Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac just nu

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har diskuterat detta förut - vi använder oss av en s k "flatfile-databas" istället för en snabb MySQL eller liknande relationsdatabas.

En snabb titt i webfoldern avslöjar följande:

- 25.861 filer
- 484 mappar
- 372MB data

(en sökning efter alla diskussioner som innehåller ordet "mac" innebär att han måste öppna en himla massa filer...)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
(en sökning efter alla diskussioner som innehåller ordet "mac" innebär att han måste öppna en himla massa filer...)

Inte om ni installerar en sökmotor, t.ex ht://Dig

[ 14 Januari 2003, 21:04: Meddelandet ändrat av: Anders Isaksson ]

Jag tror att nyckeln till att få upp hastigheten inte nödvändigtvis handlar om relationsdatabas. Nyckel till att få upp hastighet handlar om indexering och cachening. Jag var för några år sedan ansvarig för en mycket stor website, vi ett tillfälle gjorde vi en analys som kom fram till att det genererades extremt många SQL-frågor som var identiska, och som inte var datakonsistenskritiska. Typ, om det på startsidan listan 10-senast publicerade-bla-bla-bla. Genom att stopp in den frågan i en variabel som delades i hela webbklustret och vi lät variabeln vara oförändrad i några minuter kunde belastning på SQL-servern i bakändan sjunka larvigt mycket.

Skall man söka i textfiler (som vi verkar göra här). Skall man förslagsvis indexera filerna med hash-index eller liknande. Att söka i 30000 textfiler efter några nyckelord skall gå på ett kick. Även för en liten klen pluttdator. Bara det finns index.

Cache och Index regerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 21:27

Saxat från en annan tråd :

Citat:

quote:
Jag skulle säga att det är precis tvärtom!

En Pentium 3/500 med MySQL, Apache och 512MB Ram skulle köra stora cirklar runt vår nuvarande webbserver:

Intel Xeon 2.4GHz (hyperthreading), 2GB RAM PC800 RAMBUS ECC, Ultra 3 SCSI kontroller med 64MB cache och 2st 18.2GB 10.000 rpm Ultra3 diskar.

Ändå går den på knäna när några hundra personer samtidigt går in samtidigt och söker på "nya powerbook"....(forumet består av 25.000+ filer).

Vi fortsätter diskussionen om UBB prestanda och databaser här!!

[ 14 Januari 2003, 21:07: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

När jag gräver lite i minnet (det här var över två år sedan) kom jag på att vi hade faktiskt ett rätt dåligt indexerat system för det som drog kräm (gästboksinlägg som skulle laddas ur en table med 2 miljoner+ rader). När vi indexerade upp det ordentligt sen krävdes betydligt mindre dator men dock mer än vad vi hade från början vilket var en P3/500 med 256 MB RAM eller nåt. Den slutliga lösningen blev ett kluster med inloggningsuppgifter för alla på huvuddatabassystemet och sen ett antal servrar med gästboksinläggen på. Det är nog en lösning du ska titta på om du vill skapa ett 99-imperium med unified login.

//Patrick

Ett byte till ett forum/system baserat på php och mysql snabbar upp det hela nog. Vi kikar på forumet vbulletin just nu...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 23:06

PhpBB är ett litet tips i forumdjungeln. Snabbt som en rackabajsare!

Vi har testkört det, i princip likadant som vbulletin - men vi är ute efter ett forum med ett företag bakom sig (som kan erbuda hjälp och support). Då passar vbulletin bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 23:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Ett byte till ett forum/system baserat på php och mysql snabbar upp det hela nog. Vi kikar på forumet vbulletin just nu...

Äsch, man ska alltid bygga system så de klarar ett par hundra tusen träffar i sekunden

//Patrick

1
Bevaka tråden