Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1:a intrycken av Tele2 mobiltbredband.

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skaffade idag Tele2 Mobiltbredband.
Vad som gjorde att jag föll för just detta abonnemang var att priset just nu är mycket lågt. 12 mån bindningstid a 99 kr flatrate. Då ingår även modemet så det tycker jag är mycket prisvärt.

Men framför allt: Citat från Tele2s hemsida "Viktig information om surf utomlands
Den fria surfen gäller inom Sverige. Om du vill surfa utomlands ber vi dig att vara mycket uppmärksam på priset!

Surfa med utländsk operatör:
Eftersom vi tvärtemot våra konkurrenter inte har operatörslåst vårt modem kan du använda det med en utländsk operatörs kontantkort/abonnemang. Du köper alltså ett utländskt SIM-kort och ber aktuell operatör om de rätta inställningarna. "

Detta tycker jag är ett starkt argument för valt abonemang då jag har resor som hobby.

Nog om detta. Hur funkar det då?

Instalationen var enligt mitt tycke allt annat en "Maccig". Jag fick det inte att fungera till en början. Ringde efter ett tag till suporten och efter den vanliga väntan så kom jag fram till en tjej som inte hade en aning om mobiltbredband men hade jag frågor om fakuran så hjälpte hon mig gärna!

Som tur var så befinner jag mig hemma och surfade in på Tele2s hemsida och hittade där en PDF fil för nedladding. Varför fanns inte denna fil med på CDn kan man ju undra. Måste man ha ett internetabonemang för att instalera ett nytt??

Där visade det sig att simkortets PIN kod måste avaktiveras. Varför ha en PINkod på kortet som endast säljs som internet kort? In med kortet i telefonen och avaktivera.
Därefter var det bara att följa en mycket pedagogisk manual. Bilder är bra!

Nu skriver jag detta inlägg på det nya abonemanget och jag tycker det funkar över förväntan. Skall bli mycket roligt att se hur det funkar i skärgården, Åre ja helt enkelt resten av de delar av Sverige jag reser runt i.

So far so good.

Dock har jag en fråga. Vad är den andra USB sladden till för? Den har en koppling för modemeti ena änden, i andra änden är den splittad och har 2 st USB hanar. På min MBP 15 så sitter det ju inte 2 USB portar på samma sida så jag har inte kunnat kolla hur det skulle bli om man tryckte in dem i 2 portar. Vad är tanken med denna kabel.

T-son

Senast redigerat 2007-10-07 21:34

Vad är den andra USB kabeln till för? Den har en hane i ena ändan som skall kopplas med modemet. I den andra änden är den splittad och har 2 USB hanar med ca 7 cm kabel. Då min MBP 15 inte har 2 USB portar på samma sida har jag inte kunnat testa. Någon?

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Vad är den andra USB kabeln till för? Den har en hane i ena ändan som skall kopplas med modemet. I den andra änden är den splittad och har 2 USB hanar med ca 7 cm kabel. Då min MBP 15 inte har 2 USB portar på samma sida har jag inte kunnat testa. Någon?

T-son

Är inte 100% säker, men jag har för mig att den är till för vissa datorer som inte klarar av att strömförsörja modemet med en USB-port.

Håller med dig om allt du skriver, har själv mobilt bredband från Tele2. Installationen är krånglig, men när allt är klart fungerar det prima!

Testat täckningen uppe i luften?

Tjena Jocke!

Precis som Kristofer säger så är det med största sannolikhet till för extra strömförsörjning från de datorer som inte ger tillräckligt mycket kraft för att driva modemet ur endast en USB-port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 23:16

Perfekt att kunna använda inhemska sim-kort när man reser. Jag var i Danmark en vecka i augusti med nyinförskaffat Telenormodem och surfade sporadiskt och kollade lite mail under veckan. 4.300:- gick det på... hoppsan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 23:56
Ursprungligen av Earth:

Perfekt att kunna använda inhemska sim-kort när man reser. Jag var i Danmark en vecka i augusti med nyinförskaffat Telenormodem och surfade sporadiskt och kollade lite mail under veckan. 4.300:- gick det på... hoppsan!

oooooops

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 16:37

Hur är det med Tele2´s hastighet?

Jag har en nybörjarfråga - har sim-kortet i modemet ett eget telefonnummer?
Dvs, kan man stoppa in sim-kortet i t ex en Nokia E90 och båda använda den till att ringa och surfa med, det senare alltså utan USB-dongel?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 21:02

Ok, jag hittade hastigheten på Tele2´s mobila. Det var inte så svårt
0,384 Mb/s för en annan som letar.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag har en nybörjarfråga - har sim-kortet i modemet ett eget telefonnummer?
Dvs, kan man stoppa in sim-kortet i t ex en Nokia E90 och båda använda den till att ringa och surfa med, det senare alltså utan USB-dongel?

