Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ID CS2: hur göra outline på prickad linje?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-05 13:13

Jag har en prickad linje i rött. Jag vill ha en vit kant på varje prick. Hur fixar jag det?

Klistrar in i Ilustrator och gör det där?

Men här är en roligare variant: Lägg text på bana, skriv in en massa punkter i lagom grad och med lagom spärrning/knipning, markera och fyll med önskad färg och önskad linje.

  • Medlem
  • 2007-10-05 19:47
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Klistrar in i Ilustrator och gör det där?

Men här är en roligare variant: Lägg text på bana, skriv in en massa punkter i lagom grad och med lagom spärrning/knipning, markera och fyll med önskad färg och önskad linje.

Det där ska jag komma ihåg.

Det är inte så lätt att göra i Illustrator heller, men det går. Man måste använda expand transparency har jag fått lära mig. Det är det enda som funkar för att få outline på prickad eller streckad linje, eller linje som går på insidan och utsidan av baslinjen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 19:34

En rätt enkel metod är att kopiera den prickade linjen, klistra in på plats. Där gör du den aningen större i storlek, färgar vit och lägger bakom den röda.

Du har nu två linjer på varandra som lämpligen grupperas.

Ska du mecka med linjen så får man göra om proceduren.

Janne

  • Medlem
  • 2007-10-05 19:46
Ursprungligen av jannes:

En rätt enkel metod är att kopiera den prickade linjen, klistra in på plats. Där gör du den aningen större i storlek, färgar vit och lägger bakom den röda.

Du har nu två linjer på varandra som lämpligen grupperas.

Ska du mecka med linjen så får man göra om proceduren.

Janne

Nu är det för sent, men det där var det första jag testade. Men det fungerar inte. Avståndet mellan prickarna blir inte samma om man ändrar linjetjockleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 08:03
Ursprungligen av Baron:

Nu är det för sent, men det där var det första jag testade. Men det fungerar inte. Avståndet mellan prickarna blir inte samma om man ändrar linjetjockleken.

Jo det funkar om man gör en egen linjestil och stänger av hörnjustering.

Janne

  • Medlem
  • 2007-10-07 10:25

Jag testade även det utan att det fungerare. Linjen var visserligen böjd, men det borde väl inte spela nån roll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-08 08:19

Nej det spelar ingen roll. Det funkar på en böjd linje för mig.

  • Medlem
  • 2007-10-08 10:15

Ok, jag får försöka igen. Tack!

(Då var jag i alla fall rätt på det från början...)

Äsch, här är en till variant. Gör en figur, eller vad som helst, i InDesign, kopiera, byt till bantextverktyget, klicka på en bana och klistra in. Påverka sedan placering och mellanrum med textverktygen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 17:36

Med den metoden kan man inte göra en sån här linje

Janne

Visst kan man det! Se här:

  • Medlem
  • 2007-10-09 18:01

Jannes var snyggare. Det är väl en tävling?

Jannes är ju ett original, framställd av en sann artist, min är ju bara en enkel kopia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 19:39

Klart att det är tävling och jag hävdar att min metod med klistra in på plats blir bäst.

Så det så!!

Janne

1
Bevaka tråden