Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobbar du med mer än ett språk?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många av er jobba i mer än ett språk för webben?
Jag jobbar ofta i PHP, men har börjat fundera mer och mer på om jag ska lära mej ASP.NET för att bli starkare och för att kunna ta på mej mera jobb.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-08 18:25

Är lite osäker på vad din fråga är... men att kunna ASP.NET är knappast någon nackdel.

Kanske inte lyckades formulera mej tillräckligt

Som det är nu så jobbar jag enbart med PHP för jobba som involverar databaser m.m. och jag funderar på om man ska ta och lära sej ASP.NET också för att kunna erbjuda kunder den möjligheten. har fått tacka nej till ett par jobb pga detta och det är mindre skoj.

Så jag undrar hur många av er jobbar med t ex PHP och ASP.NET?

Hej

en fråga kan man utveckla asp.net på en mac os x
har mac os x (IIS) stöd att köra asp.net

jag vet att på windows xp pro det går att köra ( .net) asp har precis instalerat och kör en liten program som en kompis har utvecklat till åt mig
men jag vill gärna instalera det på min mac os x och köra den samt eventuelt lära mig det

mvh hanibal

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-08 22:35

Man kan köra ASP.NET via Mono och Apache, men det är krångligt. Nästan bättre att köra VirtualPC, eller varför inte köpa en gammal billig pc och ha under bordet bara till detta.

Ursprungligen av memark:

Man kan köra ASP.NET via Mono och Apache, men det är krångligt. Nästan bättre att köra VirtualPC, eller varför inte köpa en gammal billig pc och ha under bordet bara till detta.

det låter bra att det finnes möjlighet att köra asp under mac os x

ska kolla och testa mono och apache och se om jag klara av att sätt upp en sådan server

jag har redan flera pc datorer hem nämligen 3 st plus en imac intel som jag botar med win xp pro ibland

det har blivit lite kronligt att hålla reda på win xp maskiner samt en imac os x
samt att pc win xp är inte problem fritt

det skulle vara en stor fördel att köra under os x samt att köra Xgrid maskiner
när man man behöver mera kraft

mvh hanibal

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 19:55
Ursprungligen av memark:

Man kan köra ASP.NET via Mono och Apache, men det är krångligt. Nästan bättre att köra VirtualPC, eller varför inte köpa en gammal billig pc och ha under bordet bara till detta.

Varför?
Om man inte redan har en Intel Mac, varför inte köpa Mac Mini eller MacBook och köra det native med BootCamp i Windows?
På en Mac!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-09 13:08

Det jag menar är alltså att du kan köra IIS på någon av dina pc. Sedan kan du editera filer mm på macen och bara ladda över. ((BBEdit m fl kan ju öppna filer direkt från ftp t ex).

Jag jobbar i PHP men på senare tid mer och mer i Ruby. Tidigare har jag även programmerat i Perl, men det var längesedan.

Det är sällan mina kunder ställer krav på vilket språk jag ska använda. Det handlar mer om att lösa ett problem.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-10 13:11

För att det känns onödigt att lägga ut en massa pengar på en intelmac när man lika gärna kan använda en gammel pc för 500 spänn?

Fånigt att ställa en fråga i rubriken och sedan ha bivillkor inne i tråden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-11 18:47

Kanske inte hela världen, men visst, jag håller med. "Ska jag lära mig ASP.NET?" vore kanske mer passande.

"Jobbar du med mer en ett språk för webben?" hade också varit bra mycket bättre.

Nja, "Jobbar du med fler än ett språk för webben?" ska det väl ändå vara?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-11 20:26

Njae, "Jobbar du med mer/fler än ett serverspråk som renderar HTML?" ska det väl ändå vara? Det är ju knappast så intressant med t ex JavaScript.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-11 21:25

Uuuunderbara hårklyverier

  • Oregistrerad
  • 2007-10-12 14:31

Både .NET och PHP kan bygga applikationer också, som inte renderar HTML (om vi nu ska bråka ordbajsare).

Jag utvecklar bara i PHP och har inga större planer på att lära mig .NET. ASP är ju som PHP 3x ungefär, finns inget stöd för objektorienterad programmering. .NET utgår enbart som objektorienterat (Det är ju en blandning av C++ och ASP).

Om du programmerar objektorienterat i php så är det ju inga problem, trösken är inte så hög (Sen att utveckla i VisualStudio är faktiskt ett plus). Om du inte gjort det kan det vara en bra idé och börja göra det i php så blir övergången lättare.

Själv har jag inte börjat med objektprogrammering ännu i php då jag tyckt att jag har små projekt för att dra stor nytta av det + att jag är för lat för att lära mig (hahah).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-12 15:40
Ursprungligen av studiox:

Både .NET och PHP kan bygga applikationer också, som inte renderar HTML (om vi nu ska bråka ordbajsare).

Tur att vi pratade om ASP.NET då, och inte bara om frameworket.

På tal om Visual Studio så är 2008 släppt i en riktigt bra beta 2, finns på MSDN. Webbdelarna är grymt mycket bättre än tidigare.

1
Bevaka tråden