Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör ni? vill ha iMacen på när jag inte är sitter vid den.

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visste inte riktigt vad jag skulle sätta som rubrik.. Det jag undrar över hur ni andra gör när ni ska lämna Imacen på. En längre stund? För att tex gå till jobbet, sova osv
Men vill ha den på att för att kunna tanka etc. Lämnar ni den bara? Eller är det några spec inställningar som är bra att göra så att tex skärmen stängs av helt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 16:51

I vila.
Alltid.
Startar bara om vid programuppdateringar.

Yes!!

Okej, men då kan de program som är igång fortsätta jobba?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 16:56

systeminställningar/strömsparare är din vän!

Min är alltid på.

Du kan välja att skärmen går i vila efter ett tag. Då jobbar fortfarande programen i bakgrunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 17:02

Viktor.L kom ihåg att du kör Mac nu.
Allt är bättre.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 17:06

Jag tankar inget med Macen, framförallt med tanke på att det är en laptop, men rätt så ofta lämnar jag den på spelandes en podcast eller så innan jag lägger mig.

Har strömspar inställt så att den slår av skärmen, men inte datorn.

Kollar hur lång podcasten är, öppnar en terminal och skriver "sudo shutdown -h +90" exempelvis om podcasten är lite under 90 minuter lång. Då kommer datorn att stänga av sig efter 90minuter..

Annars så stänger jag faktiskt av den då jag inte använder den, är nog rätt ensammen om det kan jag misstänka

okej bra, i vanliga fall hade jag bara stängt av skärmen o dragit, men vill inte sabba min nya.

tack för alla snabba svar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-06 17:44

Kan man försätta den i vila genom terminalen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-06 17:47

Stänger av alltid när jag inte är hemma och ska till jobbet eller sova. Måste man ladda ner bamsefiler så måste man lämna den på men då gör jag det när jag är hemma. Mina skäl

1. Vill inte förbruka ström i onödan med hänsyn till miljön, min ekonomi och datorslitage.
2. Vill inte lämna någon apparat på när jag inte är hemma p.g.a. brandrisk. Stänger av tevens stand-by också.
3. Vill inte att datorn ska krascha p.g.a. strömavbrott.
4. Det känns bara onödigt. Hade jag haft en 1 W glödlampa också som hade stått på utan någon nytta hade jag stängt av den. Det känns helt enkelt logiskt.

Har man bärbar finns ju ingen risk för strömavbrott. Många kommer nu att säga att punkt 1 stämmer inte men jag hänvisar då till punkt 4 :). Sen har alla olika behov och skäl. Två länkar i sammanhanget är Apple och miljön och Energikalkylatorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-06 20:30

För att summera lite: i vila körs *inget* program - för datorn (CPU) är ju i vila och därmed utförs inget. Vidare så kommer en tankning (eller motsvarande) *alltid* att gå färdigt innan datorn går i vila. För när datorn tankar så arbetar den ju, och då finns det ingen strömsparare som går in och sätter den i vila.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-06 22:22

Själv använder jag SleepDisplay, en dashboard widget som får skärmen att gå i vila direkt. Perfekt under natten/etc. Det ska kräva en naturkatastrof för att jag ska stänga av mina datorer.

Jag har min dator på jämt. Brukar sätta den i Skärmsläckarläge när jag går och sover, annars går jag bara ifrån den så går den ner i blackscreen efter en timme.

Men nu när waha sa om SleepDisplay, så är det verkligen nått jag ska testa.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-07 11:44

Varför har ni på datorn på natten när sover eller när ni är ifrån den längre tid? Stäng av den istället spar energi!

nja vet inte om det spar energi, dator drar i princip ingenting när den är i vila medans en uppstart ändå kräver en del?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-07 12:41

Energi kan man inte spara, möjligtvis pengar.

Ursprungligen av onnyt:

Energi kan man inte spara, möjligtvis pengar.

Nej, just det, inte spara, men man kan undvika att slösa på energi...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-13 22:48
Ursprungligen av Alphonze:

Nej, just det, inte spara, men man kan undvika att slösa på energi...

Sen vill ju elbolagen egentligen inte att folk sparar för mycket el heller. Då skulle de bli tvungna att skänka bort elen och gå miste om sina inkomster.Ett annat tips är förresten att låta skärmen gå i vila och bli svart istället för att ha en skärmsläckare för en sån kan förbruka i vissa fall 70 watt mer. Länk

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-07 17:35

Skärmsläckaren går igång efter 3 min typ och skärmen stängs helt efter 7-8 minuter vad det nu är? Det duger för mig Vet jag att den inte ska användas på typ en halv dag el mer så stänger jag av helt el i vila

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-10 22:34

Mina datorer är aldrig avstängda
Datorn går aldrig i vila däremot så stängs skärmen efter 30min och hårddiskar stängs när dom inte används....

