS X. Blir grafikbuggar i ALLA spel jag testat. Dock är ATI-drivarna inte mycket bättre i Windows. Visst går spelen klart bättre, men grafikbuggar överallt för detta Mobile HD 2600.

Finns massor med trådar på Apples supportforum om det. Alla säger samma sak. ATI-drivarna.

Precis. Det rimligaste är att Apple ställer högre krav. Det har linux-communityn gjort och ati har lovat att släppa specifikationerna på sina grafikkort så bättre drivrutiner kan tas fram. Därför satte jag Apple högst på listan över vems felet är.

Märkligt att man skiter i den snabbast växande mediemarknaden.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-10-10 17:42
Ursprungligen av Code Red:

Precis. Det rimligaste är att Apple ställer högre krav. Det har linux-communityn gjort och ati har lovat att släppa specifikationerna på sina grafikkort så bättre drivrutiner kan tas fram. Därför satte jag Apple högst på listan över vems felet är.

Märkligt att man skiter i den snabbast växande mediemarknaden.

Kan inte göra annat än att hålla med dig. Jag vet att många tycker att Apple borde skita i spelen och fokusera på "seriösa" saker, men har som sagt var svårt att se macen som en burk för hemmet om man inte skärper sig på den fronten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-11 19:05
Ursprungligen av Prehn:

Tjena, jag utförde ett helt ovetenskapligt test och jämförde Doom3 i windows via Bootcamp med Doom3 i Mac os, detta resulterade i ett nederlag som heter duga för mitt kära Mac os.
Hur kommer det sig att spel fungerar bättre i wondows på en mac än i mac os?!? Quake 3 är väl dessutom byggd för Opengl villket borde ge macen en fördel. Någon som vet varför det är så här? Är det dåliga portningar ? Samma gäller för Wow, ger bättre fps i windows än i mac.
Sitter med den nya iMac rev 20" med 3gb ram. Vet att drivrutinerna för ATI kortet i iMacen inte är något att hänga i gran men detta är ju löjligt.

Barefeats

1
Bevaka tråden