Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med å ä ö i safari

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-10-07 06:50

Har nyligen switchat till mac och är nöjd. Men en sak som stör är att på vissa webbsidor som jag besöker så visas inte å, ä och ö korrekt. Det blir istället frågetecken.

Ex på sida där inte å, ä och ö visas korrekt:
http://www.lexus.se/used_cars/index.asp

Safaris textkodning är inställd på Västerlänsk (ISO Latin 1)

Hjälp! Vad beror detta på?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-10-07 11:05

Den specifika sida du nämner brister i att indikera vilken textkodning som används.

Sidan består av två delar; dels en omgivande del från lexus.se som via en meta-tagg indikerar att den använder sig av UTF-8 (vilket är korrekt), dels en iframe som visar en sida från bytbil.com (själva begagnade-bilar-formuläret) som inte indikerar vilken textkodning som används.

Safari gör då helt rätt i att anta att kodningen för bytbil.com-delen är densamma som för sidan som den inkluderas från, nämligen UTF-8.

'Slarviga webbsidesmakare' är alltså svaret på din avslutande fråga.

Ursprungligen av spot:

Sidan består av två delar; dels en omgivande del från lexus.se som via en meta-tagg indikerar att den använder sig av UTF-8 (vilket är korrekt), dels en iframe som visar en sida från bytbil.com (själva begagnade-bilar-formuläret) som inte indikerar vilken textkodning som används.

Safari gör då helt rätt i att anta att kodningen för bytbil.com-delen är densamma som för sidan som den inkluderas från, nämligen UTF-8.

Ja, den yttre sidan använder UTF-8, men faktum är att iframen har en egen kodning:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Dock verkar det som att iframen ärver UTF-8 från huvudsidan. Men öppnar man iframen i separat fönster så är alla tecken rätt.

Firefox är mer förlåtande och verkar kunna gissa teckenkodningen bättre som sidmakaren gjort fel. Vi diskuterade detta alldeles nyligen här: Safari visar konstiga tecken

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-10-07 12:45
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, den yttre sidan använder UTF-8, men faktum är att iframen har en egen kodning:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Notera att meta-taggen inte sitter där den ska, i head, utan i body i stället.

Detta förstärker min åsikt om 'slarviga webbsidesmakare'.

Ursprungligen av spot:

Notera att meta-taggen inte sitter där den ska, i head, utan i body i stället.

Ah, det missade jag.

Dåligt av webbansvarig, men om de andra webbläsarna fixar det så borde Safari göra det också.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-07 12:51

Hos mig och Safari ser allt korrekt ut i den översta länken. Kan det bero på att jag kör med betan av Safari?

Ursprungligen av onnyt:

Hos mig och Safari ser allt korrekt ut i den översta länken. Kan det bero på att jag kör med betan av Safari?

Det tror jag inte. Jag tror det beror på att du har inte har UTF som förinställning. Jag provade länken med min safari inställd som vanligt, dvs att anta UTF om ingen tagg finns. Då fick jag frågetecken. Sedan ändrade stängde jag sidan och ändrade i safaris inställning så att safari antar Latin-1 som standard. Då blev sidan rätt nästa gång. Får man sådana problem kan man tillfälligt ändra teckenkodning i menyn innehåll. Så slipper man ändra inställningar.

Håller med föregående talare, slarvigt. På småhemsidor mm. får man räkna med sånt här, men Lexus... superslarv

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-10-07 16:13

Tack för era svar. Då vet jag vad det beror på. Trist att inte Safari fixar detta då IE, firefox och opera klarar att fixa detta.

1
Bevaka tråden