Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operativsystemet tvångsavslutas

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den senaste tiden har min MacBook haft ett ganska annorlunda agerande. Helt plötsligt, vid normalt användande, dyker det upp en mörkare ruta på min skärm som säger att jag är tvungen att starta om min dator. Det är flera olika språk. När jag har gjort som instruktionerna så får jag upp en notering om att operativsystemet avslutades oväntat.

Är det någon som känner till problemet och vet en eventuell lösning på mitt problem?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-07 12:14

Gör en sökning på "kernel panic" här på forumet.

Det är som blueser skriver en "kernel panic", dvs det finns ett allvarligt fel antingen på maskinvaran (trasigt minne eller dylikt) eller på en låg nivå i programvaran (förmodligen något installerat tillägg som pratar med en USB-manick eller liknande.

Så det första du bör göra är att tänka efter om du har ändrat något på din maskin och nästa sak blir att sätta igång att leta fel. Varje kernel panic beskrivs i systemets logg över meddelanden. Dessa kan du läsa med programmet "Systemmeddelanden" som ligger i mappen "Verktygsprogram" i din Program-mapp.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-07 12:23

Ett hårdvarufel som att ett ramminne mår lite dåligt kan vara en orsak, ett program som lägger in egna drivrutiner, tex KisMAC eller liknande kan vara ett annat.

Hur ofta dyker detta beteende upp, i vilka sammanhang, händer det när du använder vissa program specifikt? Det krävs en egen felsökning för att kunna utesluta eller lokalisera.

En installation av systemet som blivit skadat genom att använda olika program i stil med Onyx osv. kan också vara en orsak.

Med intelmacarnas framtåg och att Tiger inte är lika stabilt på x86 som PPC orsak pågrund av små mjukvarubuggar kan också vara en orsak, tex om man använder vissa specifika program som Rosetta(PPC Emulatorn som används för att tex köra Office2004).

Med datorn fick du en installationsskiva, på den ska det finnas ett diagnostikprogram, använd detta för att kolla upp om det är ett hårdvaruproblem.

Ursprungligen av Sidde:

Ett hårdvarufel som att ett ramminne mår lite dåligt kan vara en orsak, ett program som lägger in egna drivrutiner, tex KisMAC eller liknande kan vara ett annat.
Hur ofta dyker detta beteende upp, i vilka sammanhang, händer det när du använder vissa program specifikt? Det krävs en egen felsökning för att kunna utesluta eller lokalisera.
En installation av systemet som blivit skadat genom att använda olika program i stil med Onyx osv. kan också vara en orsak.
Med intelmacarnas framtåg och att Tiger inte är lika stabilt på x86 som PPC orsak pågrund av små mjukvarubuggar kan också vara en orsak, tex om man använder vissa specifika program som Rosetta(PPC Emulatorn som används för att tex köra Office2004).
Med datorn fick du en installationsskiva, på den ska det finnas ett diagnostikprogram, använd detta för att kolla upp om det är ett hårdvaruproblem.

Jag har använt mig av KisMAC några gånger, men det hände även innan jag installerade det programmet i datorn. Kan inte tänka så här direkt på att det är relaterat till när jag kör en viss mjukvara, men jag kan försöka komma ihåg det så att jag kan skriva ner när det sker.

Jag ska kika på installationsskivan efter det där diagnostikprogrammet, samt kolla loggarna som föregående skriver.

Tack.

1
Bevaka tråden