Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista på serienummer för stulna maskiner

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med anledning av de stulna macarna som det stod om i Göteborgs forumet - skulle det inte vara en god idé att sätta upp en lista på "stulna" serienummer, kanske till och med i 99Macs regi? Om jag köper en begagnad dator så är det busenkelt att kolla mot listan, helst innan köpa...

/X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 01:13

Ingen dum idé. Det har varit på tapeten tidigare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ingen dum idé. Det har varit på tapeten tidigare.

I linje med ideer som flutit omkring på slashdot (vill jag minnas) kanske det kunde gå att göra ett enkelt program som obemärkt ligger i bakgrunden på datorn - den går regelbundet ut på nätet och läser status i en databas; är maskinen där markerad som stulen så rapporterar den sitt IP nummer till ägaren.

Mao en form utav stöldskydd. De flesta tjyvar bryr sig nog inte om sånt, utan säljer maskinen så fort dom kan.

/X

Har inte Apple redan hand om en sådan lista? Vill i alla fall minnas att det hade det för ett antal år sedan...

[ 12 Januari 2003, 11:35: Meddelandet ändrat av: Michael Nord ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Charles Xavier:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ingen dum idé. Det har varit på tapeten tidigare.

I linje med ideer som flutit omkring på slashdot (vill jag minnas) kanske det kunde gå att göra ett enkelt program som obemärkt ligger i bakgrunden på datorn - den går regelbundet ut på nätet och läser status i en databas; är maskinen där markerad som stulen så rapporterar den sitt IP nummer till ägaren.

Mao en form utav stöldskydd. De flesta tjyvar bryr sig nog inte om sånt, utan säljer maskinen så fort dom kan.

/X

Det finns gott om sådana produkter, men främst för PC och Windows. En heter PcPhoneHome och testades i Datormagazin för ett tag sen. Rätt trevlig produkt och inte särskilt dyr heller. Det måste ju finnas sådana för Mac också tycker man ju...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 14:38

Det behöver inte alls var något avancerat, och det behöver inte vara ett program. Det räcker med en textfil eller databas på webben.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det behöver inte alls var något avancerat, och det behöver inte vara ett program. Det räcker med en textfil eller databas på webben.

Jepp - det var lite så jag såg det från början. Eventuella finurliga program kan man fila på senare...

/X

En enkel form av stöldskydd:

- Logga in på 99mac.com

- Sätt din browser att ha "99mac.com/forum/" som startsida.

Klart. Nästa gång en tjuv startar explorer och är uppkopplad mot internet så kommer den logga in på 99mac.com och då sparas IP numret automatiskt i vårt system. Maila mig så skickar jag det IP numret till dig så tar vi dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 14:47

Det förhindrar inte stöld, men det finns alltid någon som kollar, och det bör avskräcka. Mac-användare stjäl inte från varandra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
En enkel form av stöldskydd:

- Logga in på 99mac.com

- Sätt din browser att ha "99mac.com/forum/" som startsida.

Klart. Nästa gång en tjuv startar explorer och är uppkopplad mot internet så kommer den logga in på 99mac.com och då sparas IP numret automatiskt i vårt system. Maila mig så skickar jag det IP numret till dig så tar vi dom.

Listigt!

/X

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-12 16:03

Det är svårt att ha 99mac som startsida om man har Telia adsl...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det är svårt att ha 99mac som startsida om man har Telia adsl...

Nejdå, det är inga problem.

Ge fasiken i att logga ut bara. Är man ständigt inloggad kan man ha vilken startsida som helst. Skulle man mot förmodan ändå bli utloggad, så märker man det och kan då bege sig till login1.telia.com (tips, skapa en snabbknapp i Safari, IE eller vad du nu använder).

/M

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-12 16:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
En enkel form av stöldskydd:

- Logga in på 99mac.com

- Sätt din browser att ha "99mac.com/forum/" som startsida.

Klart. Nästa gång en tjuv startar explorer och är uppkopplad mot internet så kommer den logga in på 99mac.com och då sparas IP numret automatiskt i vårt system. Maila mig så skickar jag det IP numret till dig så tar vi dom.

Ytterliggare en anledning till att ha 99mac som startsida.Fyndigt Martin

Någon nämnde väl även möjligheten att lägga en (skrot) mobiltelefon inne i låd-macar och även ge den strömförsörjning.

Snacka vad tjuven blir paff när lådan börjar spela "Wilhelm Tell" på ringnivå 5.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
En enkel form av stöldskydd:

- Logga in på 99mac.com

- Sätt din browser att ha "99mac.com/forum/" som startsida.

Klart. Nästa gång en tjuv startar explorer och är uppkopplad mot internet så kommer den logga in på 99mac.com och då sparas IP numret automatiskt i vårt system. Maila mig så skickar jag det IP numret till dig så tar vi dom.

Och hur ska du veta att just *detta* IP-nummer av X antal tusen är en tjuvs IP-nummer?