.. men det sliter väl på diskarna istället? Det kan väl inte vara bra? Är det inte bäst att ha på hårddiskarna 24/7 så att motorerna i dem går hela tiden istället för att de ska varva upp/ner i start- eller sömnläge? Det är bara något jag hört men det stämmer kanske inte längre?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-11 23:41
Ursprungligen av Snabeldrake:

.. men det sliter väl på diskarna istället? Det kan väl inte vara bra? Är det inte bäst att ha på hårddiskarna 24/7 så att motorerna i dem går hela tiden istället för att de ska varva upp/ner i start- eller sömnläge? Det är bara något jag hört men det stämmer kanske inte längre?

Det argumentet hör man alltid i såna sammanhang men jag tror inte på det. Jämför bara med allt annat. Mår bilmotorn bra av att vara igång 24/7? Mår kroppen bra av att inte vila? Vare sig det handlar om mekaniska eller biologiska konstruktioner uppstår det slitage när delarna kommer i rörelse. Om delarna är igång konstant kan man förvisso vinna tid och utföra mer arbete men samtidigt ökar slitaget och livslängden minskar. Våra kroppar kan återhämta sig genom att bilda nya celler när vi vilar men det kan inte en hårddisk. Den får man byta ut helt. Det är min teori i alla fall. En dator och dess delar har en viss livslängd. Ju mer den används desto mer förbukas det av dess livslängd, tills delarna slits och går sönder.

Ursprungligen av Homy:

Det argumentet hör man alltid i såna sammanhang men jag tror inte på det. Jämför bara med allt annat. Mår bilmotorn bra av att vara igång 24/7? Mår kroppen bra av att inte vila? Vare sig det handlar om mekaniska eller biologiska konstruktioner uppstår det slitage när delarna kommer i rörelse. Om delarna är igång konstant kan man förvisso vinna tid och utföra mer arbete men samtidigt ökar slitaget och livslängden minskar. Våra kroppar kan återhämta sig genom att bilda nya celler när vi vilar men det kan inte en hårddisk. Den får man byta ut helt. Det är min teori i alla fall. En dator och dess delar har en viss livslängd. Ju mer den används desto mer förbukas det av dess livslängd, tills delarna slits och går sönder.

Gäller detta även mer avancerade diskar (gjorda för 24/7-bruk)? Jag har stoppat en Seagate Barracuda ES-disk i ett externt chassi. En disk gjord för avancerade tillämpningar (Enterprise) där hög tillförlitlighet är viktigt.

Begick jag ett misstag när jag köpte denna? Det är kanske bara en marknadsföringsgimmick med "extra tåliga diskar"? Information här: http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/barracuda_es/barracuda_es/

De nya diskarna heter Barracuda ES.2. Western Digital har sin RE-serie.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-12 16:54
Ursprungligen av Snabeldrake:

Gäller detta även mer avancerade diskar (gjorda för 24/7-bruk)? Jag har stoppat en Seagate Barracuda ES-disk i ett externt chassi. En disk gjord för avancerade tillämpningar (Enterprise) där hög tillförlitlighet är viktigt.

Begick jag ett misstag när jag köpte denna? Det är kanske bara en marknadsföringsgimmick med "extra tåliga diskar"? Information här: http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/barracuda_es/barracuda_es/

De nya diskarna heter Barracuda ES.2. Western Digital har sin RE-serie.

ES är ju samma diskar men med en annan firmware. En firmware optimerad för RAID, alltså bara lite andra inställningar i mjukvaran. Inte mer tillförlitliga eller något sådant. Vad jag vet allafall.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-13 18:47
Ursprungligen av Snabeldrake:

Gäller detta även mer avancerade diskar (gjorda för 24/7-bruk)? Jag har stoppat en Seagate Barracuda ES-disk i ett externt chassi. En disk gjord för avancerade tillämpningar (Enterprise) där hög tillförlitlighet är viktigt.

Begick jag ett misstag när jag köpte denna? Det är kanske bara en marknadsföringsgimmick med "extra tåliga diskar"? Information här: http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/barracuda_es/barracuda_es/

De nya diskarna heter Barracuda ES.2. Western Digital har sin RE-serie.

