Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone, hysteri och gummiband

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-09 19:03

Jag skrev ett inlägg i går:
http://www.99.se/1366686-post33.html

Kort sammanfattning:
iPhone (som helt säkert är en fantastisk grej) är på väg att helt ta över 99:an.
Helt ok, om det inte var för att i kölvattnet av detta verkar det regelverk som tidigare inte fått brytas nu verkar vara ihophållet av gummiband:
Det är plötsligt ok att göra reklam (länka till egna firman) och berätta om privatimporter i volym för att - helt uppenbart - sälja vidare.

Plus diskussionen tidigare om upplåsning av iPhone vs. iPodinstallation av Leopard etc. (vi behöver inte ta det igen).

Och det är ju lite "märkligt" att iPhone tillåts ta över mac-delen av forumet som nu skett - men det är klart, det ökar ju efterfrågan.... Men det känns lite... fult?
Jag är övertygad om att vi som vill läsa om iPhone kan klicka i den fliken i sidhuvudet precis som i de fall vi vill läsa om andra områden.

Jag tycker seriösiteten på annars hårt hållna (bra) 99.se börjar flagna lite i lacken.

Låt mig avsluta med att jag verkligen tycker ni alla (vi alla?) gör ett bra jobb och att Martin B gjort oss alla en stor tjänst som dragit igång 99mac. Jag vill bara att den höga nivån ska hållas!

/ Mvh Micke

Bra skrivet!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 22:09

Håller med.
Kanon!
iPhånen har dessutom ett eget forum, använd det.

Yes!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-09 22:14

Håller med. Känns som om 99mac har blivit något slags iphoneforum...

Ursprungligen av gunek:

Håller med. Känns som om 99mac har blivit något slags iphoneforum...

99mac ska inte bli ett iPhone-forum, men 99.se ska definitivt bli det.

håller också med men det beror nog emst på att jag är avis.

Nä men skämt osido, det börja bli litte tradit för att uttrycka sig klart

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 22:18

Skönt att höra.
Vi är inte ensamma.
En omröstning?

Yes!!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-09 22:19

Detta kanske också utvecklas till en lång iPhone-tråd :-D. Vi får se

Det skulle kanske till och med vara skönt att kunna välja vilka trådar man vill se på 99.se – och inte? Jag stör mig på att jag ser trådar från /musik när det är /mac jag vill hålla mig i. Finns det några kryssrutor att kryssa i (eller ur) någonstans? Finns det någon grundläggande inställning jag missat?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 06:46
Ursprungligen av Snabeldrake:

Det skulle kanske till och med vara skönt att kunna välja vilka trådar man vill se på 99.se – och inte? Jag stör mig på att jag ser trådar från /musik när det är /mac jag vill hålla mig i. Finns det några kryssrutor att kryssa i (eller ur) någonstans? Finns det någon grundläggande inställning jag missat?

Bingo!

Yes!!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Det skulle kanske till och med vara skönt att kunna välja vilka trådar man vill se på 99.se – och inte? Jag stör mig på att jag ser trådar från /musik när det är /mac jag vill hålla mig i. Finns det några kryssrutor att kryssa i (eller ur) någonstans? Finns det någon grundläggande inställning jag missat?

Menar du i "dagens diskussioner", i ett RSS-flöde eller menar du i själva forumet /mac ?

Varje underforum har ju en egen RSS och en egen "dagens diskussioner" som inte bör vara blandad.

Ursprungligen av Björnström:

Menar du i "dagens diskussioner", i ett RSS-flöde eller menar du i själva forumet /mac ? Varje underforum har ju en egen RSS och en egen "dagens diskussioner" som inte bör vara blandad.

Ja, det är blandat. Klickar jag på "Dagens diskussioner" kommer ju alla de senaste trådarna upp – oavsett vilket underforum de tillhör och oavsett i vilket underforum på 99.se jag loggat in.

Det är förvisso en finess att kunna se de senaste trådarna från alla underforum men eftersom jag (för tillfället) bara är intresserad av /mac borde det bara vara dessa trådarna som visas för mig.

