Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor och funderingar om fläktar och värme.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hatar när fläktarna drar igång. Jag brukar stoltsera med hur tysta macs är. Som jag har nämnt itidigare tråd så har min snitt-temp ökad med runt 8 grader till ca 60 grader sedan jag uppgradera min macbook från 1bg till 2bg ram.
Men jag vill min minnas att min mac var ännu svalare första månaderna när det inte var så full. Min flickvän har en macbook som inte alls blir lika lätt varm. Om vi kollar på film från min dator med bara vlc, firefox och mail öppet så drar alltid mina fläktar igång upp mot 5000 rpm, medan hennes ligger o softar på 50 grader med fläktar på 2500 rpm.
Kan det vara så att fullare hårddiskar snabbar blir varma med? Kan det vara så att hennes modell som är ett halvår yngre har bättre kylpasta, eller kan det vara något annat?
Har också noterat att det ljud som datorn avger när man öppnar locket efter vila är annorlunda mellan våra datorer. Konstigt.
Jag är inne på att köpa ny hårddisk till datorn, så om det skulle kunna hjälpa så blir det ännu mer aktuellt.
bidra gärna med ideer och förslag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-09 10:53

Många datorer drar på sig en värmande filt av damm med tiden. Vet inte om en så pass väldesignad dator som Macen gör det i samma utsträckning men det är ju en teori iaf.

hur kollar man det?

Min temp har gått ner!!!!
Här om dagen så uppdaterades firefox. Samma dag började jag använda flash block. Jag vet inte om det är kombinationen eller bara den ena faktorn som gjort att min snitt temp ligger på 48-52 grader nuförtiden. Stor skillnad. Firefox, en riktig cpu-retare. mycket nöjd

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-22 15:40

Hur kollar man temperaturen? jag hade en widget som visade det förut. Men trial tiden har gått ut, så har inte kvar något program för att se det.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-27 04:15

På min macbook så låg temp på kring 68-75 i början både före och efter minnesuppgradering. Sen efter ca 1 vecka så sjönk den till ca 55-62 och är så gott som jämt lugn på fläkten mot i början då den minst 1 gg i timmen varva upp.

Nu för tiden kör jag dessutom massa mer program samtidigt.

Jag antar att den behövde köras in, hehe men av ren nyfikenhet, är de fler som har upplevt att den blivit kallare.

Jag bör också nämna att min rumstemperatur varit så gott som exakt den samma hela tiden och datorn på samma plats när jag jämfört.

Min frus bärbara börjar köra fläkten som fasen på vissa siter. troligen är det flash som drar igång och då blir det CPU-intensivt och minnesanvändandet går upp.

Installation av mera minne (julklapp) borde avhjälpa det här...

En annan bra grej är att se till att ha burken på en bricka när man surfar i sängen. Fria luftvägar runt om är bra...

1
Bevaka tråden