De speciella egenskaper jag kan se hos den disken är "best-in-class rotational vibration (RV) tolerance" och "Perpendicular recording technology increases capacity and reliability by storing data vertically instead of horizontally for maximum data density on the hard drive". Något misstag begick du väl inte, för en sån på 250 GB är bara 145 kr dyrare än den billigaste av märket Hitachi. För de pengarna får man 16 MB cache istället för 8. lägre ljud och 2 år extra garanti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 21:52
Ursprungligen av Homy:

De speciella egenskaper jag kan se hos den disken är "best-in-class rotational vibration (RV) tolerance" och "Perpendicular recording technology increases capacity and reliability by storing data vertically instead of horizontally for maximum data density on the hard drive". Något misstag begick du väl inte, för en sån på 250 GB är bara 145 kr dyrare än den billigaste av märket Hitachi. För de pengarna får man 16 MB cache istället för 8. lägre ljud och 2 år extra garanti.

Skillnaden på en vanlig Barracuda disk och en ES disk är MTBF som disken har (Mean Time Between Failure).

Vanliga 7200.10 Barracuda diskar har 700.000 timmar i MTBF
ES Barracuda diskar har 1.200.000 timmar i MTBF (nästan en faktor av 2x mot 7200.10)

Eftersom detta värde är medelavärdet som en disk håller (är det tänkt) så är en ES disk nästan dubbelt så driftsäker som en vanlig 7200.10 disk, men som vanligt med diskar så varierar de friskt i hållbarhet även inom modell och tillverkningsbatch.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-13 22:21
Ursprungligen av ntity:

Skillnaden på en vanlig Barracuda disk och en ES disk är MTBF som disken har (Mean Time Between Failure).

Vanliga 7200.10 Barracuda diskar har 700.000 timmar i MTBF
ES Barracuda diskar har 1.200.000 timmar i MTBF (nästan en faktor av 2x mot 7200.10)

Eftersom detta värde är medelavärdet som en disk håller (är det tänkt) så är en ES disk nästan dubbelt så driftsäker som en vanlig 7200.10 disk, men som vanligt med diskar så varierar de friskt i hållbarhet även inom modell och tillverkningsbatch.

Man kan undra vad den längre livslängden beror på, om de använt bättre material/metall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 00:09
Ursprungligen av Homy:

Man kan undra vad den längre livslängden beror på, om de använt bättre material/metall.

Bättre lager och motorer mest är min gissning iaf, de diskar som har rasat för min del har slutat spinna upp helt eller så har läsararmen rasat..

Men det ligger något i att inte stänga av datorn ur en rent funktionellt syfte när det gäller diskar, diskar rasar normalt inom 1a veckan som de används eller så går det redigt länge.. tills den dag som man stänger av maskinen och disken inte spinner upp längre då man slår på den igen.. har hänt mig 2 gånger på samma server

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-12 18:48
Ursprungligen av Homy:

Det argumentet hör man alltid i såna sammanhang men jag tror inte på det. Jämför bara med allt annat. Mår bilmotorn bra av att vara igång 24/7? Mår kroppen bra av att inte vila? Vare sig det handlar om mekaniska eller biologiska konstruktioner uppstår det slitage när delarna kommer i rörelse. Om delarna är igång konstant kan man förvisso vinna tid och utföra mer arbete men samtidigt ökar slitaget och livslängden minskar. Våra kroppar kan återhämta sig genom att bilda nya celler när vi vilar men det kan inte en hårddisk. Den får man byta ut helt. Det är min teori i alla fall. En dator och dess delar har en viss livslängd. Ju mer den används desto mer förbukas det av dess livslängd, tills delarna slits och går sönder.

En bilmotor lär slitas mer av att kallstartas än att vara igång konstant, vilket gör att en motor i t ex en taxi hinner gå bra många mer mil än i en vanlig privatbil innan den lägger av helt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-13 20:59
Ursprungligen av iggy:

En bilmotor lär slitas mer av att kallstartas än att vara igång konstant, vilket gör att en motor i t ex en taxi hinner gå bra många mer mil än i en vanlig privatbil innan den lägger av helt.

Bilexemplet är kanske inte helt jämförbart med hårdiskar. Nu är jag ingen expert på bilmotorer men slitaget beror väl på att motoroljan inte är tillräckligt varm vid kallstart och friktionen sliter på motordelarna. Hårddiskar har ju inte samma mekanism. Det enda som händer vid start är väl att skivorna börjar snurra och varva upp och läshuvuden börjar röra sig fram och tillbaka så jag vet inte hur de skulle kunna slitas mer vid uppstart än när de är igång.

Väldigt pedagogiskt och bra förklarat, Homy. Gillas!

Bevaka tråden