Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

total nybörjare finnes.. lite råd kanske..?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag upptäckte Garageband på min mac i förrgår, gjorde en låt och blev fast!
Igår gjorde jag lite research vad jag behöver för att komma igång med ett steg upp från Garageband, dvs skaffa liiite proffsigare grejer
men ändå nybörjargrejer.
Rent basic: vad är det egentligen jag behöver för att köra igång med komponerandet på datorn.
Så som jag har fattat det är det ett program (tänkte köpa logic express 8) , ett ljudkort (funderade på Native audio kontroll1)
samt ett billigt keyboard och ett par högtalare. Har jag fattat det rätt? Är det dom här sakerna jag behöver för att tuta igång.
Programmet, ljudkort, keyboard, och högtalare.

Förresten, vad har man egentligen ljudkortet till - går det inte lika bra att plugga in keyboard och högtalare rätt i datorn..? Så om någon kunde förklara den där biten oxå hade det varit bra - vad ljudkortet egentligen har för funktion alltså..
Om det nu är dom här 4 komponenterna jag behöver så tar jag tacksamt emot tips kring det.

Ni får gärna förklara för mig som om jag vore ett barn, utan för mycket fackspråk och förkortningar.
Jag är som sagt totalt ny på det här. (så det lär dröja ett tag innan jag hamnar på billboardlistan..

)

mvh /Mattias

Jag skulle vilja slå för att inte skaffa för mycket prylar. Min lillebror t ex använder sig enbart av Garageband för att spela in sina demos, och det verkar fungera utmärkt.

Anledningen till att man skaffar ett ljudkort om man redan har ett inbyggt är väl bland annat att ljudkvaliteten blir bättre och att det kan förstärka signalen från vissa ljudkällor. Beroende på vad du ska spela in kanske du klarar dig till en början på det interna.

Vad gäller keyboard gillar jag själv att använda gamla syntar, som man kan få tag på för någon tusenlapp. Klaviaturen är mycket skönare än på billiga MIDI-keyboards, dock tar de lite mer plats. Ett MIDI-interface (t ex Edirols UM1-SX) behövs för att använda klaviaturet till mjukvarusyntar.

Vad gäller högtalare kanske du kan koppla in någon stereoanläggning... Vad jag vill komma fram till är att det är bättre att lära sig på enkel utrustning så du senare vet lite mer vad du vill ha. Ett sista tips är att söka information via Google och på andra sätt på internet. Det går inte att gå in på allt i detalj i ett sånt här inlägg om jag inte ska behöva sitta hela förmiddagen... Lycka till!

Precis, less is more. Ta nån grej i taget så kommer du snabbt komma underfund med att "ahh, en SÅN vill jag ha" och slipper då ha lagt ut en massa pengar på saker du egentligen inte ville ha.

Det där med ljudkort är även om du ska spela in mikrofoner, då behöver du mikrofonförstärkare av något slag, antingen i ljudkortet, i ett mixerbord eller separata. Men om du inte kommer använda dig av det krävs egentligen inget ljudkort (till att börja med).

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-10-06 20:18

Ett par hyfsade hörlurar i kombination med en stereo för lyssning kommer man långt med.
Ett ljudkort kommer du att behöva ganska snabbt om du har för avsikt att t ex spela in sång eller gitarr men visst går det att börja med det interna.
Ha det så kul!

Lånar tråden lite, om man inte skall spela in något själv, utan mer mixa om låtar och sånt med trummor å sånt. Räcker det enkelt med Logic Express? Vart kan man lära sig om Logic Express? Jag är nybörjare

Ok, tack för alla svar. Men då kanske man kan sammanfatta det som så att när jag börjar tröttna på Garageband så kan kanske logic express 8 vara ett bra "steg 2"? Och ljudkort behöver jag inte så länge jag inte vill sjunga och spela gitarr? Alltså klarar jag mig med LE8, ett klaviatur av något slag och högtalare - är det rätt uppfattat?:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 23:11

en sak att tänka på: om du köper ett MIDI-keyboard kan du i allmänhet koppla in det via USB. om du istället köper en gammal synt med MIDI (vilket har sina poänger det också) så måste du ha ett MIDI-interface till datorn. det kan antingen vara ett separat för ett par hundra, eller ett inbyggt i ett ljudkort. många ljudkort som är gjorda för musikproduktion har MIDI-ingång, men ditt befintliga ljudkort saknar med största sannolikhet detta. dock så finns det så billiga digitala keyboards på begagnatmarknaden idag, så du kan säkert hitta en gammal synt + ett nytt MIDI-interface under priset av ett nytt MIDI-keyboard i plast.