Om nu inte IP-nummer loggas tillsammans med information om vilket konto som används osv.

Edit: Stavfel.

[ 15 Januari 2003, 13:12: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

I profilen för varje medlem sparas det senaste ip-numret.

Schysst..

Fast frågan är hur villig en ISP är på att lämna ut information och hur högt polisen värderar sånt. Jag har hört att det varit problem med att få ut information om vem som har/hade vilket IP-nummer.

Sen minns jag också att BoStream (tror jag) gav ut information om sina kunder till någon myndighet ett tag sedan.

Apple har en lista.

Man ringer bara och uppger serienummer och faxar över inköpskvittot.

Om sedan den stulna datorn registreras för service hos Apple så ska den dyka upp som stulen. Vad Apple gör vi sådana tillfällen vet jag inte.

Jag har anmält ett antal stulna Ibooks i mina dagar....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Vad Apple gör vi sådana tillfällen vet jag inte.

Troligen inte så mycket. De kan inte ta datorn ifrån den "nya ägaren", som kan ha köpt den i god tro. Det blir troligen en polisanmälan, som leder till en utredning, som inte leder någonvart. Sånna här mål brukar tvärr inte sluta med att den ursprungliga ägaren får tillbaka sina grejer.
Och man får heller inte som privatperson ta tillbaka grejer som stulits från dig, för det klassas som stöld.

/M

[ 15 Januari 2003, 14:40: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Vad Apple gör vi sådana tillfällen vet jag inte.

Troligen inte så mycket. De kan inte ta datorn ifrån den "nya ägaren", som kan ha köpt den i god tro. Det blir troligen en polisanmälan, som leder till en utredning, som inte leder någonvart. Sånna här mål brukar tvärr inte sluta med att den ursprungliga ägaren får tillbaka sina grejer.
Och man får heller inte som privatperson ta tillbaka grejer som stulits från dig, för det klassas som stöld.

/M

Jag utgår från att ägaren till datorn får reda på att den dykt upp hos Apple?

/X

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Apple har en lista.

Man ringer bara och uppger serienummer och faxar över inköpskvittot.

Om sedan den stulna datorn registreras för service hos Apple så ska den dyka upp som stulen. Vad Apple gör vi sådana tillfällen vet jag inte.

Jag har anmält ett antal stulna Ibooks i mina dagar....

Mao så faller min ursprungliga idé, nämligen att ha en lista med serienummer som är "heta". Dock så tycker jag fortfarande att tanken med ett litet program som ligger i bakgrunden och rapporterar IP numret till en databas har den fördelen att så fort den stulna datorn är online så uppmärksammas den riktige ägaren om IP numret och kan agera betydligt fortare än om man skall vänta på att den dyker upp hos Apple - innan den gör det så kan datorn ha bytt ägare flera gånger...

Programmet bör vara busenkelt, och i andra ändan krävs inte så mycket - en inloggning till en databas eller motsvarande... (visst låter det enkelt när jag beskriver det på det här viset .

/X

  • Medlem
  • 2003-01-16 10:06

Är det en tjuv så är det väl mer troligt att han formaterar först....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Är det en tjuv så är det väl mer troligt att han formaterar först....

Jag undrar om "medeltjyven" gör det - dom kränger det vidare till hälaren eller till köparen direkt, så fort som möjligt. Och Köparen lär säkert slå på maskinen och kolla vad som finns på den, eftersom han eller hon troligen utgår från att det var en begagnad dator som är legitimt såld... Jag gissar bara - i vilket fall så finns det inget att förlora på ett sådant program.

/X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 10:30

Enklaste lösningen är väl att ha en vanlig textfil tillgänglig på internet med serienumren på alla stulna maskiner. Man skulle också kunna gravera in serienumret ordentligt på undersidan av datorn eller ha någon annan form av stöldmärkning. Vem som skulle ha hand om textfilen? Inte vet jag!

[ 16 Januari 2003, 10:33: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-16 11:51

Det finns ett svenskt program, MacICX http://www.cs.lth.se/%7Eroger/macicx.html, som man loggar in med vid uppstart. Då behöver man inte använda tex telia som startsida.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det är svårt att ha 99mac som startsida om man har Telia adsl...

Nejdå, det är inga problem.

Ge fasiken i att logga ut bara. Är man ständigt inloggad kan man ha vilken startsida som helst. Skulle man mot förmodan ändå bli utloggad, så märker man det och kan då bege sig till login1.telia.com (tips, skapa en snabbknapp i Safari, IE eller vad du nu använder).

/M

MacIC MacIC

macphonehome 2.15

Kostar några kronor men letar reda på din stulna mac

Kan med fördel hämtas hem från versiontracker

LapCop verkar nästan vara bättre "letaredapåstulemmac" program

http://homepage.mac.com/sweetcocoa/

1
Bevaka tråden