Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har HD:n i min iBook packat?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook G4 tycks ha pajat. Det började efter en omstart då hårddisken(?) började "kvittra" som en fågel. Sedan dess är den död. När jag startar som vanligt kommer äpplet fram men den kommer inte längre. Det skumma är att när jag försöker starta med installations-CD:n blir det kernel panic. När jag startar i felsäkert läge kommer frågetecknet fram. När jag startar med iBooken kopplad via FW till iMacen och håller nere T-knappen, tar det en lång stund men senare kommer FW-symbolen fram på iBooken. Dock kommer inte HD:n fram på iMacen men i "Om den här datorn" kommer det fram info om iBooken. Skivverktyg hittar inte heller iBookens hårddisk.

Kan någon hjälpa mig?

Den är nog död. Finns:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313242
Rätt pilligt att byta men det går.

Det som pekar på att det inte är hårddisken det är fel på är att iBooken inte startar från installationsskivan. Tycker du ska försöka felsöka ytterligare innan du sluter dig till att disken är trasig.

Du har möjligtvis inte möjlighet att testa disken i ett externt chassi kopplat till din iMac? Fungerar den då så kan du ju utesluta disken, vilket i o f s kan betyda att det är ett värre fel.

Precis. Att skruva ut disken kan vara en bra början för är den inte paj, men datorn så vill du nog ha kvar den.

Tack för idéer och synpunkter. Det borde väl gå att starta från installationsskivan om hårddisken är kass? Jag får försöka att plocka ut den och se om jag kan fixa ett chassi, så att jag kan testa den. Jag hade ju inte någon dagsfärsk (eller ens månadsfärsk) backup. Att man aldrig lär sig...:">

Fler idéer och synpunkter mottages tacksamt.

Hårddisken dog i min macbook idag. Verkar vara riktig dålig kvalitet. Bytte HD i min andra för en månad sedan.

Ursprungligen av Krokodilen:

Hårddisken dog i min macbook idag. Verkar vara riktig dålig kvalitet. Bytte HD i min andra för en månad sedan.

Har inte bara med kvalitet att göra utan det finns alltid en risk att den lägger av. Detta gäller oavsett märke.

Jag testade lite mer igår kväll. Använder jag iBookens installationsskiva blir det kernel panic. Om jag däremot använder en "vanlig" systemskiva börjar den boota men den stannar vid äpplet och inget mer händer. Jag testade också med DiskWarrior 3.0.3 och den bootade men hittade ingen hårddisk. Och, som sagt, om jag håller nere T-tangenten för att starta i firewire-läge, kommer FW-symbolen fram på iBooken men ingen iBook-HD kommer upp på iMacen.

Är det inte garanti på seagate diskarna för övrigt?

1
Bevaka tråden