när det gäller högtalare, om du bara vill lägga en tusing eller så, kör ut ljudet i hemmastereon och lägg hela budgeten på bra hörlurar. du får lägga ner en del cash för att få bra monitorer, det är ingen investering du måste göra för att kunna börja göra musik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-08 14:14

Logic 8 verkar verkligen vara ett grymt köp, man får nya effekter och dyl och audiohanteringen är mkt kraffullare. Men om du bara tröttnat på garageband kan det också vara lägge att köpa ngt nytt jampack eller varför inte en hipp au synth. Sen finns ju min favorit Reason, som visserligen är lite dyrare men som har nästan gränslösa möjligheter när det gäller synthar och programmering och som man helt enkelt kör i sync med garageband.
Men annars håller jag med Glitzerstrahl
Dom flesta köper alldeles för mycket prylar, Garageband är ett mkt kompetent program till att göra musik i. Så det hänger kanske mer på om du ska spela in git/sång och dyl eller om du ska köra mjukvarusynthar och sånt. När det gäller det sistnämnda så är reason grymt, men som sagt lite dyrare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-08 19:37

Din fråga är omöjlig att svara på om man inte vet vad du ska göra musik med.

- Ska du spela in externa källor (ex sång, gitarr)?
- Ska du använda mjukvaruintrument?
- Ska du jobba färdiginspelade loopar och "klippa och klistra"?

Ska du bara göra ett av ovanstående eller ska du kombinera (och i så fall hur ska du kombinera)?

Ursprungligen av Skilling:

Din fråga är omöjlig att svara på om man inte vet vad du ska göra musik med.

- Ska du spela in externa källor (ex sång, gitarr)?
- Ska du använda mjukvaruintrument?
- Ska du jobba färdiginspelade loopar och "klippa och klistra"?

Ska du bara göra ett av ovanstående eller ska du kombinera (och i så fall hur ska du kombinera)?

Jag vet inte hur jag ska fråga tydligare i ett ämne som jag knappt kan något om - försöker ju luska ut här på forumet vad jag behöver för att göra musik med hjälp av datorn. Men ok: nej, gitarr och sång är inte nödvändigt i början - så jag antar att ljudkort inte kommer att vara nödvändigt i början heller, såvida det inte finns andra stora fördelar - i så fall kan jag tänka mig att investera i ett.
Mjukvaruinstrument? Det är väl Logic Express 8 som jag nämnt tidigare - annars vet jag inte vad ett "mjukvaruinstrument" är.
Om jag ska jobba med färdiginspelade loopar och "klippa och klistra"? Tja den frågan blir ju svår för mig att svara på - jag vet nämligen inte vad du menar eller vad det har för relevans i sammanhanget.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-10 00:41
Ursprungligen av Mattias70:

Men ok: nej, gitarr och sång är inte nödvändigt i början - så jag antar att ljudkort inte kommer att vara nödvändigt i början heller, såvida det inte finns andra stora fördelar - i så fall kan jag tänka mig att investera i ett.

Skippa ljudkortet.

Citat:

Mjukvaruinstrument? Det är väl Logic Express 8 som jag nämnt tidigare - annars vet jag inte vad ett "mjukvaruinstrument" är.

Om jag ska jobba med färdiginspelade loopar och "klippa och klistra"? Tja den frågan blir ju svår för mig att svara på - jag vet nämligen inte vad du menar eller vad det har för relevans i sammanhanget.

Okidoki, då ska jag reda ut begreppen lite förenklat:

DAW (Digital Audio Workstation): Det här är närmast att beskriva som en en virtuell studio. Man spelar inte på det utan enkelt förklarat är det program du spelar in ljuden på, som en bandspelare. Du spelar in dom på olika spår och oftast, med något undantag, ser du också de inspelade ljudfilerna i programmet. Sedan använder man det till att redigera och fixa och trixa i.

Det finns två olika former av inspelning:

AUDIO: Det är rena ljudkällor där man tar upp ljud. Du kommer inte att spela in så och därför är du inte i något behov av ljudkort (eller rättare sagt, du klarar dig med det inbyggda), eftersom det är när man ska ta in ljud i burken det ställs hårdare krav på ljudkortet.

MIDI: Är vad du använder när du spelar mjukvaruinstrument (eller externa apparater, men det kan vi lämna i det här läget).

Mjukvaruinstrument: Det är alltså instrument som egentligen är program. Det är dessa du använder när du spelar (eller programmerar). Ljudkällorna. Översätt begreppet till instrument i klassisk form. Pianon, syntar, trummor osv.

Vissa generar egna ljud och andra (samplers) använder redan inspelade ljud. Pianon är t ex vanligt att man använder samplade och spelar genom en sampler.

