Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre sökfunktion!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Låt mej först göra klart att jag inte vet något om hur man skapar databaser eller programerar i php. Det jag säger är ur ett rent "användarperspektiv". För att inte komma med frågor som någon just svarat på brukar jag börja med att söka svaret på min fråga med hjälp av sök-funktionen. Det som slagit mej är att jag saknar två funktioner som på ett sätt hänger ihop.
1. När jag söker efter en diskussion som jag vet att jag läst om i något forum. Här skulle jag vilja kunna avgränsa sökningen till grupper av forum d.v.s den gruppering som redan är gjord. T.ex. Allmänna forum, I praktiken, Mjukvara o.s.v.
Då kunde jag välja att söka i Mjukvara och de forum som genomsöks är Mac OS X, Mac OS X Server, Mac OS Classic och Programvara. Jag känner att jag ofta kommer ihåg i vilken grupp av forum som jag sett en diskussion, men det känns tidsödande att då behöva söka igenom t.ex. Köp & Sälj eller regionala forum.(Javisst, jag kan söka igenom de forum jag tror att diskussionen finns i manuellt, men det tar orimligt lång tid. Jag vill alltså ha möjligheten att välja en grupp av forum direkt.)
2. Det andra är att när man söker igenom forum så finns det en knapp som säger "fortsätt söka". Jag skulle vilja ha en knapp som säger "sluta söka och presentera resultat". Den knappen skulle kännas mer relevant när man ser att söknngen har hittat 2 träffar efter 15 forum och den har 17 forum till att söka igenom. På det sättet skulle jag kunna avbryta sökningen för att se vilka de två träffarna var.
Naturligtvis kunde jag bara slappna av och vänta på att sökningen ska ta slut.... men jag kan inte.
Mvh
Jörgen

Sökningen kommer bli både bättre och snabbare när 99mac.com uppdateras med UBB.threads inom kort.

Problemet är att vi använder UBB.classic - forumprogramvaran som jag just nu skriver inlägget i. I UBB.classic sparas varje diskussion som en separat fil på serverns hårddisk. När du ska söka på ett visst innehåll så måste programvaran öppna alla filer för att söka - det tar lång tid som du märker.

I en kommande version av 99mac (som använder UBB.threads) så finns det en MySQL databas i grunden vilket snabbar upp sökningar och öppnar för en massa sökargument som du eftersträvar.

Vårt nuvarande problem är att UBB.threads inte ser likadant ut som sidan gör idag, och den del funktioner saknas ännu. Min uppfattning är att medlemmarna inte är redo för steget ännu.

Du kan titta på UBB.threads på vår betatestsida:

http://beta.99mac.com/ubbthreads/

  • Oregistrerad
  • 2002-10-20 14:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Du kan titta på UBB.threads på vår betatestsida:

http://beta.99mac.com/ubbthreads/

Jag tittade in på "betatestet". Det är ett helt separat forum kan man säga. Helt andra disskussioner och deltagare. Tråkigt tycker jag, det blir liksom ett A och B lag.

UBB threads verkar fungera bra, fast det är väldigt långsamt. Kanske är det servern som är långsam?

Tack för svaren. Jag var inne och tittade på beta.99mac.com och jag tycker att det ser mycket bra ut. Är nästa version av 99mac.com långt borta?(Inte för att jag är särskilt missnöjd.)
Mvh
Jörgen

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
UBB threads verkar fungera bra, fast det är väldigt långsamt. Kanske är det servern som är långsam?

Jag tyckte threads var ruskigt snabb, mycket snabbare än classic!

Jag tycker inte threads verkar speciellt annorlunda, det ser dock ut att ha fler funktioner än classic. Eller har jag fel?

/M

Jag tittade in på "betatestet". Det är ett helt separat forum kan man säga. Helt andra disskussioner och deltagare. Tråkigt tycker jag, det blir liksom ett A och B lag.
UBB threads verkar fungera bra, fast det är väldigt långsamt. Kanske är det servern som är långsam?

Vad pratar du om? A & B lag? Vi gjorde en import av alla diskussioner ifrån 99mac någon gång i juli när betatestningen började. Sedan dess har vi inte importerat varken medlemmar eller diskussioner. (forumen sitter inte ihop)

När betatestet är slut så tömmer vi databaserna och importerar om allt ifrån 99mac.com naturligtvis.

