Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen raid utan kort?!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-01 02:13

Har planerat att inhandla en MacPro om sisådär ett halvår, sitter o kika rpå lite olika setuper etc. Nu ser jag att man kanske måste köpa ett raidkort för 9lakan för o kunna köra radiat, detta kan ju inte stämma, isåfall får det bli en annan/äldre setup istället.

Mycket tacksam för svar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 02:26

Det finns bra och billigare RAID-controlerkort hos t ex Cupertino. En del är för alla Mac-datorer och vissa är speciellt för t ex Mac Pro/PowerMac G5. Kolla grejorna.

Du kan ha mjukvaru-RAID och hårdvaru-RAID. Mjukvaru-RAID görs t ex via Skivverktyget i OS X. Men då funkar bara RAID 0 och RAID 1. Hårdvaru-RAID behöver du ett controlerkort och då kan du skapa RAID-nivåer 0/1/5/10.

Precis som Reisan skriver behövs bara RAID-kortet om du ska köra RAID-5 och RAID-10.

Cupertino-korten går inte att boota ifrån till skillnad från Apples eget kort

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 17:13

Jag funderar på att införskaffa ett RAID-kort till min Mac Pro. Tänkt dedikera två interna SATA II-diskar för RAID-1. Och som ska backa upp en tredje intern SATA II-disk med musik, foto, film, dokument och nerladdningar. Fjärde interna hårddisken är systemdisk och ska ej ha någon backup.

Några frågor:

  1. Blir det mindre belastning på processorn vid en hårdvaru-RAID kontra mjukvaru-RAID?

  2. Spelar det någon roll hur många SATA II-kontakter det är på RAID-kortet?

  3. Behöver jag SATA-kablar till RAID-kortet med tanke på Mac Pro:ns speciella hårddiskanslutningar?

1. Teoretiskt sett ja men för två diskar i RAID-1 går det nog inte att mäta skillnaden.

2. Du behöver ju så många kontakter som du har diskar i RAID:en

3. Jag skulle tro att du behöver nya och längre kablar för att dom ska nå RAID-kortet. Inte svårt att byta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 22:35
Ursprungligen av Björnström:

1. Teoretiskt sett ja men för två diskar i RAID-1 går det nog inte att mäta skillnaden.

2. Du behöver ju så många kontakter som du har diskar i RAID:en

3. Jag skulle tro att du behöver nya och längre kablar för att dom ska nå RAID-kortet. Inte svårt att byta.

  1. Ok, undra om det fanns en generell regel.

  2. Ok, men det gör inget om det finns fyra och jag endast använder två av kontakterna på kortet?

  3. Aha, så det är endast utbyte av SATA-kablar. De korta mot längre. Trodde det skulle vara mer komplicerat.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-01 23:24

Blir mjukvaru raid då, men jag kan boota från denna lösning isåfall?

tex ha 2x10 000 rpms diskar som jag kör genom raid 0 o bootar från den partitionen?

Tack för alla svar

// Peter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 23:39
Ursprungligen av RoZioN:

Blir mjukvaru raid då, men jag kan boota från denna lösning isåfall?

tex ha 2x10 000 rpms diskar som jag kör genom raid 0 o bootar från den partitionen?

Tack för alla svar

// Peter

Nej, tyvärr kan du inte boota från en RAID-uppsättning. Endast XServe klarar detta. Jag sökte på forumet och fann inlägg från Björnström i en relaterad tråd, där han bekräftar detta.

Ursprungligen av Reisan:

Nej, tyvärr kan du inte boota från en RAID-uppsättning. Endast XServe klarar detta. Jag sökte på forumet och fann inlägg från Björnström i en relaterad tråd, där han bekräftar detta.

Det stämmer inte, det går alldeles utmärkt att boota från både mjukvaru-RAID och Apples hårdvaru-RAID. Det Björnström säger är att det inte går att boota från Cupertinos hårdvaru-RAID.

Jag har själv bootat min Mac Pro från både mjukvarustyrd RAID 0 och 1. Inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-01 23:52

Vill inte whine:a eller så med apple för f*n, köper man en dator för 25k+ förväntar man väl sig ändå att man kan göra samma grejjer som man kan göra på en dator med ett moderbord för 500 pix. Detta är riktigt lågt i mitt tycke, men som sagt tack för svaren iaf, bra att jag inte fick reda på detta efter jag köpt datorn

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 00:05
Ursprungligen av RoZioN:

Vill inte whine:a eller så med apple för f*n, köper man en dator för 25k+ förväntar man väl sig ändå att man kan göra samma grejjer som man kan göra på en dator med ett moderbord för 500 pix. Detta är riktigt lågt i mitt tycke, men som sagt tack för svaren iaf, bra att jag inte fick reda på detta efter jag köpt datorn

Enda RAID-kortet som går att boota från är det som Apple säljer till XServe G5. Ja, jag förstår din reaktion och åsikt. Håller delvis med dig. Ja, om detta var kritiskt inför ditt val av Mac Pro:n så var det tur att du fick reda på det innan.

  • Medlem
  • 2007-10-09 12:55

Hej! Finns det någon som vet ifall man kan köra RAID 0 på en Mac Pro under Windows XP 64bit?

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 14:33

Om man får komma med ett litet förslag... varför inte skaffa en extern låda med raid? Det kostar antagligne inte många kronor mer än dom extra diskarna från applestore.

Du får hårdvaru-raid och kan dessutom flytta backupen rent fysiskt om behov skulle uppstå. Exempelvis lägga in den i kassaskåpet eller gömma den separerad från dator om du ska resa bort.

Hej!
Hur får man tag på Apples RAID kort? Jag hittar den inte i någon butik.
Behöver man dra nya kablar eller är det bara att stoppa i kortet (får för mig att Mac Pros utformning av diskanslutning begränsade vad man kan göra med diskarna)?

1
Bevaka tråden