Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min iBook inne på sista versen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook, från 2005, har börjat bete sig underligt.

Det började för nån vecka sen, då laddkabelns färgade ring började skifta färg med 5 minuters mellanrum. När man först stoppar in kabeln lyser den orange, sedan grönt, för att den har full laddning, men sen återgår den till orange igen, och så håller den på.

I dag när jag satte mig på universitetet och skulle plugga, så var datumet inställt på första januari, 1970!

Vad händer med min dator? Den är över 2 år gammal, och hängt med överallt. Sjunger den på sista versen?

Idag åker jag och köper en extern hårddisk, så jag har en back-up!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-10-07 12:28

När laddkontaken började växla mellan grön och orange för mig så var det batteriet som hade gett upp.

Ja, batteriet är verkligen superdåligt på datorn. Kan det vara så enkelt, att jag behöver ett nytt batteri? Fast, isåfall är det nog bättre att köra batterilöst.

Men hur kommer det sig att den ändrade datum då?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-10-07 12:34

Jag tror inte iBook har nåt extra batteri för klockan, om det stora batteriet tog slut helt så blev klockan/datum nollställd av det.

Ett nytt batteri kostar 1200 kr på Macoteket. Det är inte värt det.

24.se säljer batterier för ca. halva priset än vad Macoteket gör. Visserligen inte "original", men fattar inte vad skillnaden är egentligen, för man får ju ändå garanti från 24.se.

Jag har köpt mobilbatteri och iPod-batteri därifrån, funkar felfritt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-07 15:16

Varför är det inte värt det? Det är en bra dator (har en själv:)) och den kommer att hänga med ett bra tag till om den inte dör hårdvarudöden förtåss.

Din dator är inte del av det här då? Det gäller för 12" modellen inte 14"

https://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/

Du ska byta batteri till din iBook. Inga iBooks har internbatteri för datuminställningen (fick jag reda på för en vecka sedan) och när batteritiden är urusel och datumet ställs om är det dags att skaffa ett nytt batteri.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 17:12

Ja iBook har inte backup battery (för datum o.s.v.)
Däremot finns kondensator (spänning för en stund) så att om man byter stora batteri snabb utan nätaggregat så behåller man datum o tid.

Läs hos Apple http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58445

Jag kommer ihåg att jag kollade upp på Apples hemsida när batterutbytarpgrammet var på tapeten, och trodde då att mitt batteri inte skulle få bytas ut. Men, efter ha kollat igen, så ska det bytas ut! Vilken tur man har! Så nu har jag gjort en beställning på ett nytt batteri

Tack för alla svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-17 23:31

det kan inte vara så att du behöver nollställa (vad är det nu det heter) PMU, ne. strunt samma. ta ut batteriet, ta ur strömsladden (stäng självklart av datorn först). håll inne startknappen 5sek. stoppa i batteri och strömsladd, sedan håller du inne startknappen tills det låter konstigt, en lång ton. och så startars datorn om. någon slags nollställning av någon krets i batteriet.

1
Bevaka tråden