EDIT: Går det att förstå min tanke? Jag känner mig lite virrig just nu, grr.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, det är blandat. Klickar jag på "Dagens diskussioner" kommer ju alla de senaste trådarna upp – oavsett vilket underforum de tillhör och oavsett i vilket underforum på 99.se jag loggat in.

Nej, det stämmer inte. Prova att klicka på "Dagens diskussioner" i två olika avdelningar, t.ex /mac och /musik, så ser du att du får helt olika resultat.

Framförallt är de på /musik irriterade över alla mactrådar. Jag har sett jättemånga önskemål om att kunna välja bort dem.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Framförallt är de på /musik irriterade över alla mactrådar. Jag har sett jättemånga önskemål om att kunna välja bort dem.

Hur menar du att dom irriteras över det?

För det första har dom en egen undersajt, 99.se/musik, med egna nyheter och underforum. För det andra har dom Dagens diskussioner som filtrerar ut endast musik-diskussionerna.

Ursprungligen av Adrian B:

För det första har dom en egen undersajt /.../ För det andra har dom Dagens diskussioner

Men grejen är ju den att detta är buggigt och det fungerar inte, vilket rapporterats otaliga gånger sedan Den Stora Sammanslagningen...

Ursprungligen av TZW:

Men grejen är ju den att detta är buggigt och det fungerar inte, vilket rapporterats otaliga gånger sedan Den Stora Sammanslagningen...

Exakt. Uppdelningen är buggigare än Windows Vista och XP tillsammans. Förstår 99musik-medlemmarnas frustration, som gammal 99macare stör man sig kanske inte lika mycket.

Ursprungligen av TZW:

Men grejen är ju den att detta är buggigt och det fungerar inte, vilket rapporterats otaliga gånger sedan Den Stora Sammanslagningen...

Dagens diskussioner på respektive sajt är väl inte buggig? Om du t.ex. väljer Dagens diskussioner för 99musik, vad är buggigt där?

Ursprungligen av Adrian B:

Dagens diskussioner på respektive sajt är väl inte buggig? Om du t.ex. väljer Dagens diskussioner för 99musik, vad är buggigt där?

Det händer titt som tätt att man får den vanliga 99.se-bakgrunden, och ibland även andra avdelningars trådar tror jag. Brukar iofs lösa sig om jag gör som JGB beskriver ovan...

Och så är åtminstone jag fundersam på varför "Personliga presentationer" ska synas från 99musik? -Vi har ju en egen presenatationstråd.

Ursprungligen av android:

...och ibland även andra avdelningars trådar tror jag.

Även i Dagens diskussioner alltså? Har du t.ex. fått mac-diskussioner i 99musiks Dagens diskussioner?

Ursprungligen av android:

Och så är åtminstone jag fundersam på varför "Personliga presentationer" ska synas från 99musik? -Vi har ju en egen presenatationstråd.

Det har nog blivit så för att vi slog ihop forumen. Personliga presentationer kom från 99mac men är, precis som t.ex. Feedback, tänkt att gälla hela 99.se. Samtidigt hade ni ett eget sådant forum under 99musik som forfarande är kvar. Jag ser att under rubriken 99.se på /musik så finns inte den generella Personliga presentationer med. Helt klart lite förvirrande.

Frågan är om ni hellre har kvar era för sig eller om man skulle slå ihop det med 99.se:s presentationer?

Ursprungligen av Adrian B:

Även i Dagens diskussioner alltså? Har du t.ex. fått mac-diskussioner i 99musiks Dagens diskussioner?

Frågan är om ni hellre har kvar era för sig eller om man skulle slå ihop det med 99.se:s presentationer?

På A säger vi: Njae, jag vet inte riktigt. Det var så för ett tag sedan, och nu blir jag mest bara förvirrad när jag får upp den grå bakgrunden och klickar tillbaks, så jag vet inte säkert. O:-)

B: Jag röstar för att ha kvar 99musik-presentationerna separat.

Möjligheten att kunna välja (bort) underforum vore inte fel. Tas upp bland annat här: http://www.99.se/feedback/217583-droem-om-framtidens-99-funktioner.html?highlight=v%E4lja+forum (post #7 och neråt).