En del finns som program som man öppnar för sig själv (stand-alone) men det vanligaste är att man öppnar dom som plug-ins i ett DAW.

Loopar: Är redan förinspelade spår som du tar in i ditt DAW och pusslar med. Kan klippas och trixas med lite som man vill (därav "klippa och klistra").

Plugin-effekter: Plugins till ditt DAW. Exempelvis reverb, delay. kompressorer. Använder du för att manipulera de olika spåren för att de ska låta som du vill i mixen.

Alltså behöver du ett DAW, mjukinstrument, effekter och eventuellt loopar. De flesta DAW kommer med en uppsättning av plugins, både instrument och effekter. Själv kör jag på Logic Studio och använder en del medföljande grejer, främst effekter, men de flesta instrument och effekter har jag köpt separat. Som nybörjare kommer man dock mycket långt på vad som följer med i Logic Express, som är ett ytterst kompetent DAW med en hel del medföljande godis. Dessutom till ett pris som är fantastiskt lågt.

Sedan behöver du ett midikeyboard och lyssning, dvs högtalare (eller monitorer som man talar om i ljudproduceringssammanhang). Finns en uppsjö av både och.

Hoppas det redde ut lite, annars fråga på.

Som sagt, testa att söka på Google:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=mjukvaruinstrument&btnG=Google-sökning&meta=

Detta säger jag inte för att vara otrevlig, utan för att vara pedagogisk...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-10 13:52

Du är ju född pedagog Skilling! Säg till när du håller seminarium nästa gång, I'll be there

Tusen tack Skilling!
Jodå saker börjar klarna: men som jag anade så finns DAW, mjukvaruinstrument, samplers och allt jag behöver i Logic Express 8 då?

Något midi-interface behöver jag inte om jag köper ett modernt midi-keyboard va? Det är bara att plugga in i via usb..?

Mitt Logic kommer om några dagar, jippie! Ska skrapa ihop till ett keyboard (under tiden får jag leka med tangentbordet) och monitors (ell. hörlurar..) Så är det förhoppningsvis bara att köra!

Åter igen Tack så mycket för all hjälp!:D

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-10 16:36
Ursprungligen av Mattias70:

Tusen tack Skilling!
Jodå saker börjar klarna: men som jag anade så finns DAW, mjukvaruinstrument, samplers och allt jag behöver i Logic Express 8 då?

Japp och om/när du saknar något är det bara att köpa till pluggar. Skulle du vilja uppgradera till Logic Studio kan du också göra det senare utan att ha förlorat en massa kosing. Men som jag skrev innan: Logic Express är väldigt bra som det är. Bra val!

Citat:

Något midi-interface behöver jag inte om jag köper ett modernt midi-keyboard va? Det är bara att plugga in i via usb..?

Bara att plugga in. Alldeles riktigt.

Citat:

Mitt Logic kommer om några dagar, jippie! Ska skrapa ihop till ett keyboard (under tiden får jag leka med tangentbordet) och monitors (ell. hörlurar..) Så är det förhoppningsvis bara att köra!

Du kan också rita in toner i midi-editorn.... få se nu... vad kallar de den nu igen i nya Logic..? Piano Roll är det ja.

Lycka till och ha kul!

Ursprungligen av Skilling:

Japp och om/när du saknar något är det bara att köpa till pluggar. Skulle du vilja uppgradera till Logic Studio kan du också göra det senare utan att ha förlorat en massa kosing. Men som jag skrev innan: Logic Express är väldigt bra som det är. Bra val!

Så man kan köpa synthljud/mjukvarusynthar och lägga till i sitt "ljudbibliotek" i Logic Express? Det låter ju ypperligt när man börjar tröttna på ljuden som finns.

Kanske redan någon som vet någon plugg med gott "franskt" sound i..?
Är totalt såld på Air och liknande fransk electronica sedan många år tillbaka - önskedrömmen för egen del är att få till liknande sound i framtiden.:cool:
Jag förstår att dom använder extremt dyra synthar o grejer, men det finns kanske liknande synthesizers som mjukvarusynthar..?

Är det verkligen riktigt att man kan uppgradera från logic express till logic studio? Jag trodde bara man kunde uppgradera från tex lo. studio 7 till lo. studio 8..?

Ps. Jäkla UPS som envisas att komma när jag inte e hemma hela tiden - kunde fått mitt kära Logic redan i onsdags med lite flyt men nu får jag vänta till måndag.. snyyyft:'(

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-10 16:40
Ursprungligen av Maxwell:

Du är ju född pedagog Skilling! Säg till när du håller seminarium nästa gång, I'll be there

Det blir dyrt!

1
Bevaka tråden