Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trög import i iphoto

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-20 17:51

Nu sitter jag här och importerar mina bilder i nya iPhoto,,. jag har ca 4500 bilder och det tar evigheter. Vad jag kan minnas var det lika dant i förra versionen. Min fråga är om någon annan har samma problem. När jag kollar prosessor aktiviteten så ligger den mellan 10 och 40% mycket underligt. För att få det hela att gå fortare så har jag kryssat ur kopierings rutan och importerar från en mapp utan att kopiera in filerna i iphotos bibliotek.. varför så trökt? Datorn har hållt på i snart 5H och bara kommit halvvägs. Lightroom skulle ha varit klar evigheter sedan... mycket knepigt.. någon som har någon idé?

Med så många bilder borde du kunna räkna med att det ska ta lång tid. Tidigare iPhoto varianter har lagrat bilderna i en vanlig trädstruktur som man kunnat komma åt även utanför programmet. I nya iPhoto lagras bilderna i ett programspecifikt arkiv, troligen med eget format, som inte går att komma åt utan programmet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-02 02:39

Med högerklick gick på arkivet gick det ju att öppna det? Är det inte en vanlig katalog bara? Fruktansvärt sämst om man aldrig kan komma åt filerna igen annars.

Googlade på lightroom nu, verkar ju ruskigt bra det med. Brukar du använda det? Eller är det mycket dyrare eller så? Hur står sig iphoto mot det och hur står de sig emot aperture?

Ursprungligen av Hagge:

Med högerklick gick på arkivet gick det ju att öppna det? Är det inte en vanlig katalog bara? Fruktansvärt sämst om man aldrig kan komma åt filerna igen annars.

Nä du. Jag testade att se om jag kunde högerklicka på och öppna arkivet men det verkar inte funka. Enda sättet att öppna och se bilderna verkar vara genom iPhoto.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nä du. Jag testade att se om jag kunde högerklicka på och öppna arkivet men det verkar inte funka. Enda sättet att öppna och se bilderna verkar vara genom iPhoto.

Jo det går. Högerklicka på iPhoto Library och välj "visa paketets innehåll". Där har du bilderna i mapparna Modified och Originals. Men där ska man inte var inne och pilla alltför mycket.

Aperture och Lightroom är jämbördiga. Jag började med Aperture och provade sedan Lightroom en stund men jag hade nog fastnat för mycket för det smidiga i Aperture så jag har återgått till den istället. Priserna är ungefär desamma.

Katalog kontra bibliotek kräver lite olika tänk, släpp behovet av katalogstruktur osv och låt programmet hantera sorteringsbehoven istället.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-05 09:14
Ursprungligen av akerstrom:

Aperture och Lightroom är jämbördiga. Jag började med Aperture och provade sedan Lightroom en stund men jag hade nog fastnat för mycket för det smidiga i Aperture så jag har återgått till den istället. Priserna är ungefär desamma.

Katalog kontra bibliotek kräver lite olika tänk, släpp behovet av katalogstruktur osv och låt programmet hantera sorteringsbehoven istället.

Det jobbiga är ju att man inte kan hoppa runt hur som helst emellan dem och sedan bestämma sig utan att man måste välja något först eftersom det inte finns någon standard för hur de hanterar filerna, om även lightroom kunde jobba med iphotos sortering så hade det ju räckt med en enda för alla tre program.

Inte så lätt att bara "släppa" det då jag riskerar att inte komma åt mina bilder i framtiden bara för att min nästa dator kanske inte är en mac... Eller för att programmet slutar utvecklas, eller för att något i biblioteksfilen om det nu bara är en enda går sönder och samtliga bilder försvinner istället för enbart en.

AAC med fairplay suger. Att iWork inte använder Open Document Format suger, knasiga filarkiv suger. Jag vill helst inte få min data låst ;/

Ursprungligen av Rickard A:

Jo det går. Högerklicka på iPhoto Library och välj "visa paketets innehåll". Där har du bilderna i mapparna Modified och Originals. Men där ska man inte var inne och pilla alltför mycket.

Mmm, fungerade ju på min dator och jag tror jag skall ha iPhoto 08 ifrån början.

Pilla där behöver jag inte, men praktiskt om man överhuvudtaget kan få ut bilderna igen så att säga. Orka hålla dubletter annars, en katalogstruktur och en importerad. Iofs kan man ju skita i att importera dem helt nuförtiden, vet inte riktigt vad man tappar på det.

Ursprungligen av never88:

Ha ha ha, trodde det inte var någon som sa "katalog" längre.., hell win3.11..

Jag har alltid sagt katalog, hette väl drawer på amigan visserligen men killen som står för större delen av min datorutveckling sade katalog. Och det känns som att det passar bäst med directory, så sålänge jag använder ett OS som använder det begreppet så ..
Jag är bakåtsträvare i det hänseendet eftersom jag tyckte att det var så löjligt att Microsoft började kalla det "mapp" istället och att alla noobs gick runt och sade "mappar" o grejer. Nu är ju mapp enklare att säga men jag drar mig för det ändå, jag vill inte associeras med win95namnet ;D

Uscha, heter visst mapp på svenska i OS X nu med såg jag.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-09-03 08:29

Ha ha ha, trodde det inte var någon som sa "katalog" längre.., hell win3.11..

Jag gick in på detta fantastiska forum och trodde jag skulle få svar hur man kunde importera snabbare, hittar inget svar och inser att det då inte är möjligt. Sitter och importerar 5 500 bilder som jaghar på min externa. Då är det bara lika mycket kvar som jag har på DVD-skivorna.

1
Bevaka tråden