Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lista innehållet i mapp till txt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mapp med en massa filer och mappar i, jag vill göra en lista där filnamnen och mapp-namnen listas, hur gör jag?

Finns det nåt slugt terminalkommando? borde det finnas men jag är för grön för att fixa det, vet hur man gör i dos men det funkade inte likadant

Eller finns det nåt litet program som fixar det här åt mig?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-07 20:05

Skall det vara rekursivt eller bara en nivå?
I så fall använder man väl bara
ls > filnamn.txt
till exempel

Om det är bara en nivå så kan du göra det direkt i findern. Markera alla filerna äpple+a, kopiera äpple+c och gå till textdokumentet där du vill ha dem och klistra in äpple+v.

Men välj först kolumnvy - annars kommer alla namn huller om buller på outgrundligt apple-manér.

OT: Är det någon som vet om denna OSX-"feature" äntligen försvinner iom Leopard? Det funkade ju bra i OS9. Extremt irriterande när man öppnar 30 fotografier i PS och glömmer kolumnvyn först... /OT

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-08 09:11

Featuren "outgrundligt apple-manér" kommer alltid att finnas kvar.

??? jag fattar verkligen inte, väljer kolumnvy (testade med lista med) men när jag kopierar in i txt dokumentet i "Textredigerare" så får jag upp mappar och filmer, problemet är ju att filmerna blir inklistrade så jag kan spela dom i mitt dokument...

vad gör jag för fel?

Ursprungligen av supergnu:

??? jag fattar verkligen inte, väljer kolumnvy (testade med lista med) men när jag kopierar in i txt dokumentet i "Textredigerare" så får jag upp mappar och filmer, problemet är ju att filmerna blir inklistrade så jag kan spela dom i mitt dokument...

vad gör jag för fel?

Redigera -> Klistra in och matcha stilen

Eller använd kortkommando: alt-shift-kommando-V

Gör om dokumentet till ren text innan du klistrar in.

Ursprungligen av Johan S:

Gör om dokumentet till ren text innan du klistrar in.

Räcker med att klistra in som jag beskrev ovan.

Tack så mycket

men det var ett rätt lurigt kortkommando... hur skall jag lyckas komma ihåg det?
Kommer ju knappt ihåg "printscreen" speciellt när det finns flera olika...

Men nu är jag nöjd och glad, tackar

Ursprungligen av supergnu:

Tack så mycket

men det var ett rätt lurigt kortkommando... hur skall jag lyckas komma ihåg det?

Det är ett krångligt kommando att lära in, men det står alltid i menyn, så om du bara kollar i Redigera-menyn så kan du se symbolerna för kortkommandot.

Personligen skulle jag hellre byta på systemnivå så att klistra in alltid gav ren text och så fick man ta till udda kommando för att få formaterad text. Jag kan bli tokig på att jag får all möjlig formatering när jag t.ex. kopierar text från en webbsida i Safari.

ja jag kan ju säga att jag blev lite paff när jag fick en filmvisare i mitt txt dokument (hade ju nte sparat det, antar att det försinner då?)

Det är ju inget man väntar sig efter att ha använt notepad i windows.

Nej, filmen ligger kvar inne i dokumentet. Om du inte sparar som ren text förstås (finns den funktionen ens kvar i Textredigeraren fr.o.m 10.4?)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-10 08:30

Hotta upp en äldre dator

Har en äldre MacBook. Nuvarande OS 10.2.8 USA tangentbord.
640 MB internminne och 600 MHz PC3.
Kan man hotta upp denna dator med Ex. Tiger 10.4. ??
Känns onödigt att köpa en ny dator då vi bara surfar lite lätt på nätet.
Dock är det många program man inte kommer åt då man har ett gammalt OS.

Är det knöligt att byta tangentbord.
Jag ställer in språket på svenska, men plötsligt är det USA-bord igen.
Får hålla på och ändra.

Både Panther och Tiger kommer att gå snabbare än Jaguar på din maskin (och i princip alla andra maskiner också). I synnerhet när du har mer än 512 MB RAM. (Antar för övrigt at det är en äldre iBook med G3-processor du har. Läs mer på www.lowendmac.com).

Du kan ju helt kryssa bort det amerikanska tangentbordslayouten. Sitter själv med en iBook och PM G5 (båda med amerikanskt tgb) och kör med svensk layout på tangenterna. Under Systeminställningar - Internationaellt har jag under flik 1 Språk valt svenska före US, flik 2 Format valt Sverige i rullgardinsmenyn, och flik 3 Indatameny valt svensk PRO (samt flera kinesiska inmatningssystem). Kolla vilka kortkommando du har valt för byte av indatakälla - kanske att något krockar med kortkommando i något program?

Att byta ut tgb brukar vara en dyr affär och knappast värt det om du inte hitttar en skrotdator att plocka delar från.

Finns det något smidigt Terminalkommando för att se hur "stor" en mapp är? När man använder ls -l kommandot får man ju se hur stor varje fil är för sig, men det vore schyst att slippa sitta och summera manuellt.

du -sh /Users/jerneheim/Downloads

ger följande output

167M /Users/jerneheim/Downloads

//Patrik

Ser ut att funka att bara lägga till -h på ls också. Dvs. ls -lh.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-01-10 00:51
Ursprungligen av supergnu:

Jag har en mapp med en massa filer och mappar i, jag vill göra en lista där filnamnen och mapp-namnen listas, hur gör jag?

Finns det nåt slugt terminalkommando? borde det finnas men jag är för grön för att fixa det, vet hur man gör i dos men det funkade inte likadant

Eller finns det nåt litet program som fixar det här åt mig?

TextWrangler (och säkerligen BBEdit) fixar att göra mapp och fil-lista.
Öppna ett tomt dokument i TextWrangler. Dra en mapp till dokumentet. Resultat:

mapp_jag_drog:
	a_fil
	undermapp:
		filer_i_undermapp
	x_filer

Fin intendering, och mappar avslutas med : kolon, så det är lätt att sortera ut mappar om man endast vill ha ut dem i sin lista.
För att få bort alla filer eller alla mappar, gå till Text-menyn -> Process Lines Containing…
Skriv i ett kolon (:) och bocka i "Delete matched lines". Nu syns bara filer.

a_fil
		filer_i_undermapp
	x_filer

För att få bort alla filer och bara visa mappar, se till att endast "Copy to new document" är ibockad.

mapp_jag_drog:
	undermapp:

Och fort går det, en kvarts miljon rader gick på 15 sekunder!
Varför jag vill ha den här listan? Jo som ögonblicksbild av disken, går betydligt snabbare att söka igenom en 10MB textfil är att starta backupprogrammet och börja leta där.

1
Bevaka tråden