Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBooken stänger av sig själv

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook från augusti förra året har börjat stänga av sig själv när batteriet börjar ta slut.
När batteritiden har ca 25 min kvar har MacBooken flera gånger senaste tiden bara lagt av.

Tidigare har MacBooken varnat när batteriet håller på att ta slut och reservbatteriet tar vid men detta har varit vid ca 8 min kvar.

Problemet har jag tidigare aldrig haft under dessa 14 mån.
Det jag har gjort är att jag har installerat en ny HD, Seagate 7200 varv.

Vad tror ni? Finns det något man kan göra? Kan det ha något med HDn att göra?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-09 00:06

Installera alla mjukvaruuppdateringar.

Gör en kalibrering.
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh2339.html

Jag hade samma problem med min MacBook. Efter att ha surfat runt ett tag hittade jag den här sidan:
http://www.apple.com/se/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Mitt batteri hade laddats en bra bit under 300 cykler och jag tyckte därför att det uppfyllde krav nummer 3 under "Identifiera ett påverkat batteri".

Jag ringde därför till Apple Care och fick efter lite tester ett nytt batteri mig tillskickat. Efter bytet är vi vänner igen, datorn och jag.

Ok, tack för tipsen!

Får väl testa att ringa AppleCare. Har 205 cykler.
Hade du samma problem som jag att datorn bara slocknar eller dålig "battery health"?

Ja, det var samma problem som du har. När det var runt 30% kvar av laddningen slocknade datorn bara. Jag hade ungefär 198 cykler, tror jag.

Mjukvaruuppdateringar är gjorda sedan tidigare och batteriet är nu kalibrerat.
Men problemet kvarstår, datorn dör.

Har även pratat med Apple Care men de tyckte inte att problemet var tillräckligt stort för att få batteriet utbytt.

Segt, det är ju en sak att batteriet mister lite hälsa på 14 månader men att datorn bara dör känns inte lika kul..

Någon som har fler tips eller ska jag testa supporten igen och få snacka med någon annan?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-10 21:28

Om du har AppleCare så borde du kunna tjata dig till ett nytt batteri, typ "Varför betalar man 4000 för AppleCare om man inte ens får nytt batteri när det gamla inte fungerar som det ska..." osv.

Ursprungligen av mbp:

Om du har AppleCare så borde du kunna tjata dig till ett nytt batteri, typ "Varför betalar man 4000 för AppleCare om man inte ens får nytt batteri när det gamla inte fungerar som det ska..." osv.

Alltså jag har inte Apple Care, förlängde inte eftersom det inte varit några problem med MacBooken under det första året.
Grejen var den att i länken som Nickej skickade så stod det: "För MacBook- och MacBook Pro-system med Intel Core Duo-processorer förlänger detta program reparationsgarantin för batteriet till upp till två år efter det datum då datorn köptes."

Men supporten tyckte inte att jag hade sådana problem. Däremot hade jag fått nytt om min "Battery health" varit lite sämre. Tycker ju dock att detta är ett lika stort fel. Datorn bara slocknar och saker som inte sparats går förlorat..

Får man betala en stor summa nu för att man ringde supporten?

Tackar för att ni tar er tid att hjälpa till - Uppskattas!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-10 22:31

Köpte du datorn via webben?
Annars, prova hos återförsäljaren eller hos en Apple Service Provider. Stå på dig.

Jag köpte på webben, men man kanske kan kolla med InLife eller någon annan ändå?

Yepp, får nog stå på mig ännu mer men killen på supporten ville inte riktigt heller ge sig.

Jag vet inte om det är värt något i sammanhanget, men jag hade inte heller köpt AppleCare. Att datorn bara slocknar tycker jag är ett allvarligare hälsoproblem än att det laddar ur sig hela vägen på exakt samma tid.
Kan bara instämma med mbp - stå på dig!

Var inne på In Life Sveavägen igår.
De tyckte att jag skulle ta det med Apple direkt.

Funderar på en test till på MacSupoort i Lund och efter det ett nytt samtal till Apple.

Vill få det här att fungera bra igen.

1
Bevaka tråden