SIM-kortet har ett eget telefonnummer - det fungerar fint!

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Ok, jag hittade hastigheten på Tele2´s mobila. Det var inte så svårt
0,384 Mb/s för en annan som letar.

Korrekt. Dock har de slagit på HSDPA (Turbo-3G) på vissa master för test, så där går det snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 21:52
Ursprungligen av Kristofer:

Korrekt. Dock har de slagit på HSDPA (Turbo-3G) på vissa master för test, så där går det snabbare.

Då blev det helt plötsligt intressant, då jag föredrar Tele2 framför 3. Vet du någonting om hur lång testperiod som är satt eller liknande.

Att sätta 2 datorer på en delad 0,3Mb/s uppkoppling är inget jag klarar av

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 16:05

Skrik!

Jag var nere och köpte mig ett mobilt Tele2-abbonemang idag.
Nu vid installation får jag ett felmeddelande,som säger att jag inte kan kontakta servern med min PPP inställning.

Kundsupportens svar på detta var : "ojojoj"

Det var tydligen en igår som hade samma problem, lösningen var att installera om ppp-oem-klienten?

Hjälp

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-10 16:22
Ursprungligen av Alex Lindquist:

Jag var nere och köpte mig ett mobilt Tele2-abbonemang idag.
Nu vid installation får jag ett felmeddelande,som säger att jag inte kan kontakta servern med min PPP inställning.

Kundsupportens svar på detta var : "ojojoj"

Det var tydligen en igår som hade samma problem, lösningen var att installera om ppp-oem-klienten?

Hjälp

Jag var o handlade ett paket igår o fick samma fel, tror jag iaf. Till mig sa de att mitt abbonemang inte var aktiverat än, så jag får testa ikväll.

Jag tycker det är konstigt att de kan slänga in windowsdrivrutinerna på ett minne i modemet men inte de till mac.
Och jag håller med om att det var dåligt att pdf'en som beskrev hur man ska göra inte låg med på skivan (eller utskriven i lådan).
Men som gammal windows-användare kan jag ju inte påstå att jag tyckte installationen var krånglig. Klicka på drivrutinen, gör några inställningar o sen klart.

Ursprungligen av Kristofer:

SIM-kortet har ett eget telefonnummer - det fungerar fint!

Ny nybörjarfråga... (orkar inte vänta i Tele2 kundtjänst...)
om man har sitt 3G-data SIM-kort i sin telefon - kan man parkoppla mobilen och Powerbooken så man slipper surfa med USB-dongeln inkopplad?

Jag är lite (inte så lite faktiskt) sugen på en Nokias nya communicator E90, och det vore ju kanon om man kan använda den som telefon, minisurf-dator & modem till PB'n.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 18:25

Det visade sig att mitt kort inte var heller var aktiverat ännu.

Intressant att "supporten" kan ge upp så lätt, p.g.a en sådan enkel sak, och att jag kan bli så arg

Senast redigerat 2007-10-11 11:04
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-16 15:50

Det borde funka, det går iaf att ringa med simkortet.
Men du får nog ringa kundtjänst om du vill vara riktigt säker.

Jag är däremot inte speciellt imponerad än så länge. Kass hastighet och många nedkopplingar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 16:00

Stefan: Ja det kan du, jag har gjort det med min N95:a.

HSDPA hos Tele2 är än så länge begränsat till GSM (Göteborg Stockholm Malmö) och då vissa områden i dessa städer...

Kör själv med detta abbonemang i min N95 och tvillingkort i modemet.

  • Medlem
  • 2007-10-16 19:33

har någon provat att dela med sig ???

internet delning

usb modemet till ethernet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 14:01
Ursprungligen av tba:

internet delning

usb modemet till ethernet

Fungerar utmärkt med delning.

Själva bredbandet är det inget fel på. Men applikationen för uppkoppling med Mac OS X är extremt taffligt utförd. Speciellt om man jämför med hur det fungerar i Windows. Verkligen bara att plugga in dosan, sen är det klart. Brukar vara tvärtom..

btw. Så sitter jag i gbgs skärgård på ett möte och är uppkopplad med den lille vita dosan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 14:32
Ursprungligen av fredHo:

Men applikationen för uppkoppling med Mac OS X är extremt taffligt utförd. Speciellt om man jämför med hur det fungerar i Windows.

