Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dokumentmappen med allt är borta!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde en lösenordskyddad "mapp" eller skiva i skivverktyg som jag la i dokumentmappen och nu är den borta. Jag har/hade en del viktiga filer i den det var därför jag ville ha en mapp med et lösenord. Nu är den helt försvunnen. Vad har hänt, vad kan jag göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 00:11

Dum fråga men har du sök efter den?

jag inser nu att hela innehållet i min dokumentmapp är borta! Nu finns bara två exceldokument där som jag hämtade från min mail idag.

vad pågår???

å ja jag har sökt och hittar inget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 00:45

Ok, om du tar Äpple + I på din Dokument-mapp när är den skapad och har den en vanlig mappsymbol (se bild 1) eller den med ett dokument på (se bild 2)

mappen ser ut som bild 2 och det står att den är skapad igår 14.06
ungefär i samma veva som jag sparde två exceldokument i dokumentmappen

Du har inte råkat byta namn på din hemkatalog (med fäljd att en ny "användare" skapas och allt gammalt innehåll i hemkatalogen föyttas till en ny mapp)? Eller helt enkelt kastat mappen i papperskorgen?

hemkatalogen heter samma sak och jag har svårt at tro at jag skulle ha råkat lagt hela min dokumentmapp i papperskorgen. Om så nu vore fallet och jag har tömt papperkorgen vad kan man göra då?

Nu har jag gjort en skivkontroll på min "Hårddisk-skiva"
kontrollen avbryts och jag får upp följande meddelande

jag kan inte välja reparera eftersom den knappen är gråmarkerad. vd ska jag göra???

Du ska starta om datorn med installationsskivan till Mac OS X som kom med datorn. Håll in C-tangenten vid uppstart. Med hjälp av Skivverktyget kan du sedan reparera enhetshuvudet.

EDIT: Du kommer då att kunna klicka på "reparationsknappen".

  • Medlem
  • 2007-10-10 17:27

Har du kvar mapparna Music, Movies etc?

Använd något av programmen WhatSize eller DiskInventoryX för att få en bild av hur innehållet på hårddisken ser ut. En biffig men gömd dokumentmapp bör man kunna hitta på detta sätt.

mapparna filmer, musik, bilder finns kvar. Bara dokumentmappen som är borta. Grejen är att som jag skrev från början så hade jag en skiva i dokumentmappen. på den skivan så låg det mesta av storlek. skulle man kunna se den med något av dessa program?

ska testa att starta om datorn med installationsskivan när jag får tag på den.

Nu har jag reparetat skivan genom att köra installationsskivan och hålla in c när jag startade om datorn.

jag laddade ner WhatSize men jag hittar inte den gamla dokumentmappen.

går det inte att göra någon slags systemåterställning?

Jag ställer mig frågan hur det kan vara så lätt råka slänga en krypterad skiva i papperskorgen utan att behöva ange lösenordet. om det nu är det som har inträffat. Jag har svårt att tro det men.

f*n jag gillade ju mac och osx ett tag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 20:24

Hur gick det egentligen? Är den borta för evigt? Jag vet att det inte är det man vill höra men backup, backup, backup.

1
Bevaka tråden