Servern är lite långsam - ja! Den har stor last på sig, den driver ca 20 siter samtidigt... När man kör UBB.threads på vår 2.4GHz maskin så går det liiiite snabbare

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen Ivarsson:
Tack för svaren. Jag var inne och tittade på beta.99mac.com och jag tycker att det ser mycket bra ut. Är nästa version av 99mac.com långt borta?(Inte för att jag är särskilt missnöjd.)
Mvh
Jörgen

Vi skulle kunna flytta 99mac till UBB.threads imorgon om vi ville - men jag har varit lite tveksam. Jag kommer att flytta över ett annat forum (http://402m.com) till UBB.threads först och låta dom vara "live-betatestare" för att se reaktionerna och prestanda. Dom har nästan lika många användare som vi.

Om det fungerar så flyttar nog 99mac till UBB.threads också hyggligt snart.

För att återkoppla till ursprungsfrågan om Sökfunktionen i UBB...

Det finns något fundamentalt hjärndött i antingen mig eller i sökfunktionen som retar mig grymt. När jag söker efter nånting som jag inte vet riktigt vart det är skrivet så söker jag i alla öppna forum. Jag vill ofta bara få någon träff, sedan är jag nöjd.

Men sökfunktionen säger åt mig att:

Håll i dig! Vi söker nu för fullt.... We just searched forum Nyheter (# 7).

So far, we have found 105 matches.
Note: The search will stop once 200 - 300 matches have been found.

Och den klickbara länken under alltihopa säger "Fortsätt sökning" när det är precis det jag inte behöver ha en länk till, för det gör den ju av sig själv. Jag skulle vilja ha en knapp som säger "Tack det räcker med de treträffar du har hittat nu -- sluta tugga disk nu din dumma dator och visa mig dom, tack"

[ 22 Oktober 2002, 23:35: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-23 08:47

Nu vet inte jag vilket som är bäst men finns det nån anledning till att ni inte kör PHPBB som är gratis istället för att punga ut med 3000 för ubb?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lempa:
Nu vet inte jag vilket som är bäst men finns det nån anledning till att ni inte kör PHPBB som är gratis istället för att punga ut med 3000 för ubb?

Jag antar att omställningen skulle vara alldeles för omfattande. Men det kanske vore bra att byta nu i samband med serverflytten till Mac OS X Server?

/M

1. Vi har nu testat att köra UBB.threads på 402m.com och det slutade med en mindre katastrof. Mest pga dålig planering. Den versionen använder sig av det SYNLIGA användarnamnet för inloggning, många medlemmar använder sig av olika synliga och inloggningsnamn. Därav massor av email på några timmar ifrån folk som inte kan logga in.
Vi gick tillbaka till UBB.classic efter 24 timmar.

2. Anledningen att vi började med UBB.classic är egentligen en slump. Jag kom i kontakt med UBB via ett annat amerikanskt motorcykel forum som var riktigt, riktigt bra. Då blev jag inspirerad och köpte en licens och startade 99mac.com. På den vägen är det...

Vi tittar på andra lösningar som phpbb och vbulletin just nu. Jon har redan en fungerande version av 99mac i phpbb på en X maskin uppe i Umeå såvitt jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 13:43

Hola muchachos! Jag hittade det här idag: XMB Forum. Kan möjligen vara värt att testa.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Problemet är att vi använder UBB.classic - forumprogramvaran som jag just nu skriver inlägget i. I UBB.classic sparas varje diskussion som en separat fil på serverns hårddisk. När du ska söka på ett visst innehåll så måste programvaran öppna alla filer för att söka - det tar lång tid som du märker.

I en kommande version av 99mac (som använder UBB.threads) så finns det en MySQL databas i grunden vilket snabbar upp sökningar och öppnar för en massa sökargument som du eftersträvar.

Vårt nuvarande problem är att UBB.threads inte ser likadant ut som sidan gör idag, och den del funktioner saknas ännu. Min uppfattning är att medlemmarna inte är redo för steget ännu.

Du kan titta på UBB.threads på vår betatestsida:

http://beta.99mac.com/ubbthreads/

Kan inte hjälpa att jag tycker 99mac.com i allmänhet ser ut som en PC-sida och betaversionen i synnerhet. Någon som fattar vad jag menar?

1
Bevaka tråden