Hm, jag tycker att det är mycket bättre än Windows. Installationen var lite omständig, men att bara ha den lilla telefonen i menyn istället för ett eget program som öppnas är bara bra. Det skiljer ett ynka klick.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 15:21
Ursprungligen av Alex Lindquist:

Hm, jag tycker att det är mycket bättre än Windows. Installationen var lite omständig, men att bara ha den lilla telefonen i menyn istället för ett eget program som öppnas är bara bra. Det skiljer ett ynka klick.

Jag syftade på installationen. Där XP-drivrutinerna ligger på ett minne i dosan där måste man använda skiva eller ladda ner drivrutiner till Mac. Känns som en efterkonstruktion. Dessutom så måste man inte ha igång programmet på XP heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 17:47
Ursprungligen av fredHo:

Jag syftade på installationen. Där XP-drivrutinerna ligger på ett minne i dosan där måste man använda skiva eller ladda ner drivrutiner till Mac. Känns som en efterkonstruktion. Dessutom så måste man inte ha igång programmet på XP heller.

Menar ni att ni inte först måste köra den där HuaweiApp innan ni kopplar upp? Jag får det inte att fungera att bara koppla upp utan att jag först har kört HuaweiApp och angett pin-koden...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-10-21 21:49
Ursprungligen av hkim:

Menar ni att ni inte först måste köra den där HuaweiApp innan ni kopplar upp? Jag får det inte att fungera att bara koppla upp utan att jag först har kört HuaweiApp och angett pin-koden...

Jag stängde av PIN-koden när jag anslöt modemet till en pc. Går oxå att sätta simkortet i en mobil och stänga av den där i från.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 22:14
Ursprungligen av pepsi:

Jag stängde av PIN-koden när jag anslöt modemet till en pc. Går oxå att sätta simkortet i en mobil och stänga av den där i från.

Aha...där ser man... läser man inte manualen så... :">

Fann nu att man kunde stänga av PIN-koden direkt i Huaweiprogrammet i OS X. Inget behov av PC eller pillande med SIM-kortet i en mobil således.

Senast redigerat 2007-10-22 08:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-17 17:03
Ursprungligen av Trineo:

Kör själv med detta abbonemang i min N95 och tvillingkort i modemet.

Hur fungerar det? Kostar det extra att skaffa ett till SIM-kort? Jag antar att man måste ha en 3G-lur för att det ska fungera... eller har jag fel, kan man använda vanlig GSM-mobil?

En fråga till alla: Hur bra funkar uppkopplingen?

Jag är väldigt sugen på att skaffa ett abonnemang då flickvännen, som jag besöker i snitt varannan helg, inte har någon fast uppkoppling. Hon bor ganska centralt i en mellanstor svensk stad (alltså inte i någon av städerna med turbo-3G). Är videokonferans över Skype/iChat för mycket att hoppas på?

Finns ju ganska omfattande undersökningar om vilka operatörer som erbjuder bäst täckning och framförallt hastighet på mobilt bredband och Tele2 är inte vinnare i någon av dem.

Finns bara en operatör (3) som erbjuder 7,2 Mbit/s i stor skala. Det är en väldig skillnad mellan att mobilsurfa i 0,384 Mbit och 3,6 eller 7,2 Mbit/s.

3 har ju bara ett 3G-nät varför de satsar mer än någon annan på utbyggnaden av detta. Känns ju som att alla andra operatörer i Sverige bara kopierar 3 just nu. Jag tycker 3 börjar kännas lite som Apple

Ursprungligen av funkybruno:

Det är en väldig skillnad mellan att mobilsurfa i 0,384 Mbit och 3,6 eller 7,2 Mbit/s.

Har jag missförstått eller är hastigheten bara 0.384 Mbit/s i Tele2's 3G-nät?!
Hur känns det att surfa i den farten?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-10-17 21:53

Fick mitt Tele2 Mobilt bredband idag. Har tyvärr inte kunnat testa det än, va inte aktiverat.:-/

Men därimot vill jag tipsa om detta lilla program: http://www.macupdate.com/info.php/id/25561
Med den ser man Mottagningen på modemet samt vilken uppkoppling du fått. 3g eller gsm.

Senast redigerat 2007-10-17 22:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 00:34
Ursprungligen av pepsi:

Har tyvärr inte kunnat testa det än, va inte aktiverat.:-/

Köpte du via hemsidan eller i butik? Någon som vet hur lång tid det tar för dem att aktivera kontot?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-10-18 00:50
Ursprungligen av dala:

Köpte du via hemsidan eller i butik? Någon som vet hur lång tid det tar för dem att aktivera kontot?

Mitt aktiveras imorgon innan 12.00 enligt supporten.
Köpte via webben. beställde i måndags och fick det idag.

Bevaka tråden