Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En liten titt på 10.5 server

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tack för tipset - ska se om jag hittar något kul!

Man skulle gärna haft en lite mer djuplodande artikel, men de kommer väl närmare release skulle jag tro.

Podcast Producer-grejen tror jag kan underlätta väldigt på skolor. Vi hade Apple på besök på Högskolan i Kalmar för någon vecka sedan där bla Viktor Glemme visade intresserade hur man gör en podcast väldigt enkelt med iLife (vilket visade sig väldigt uppskattat, tack!). Men han visade också lite snabbt bilder på arbetssättet med Podcast Producer. Helt klart enkelt, i princip så går läraren in i föreläsningssalen och trycker på en knapp, då startar en videoinspelning på läraren, skärmbilden spelas in samt ljudet. När läraren sedan trycker stopp sköter Podcast Producer allt. Från synkning, produktion och publicering. (Du får rätta mig om jag har fel Viktor)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 19:55

Apple, sluta göra inställningar osv enklare och koncentrera er på att lägga till GUI för alla CLI-funktioner som finns där. Mac OS X server är tillräckligt enkelt som det är (kommer jag väl att få äta upp nästa gång jag har frågor om Mac OS X server antar jag ). Mac OS X server är inte för alla och ska definitivt inte administreras av "vem som helst". Däremot så får de som sagt gärna gå över alla CLI-funktioner med GUI-målarlådan.

Vågar man börja använda 10.5 Server Beta i drift tror ni? Har ett gäng Xserve som ska upp snart och jag vill köra Apache2 med GUI

NEJ! inte stabilt nånstans än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 00:58

Någon som har någon mer dirt på Mac OS X server? Innehåller den lika många onämnda funktioner som Mac OS X 10.5 client?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-05 11:38

Hoppas bli visad den senaste betan snart.

Snälla Apple, ge oss tillbaka Äpple-K från A/UX NUUUUUU!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 17:55

Någon som vet hur Directory fungerar? Känns så nära gemensam adressbok men ändå så långt borta. Är den kopplad på något sätt till Adressboken? Sista man behöver är ännu en plats att ha kontaktinfo.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-08 13:14

Det verkar vara helt separat från Adressboken, det är väl mer tänkt som groupware där man kan boka resurser och annat, inte som i första hand en kontakt-lista.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-08 13:46
Ursprungligen av bollman:

Det verkar vara helt separat från Adressboken, det är väl mer tänkt som groupware där man kan boka resurser och annat, inte som i första hand en kontakt-lista.

Mummelmummel, fint men inte tillräckligt. När ska Apple lära sig att söta små bonjourlösningar för kontakter är fint men inte tillräckligt. Jag vet att det finns LDAP-lösningar men jag vill drag n drop vCards god dammit!

Det där var en liten titt det... vill veta mer mer mer!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-08 17:21

Ptja, tydligen så är ju Directory kopplat till en LDAP så om man slänger in sina kontakter där istället så ska de väl funka så.
Jag kan tyvärr inte se så mycket med klienten eftersom jag inte har någon 10.5-server att koppla upp mot. Whops, där sa jag visst lite för mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 21:27

Någon som vet om man kan ha en iCal-server på IP-nr bara? Hittade inte det i dokumentationen. Måste väl gå va?

Tillägg: Kan man om man sitter tex i iCal ladda upp filer till sin gemensamma dokumentdel?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-17 22:24
Ursprungligen av acke:

Någon som vet om man kan ha en iCal-server på IP-nr bara? Hittade inte det i dokumentationen. Måste väl gå va?

Tillägg: Kan man om man sitter tex i iCal ladda upp filer till sin gemensamma dokumentdel?

iCal-server eller Darwin Calender Server, är en WebDAV-baserad tjänst och bör fungera på precis samma sätt som ett WebDav gör i apache.

Gemensamma filer altenativt informationsdatabas, tex Wiki, hör nog till Directory. Som sammarbetar med iCal-server.

Undra om de finns nån lämplig klient för directory-grejjset till Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 20:00

Läste det här hos Appleinsider:
"While Address Book can already plug into Directory Services to find contact information, Directory is designed specifically to browse users and groups within an organization. From Address Book, users can be allowed to share their local contacts with the organization, so that outside contacts can be listed in the company directory."

Ska man tolka det som att man kan massimportera kontakter som man sedan kan få upp i Apples Adressbok. Då blir jag en mycket lycklig man.

1
Bevaka tråden