Ja, den här uppdelningen funkar ju inte klockrent. "Nya inlägg"-funktionen använder jag konstant, men det känns numera som ett litet lotteri gällande från vilka forum trådarna tas....

Edit: Vill även jag tillägga att nedlusningen av iPhone-trådar även i 99mac-delen är störande, dvs. jag håller med.

Med andra ord borde /iphone flytta till en egen "sajt" precis som /musik och /ipod?

Vi anade inte att det skulle bli så populärt när vi startade underforumet men senaste veckorna har det varit minst sagt hysteriskt med totalt 400 diskussioner...

Någon sa till mig igår: "Vänta bara tills den är lanserad i Sverige..." vilket faktiskt är sant. Detta är en pytteliten topp av isberget.

Ang: Länkning till egna företag (reklam) är det fortfarande inte tillåtet. Känner till ett specifikt fall där en köpare hade frågor och säljaren svarade genom en länk - men om det finns fler fall är ni välkomna att "anmäla" det här.

Har talat med Adrian om det nu via iChat: Det kommer en helt egen /iPhone sajt!

Nu ska vi bara spika upplägget och sen kör vi

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-10 07:39
Ursprungligen av Björnström:

Har talat med Adrian om det nu via iChat: Det kommer en helt egen /iPhone sajt!

Nu ska vi bara spika upplägget och sen kör vi

Klokt.

Det - om det nu spelar någon roll - lyfter nog dessutom (fenomenet?) iPhone än mer, då det för "den breda massan" kanske inte finns engiven till just "Mac", även om Apple nog gärna ser att det _blir_ så. (Likt iPod etc etc)

Ursprungligen av Micke F:

iPhone (som helt säkert är en fantastisk grej) är på väg att helt ta över 99:an.

Om du använt en iPhone skulle du förstå hysterin mycket bättre

Näe, men jag förstår vad du menar och det är något som vi har diskuterat. Jag ska göra iordning en omröstning i frågan snart, för att ta upp problematiken.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-10 10:21
Ursprungligen av Adrian B:

Om du använt en iPhone skulle du förstå hysterin mycket bättre

Det tvivlar jag inte en sekund på

Men hajpen är ju större än... vet inte vad.
Och tänk, som någon skrev, hur det blir när den lansera "på riktigt" i Sverige!

  • Medlem
  • 2007-10-10 13:00

Snabeldrake: Det där drabbar inte mig, vilket gör det lite konstigt. Dock, det finns ett recept som jag använder mig av som brukar hjälpa.

1. Logga ut från 99.se
2. Radera alla cookies från 99.se och relaterade siter (gamla 99mac och liknande)
3. Logga in igen
4. Klicka en gång på /mac däruppe i listen (antar att det är den du vill åt)
5. Klicka en gång till på /mac däruppe i listen
6. Klicka sedan på "dagens diskussioner" så skall du då bara få de från /mac

Eventuellt kan du skippa steg 1-3.

Det här fungerar alltså för mig när jag vill hålla mig bara på /musik, och borde fungera även för de andra delarna.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-10 13:05
Ursprungligen av jgb:

Snabeldrake: Det där drabbar inte mig, vilket gör det lite konstigt. Dock, det finns ett recept som jag använder mig av som brukar hjälpa.

1. Logga ut från 99.se
2. Radera alla cookies från 99.se och relaterade siter (gamla 99mac och liknande)
3. Logga in igen
4. Klicka en gång på /mac däruppe i listen (antar att det är den du vill åt)
5. Klicka en gång till på /mac däruppe i listen
6. Klicka sedan på "dagens diskussioner" så skall du då bara få de från /mac

Eventuellt kan du skippa steg 1-3.

Det här fungerar alltså för mig när jag vill hålla mig bara på /musik, och borde fungera även för de andra delarna.

Jag har samma problem (som Snabeldrake): Det blandas och mixas i "Dagens diskussioner". Dessutom har menyn olika färg slumpmässigt.

Ska testa kasta kakor när jag kommer hem från jobbet. Bra tips (kanske!).

Bevaka tråden