Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttning av filer ifrån en mapp som ligger i en annan mapp.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-09 16:57

Hej!

Jag har nu suttit vid en mac i ungefär en månad och har inte riktigt fåt humm hur man flyttar filer ifrån en mapp som ligger i en annan mapp. Måste man öppna en ny mapp och sedan gå in i den eller hur gör man? Förut när man körde XP klippte man ju bara ut och sedan in i den nya, detta kanske är en dum fråga men aja.

//trino

Dra och släpp. Markera filerna du vill flytta, sen är det bra att dra och släppa.

Du kan styra om du vill kopiera eller flytta med Cmd eller Alt. Det beror lite på om du flyttar mellan diskar eller inte. Du ser om du kopierar genom att en grön boll med ett plus hänger vid musen. VIll du inte kopiera, tryck in Cmd och omvänt trycker du på Alt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-09 19:49

Vet inte om du förstått precis vad jag menar men vi säger så här.. På hårddisken finns en mapp som heter Bilder, I den mappen finns flera undermappar tex Spanien, Frankrike och Sverige, jag vill flytta bilder ifrån Spanien till Sverige, jag markerar sedan filerna jag vill flytta.. Eftersom jag inte kan klippa ut bilderna så undrar jag då hur man går tillbaka till Bilder mappen med filerna markerade så jag sedan bara behöver släppa dem i Sverige mappen.

Använd kolumnvyn, kommando-3, så ska det inte vara några problem att dra filerna från Spanien till Sverige

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-09 20:43

Dra upp till mappvyn's övre kant och släpp när en markeringsfärgad tunn ram visas i mappvyns innersida.

  • Medlem
  • 2007-10-09 21:15
Ursprungligen av mjg:

Dra upp till mappvyn's övre kant och släpp när en markeringsfärgad tunn ram visas i mappvyns innersida.

Det där begrep jag inte...

Ok, my bad, men ovanstående inlägg gav förhoppningsvis råd. Annars kan du dra dem till sidofältet och jobba dig igenom mappstrukturen, vilket blir rätt smidigt om du har mappen Bilder där. Eller öppna ett nytt finderfönster, så att du har två och sen dra filerna mellan fönstrena (förutsatt att du har "sändmappen" i det ena och "mottagarmappen" i det andra).

Men kolumnvy är klart smidigast. Själv kör jag nästan enbart med kolumnvy, så jag det var nog delvis därför jag missuppfattade ditt spörsmål.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-09 22:17

Tack för snabba och bra svar:) detta var inget jag skulle klurat ut själv iaf.

  • Medlem
  • 2007-10-09 22:30

Man kan också kopiera och klistra in filer i stället för att klippa ut dem, med äpple+C resp äpple+V. När kopieringen är klar kan man kasta originalet. Mest praktiskt när man kopierar från andra volymer.

Tips:
hovrar man med en fil över en mapp för att "öppna" mappen blir det en liten fördröjning. Mellanslag öppnar mappen direkt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-09 22:33

Mitt besynnerliga förslag handlade om att flytta en fil från en undermapp till dess övermapp. Jag drog till med det därför att många inte känner till funktionen.

Själv är jag en gammal inrotad macare som aldrig fått till det med den där sidomenyn som dök upp i.o.m. OSX. Jag skyfflar filer från mapp till mapp - öppnar ofta en hel drös med mappar för att komma till. Å andra sidan så förlägger jag aldrig något och har total koll på var saker och ting hamnar och är. Hallelujah!

  • Medlem
  • 2007-10-09 22:40

Inrotad kan man väl vara trots att man har sett ljuset?

Jag förstår inte vad du menar med ditt tips. Det måste saknas nån information i den instruktionen. För mig händer ingenting?!

1
Bevaka tråden