Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysko tecken i 99mac-mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-01 16:21

Hej!
Fick idag mail från 99mac om expo, vilket i och för sig är trevligt. Men det innehåller, som alla mail därifrån, en del konstigheter när det gäller tecknen. Exempel:
"Jag hoppas att ni har en trevlig semester d=E4r ni f=E5r en chans att koppla
av ifr=E5n vardagen"
Nån mer än jag som råkar ut för detta?
Konstig teckenkodning har man ju varit med om förr, men det riktigt luriga här är att subject och signatur funkar! Förklara det den som kan... Jag kör Eudora på Mac OS 9.2, och pop-servern är en SIMS utan nån särskild inställning. Har lagt upp en variant med Eudoras "blah-blah"-funktion påslagen på den här sidan om nån är intresserad.

Jag använder Outlook Express 5.02 i classic läget på MacOS X 10.1. Det är några få som får samma fel...vet inte varför...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 21:59

Fungerar utmärkt för mig, jag kör Entourage under 10.1.5

Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 01:40

Jag hade samma problem ibland när jag använde Outlook Express 5.04 på Macen. Bytte till Eudora Pro 5.1.1. Problemen är borta.

[ 02 Juli 2002, 01:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-02 08:31

Finns det någon gemensam nämnare bland oss som får detta fel? Jag kör Eudora 5.1 på svenskt Mac OS 9.2.
Det som är riktigt konstigt är att det inte är hela brevet som strular. Både subject och signatur funkar ju. Subject brukar ju ofta kunna balla ur - och vill man följa standard ska man väl egentligen inte använda annat än amerikanska tecken där...

Hanteras signaturen nånstans annorlunda än själva brevtexten? Den kanske läggs på av listservern eller så?
Eftersom vi i detta forum brukar berömma Macen för att alltid funka utan problem vore det ju skoj om vi kunde lösa problemet, eller kanske härleda det till nån Windows-maskin på vägen...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 08:56

Well, jag kör Engelsk Win2000 med Engelsk MS Outlook och jag får också dom "konstiga" tecknen. Men jag tänkte att det ser säkert bra ut på Macen så varför gnälla, jag sitter ju ändå på en plattform där man får stå ut med lite fel och fulhet

Antingen är det en mailserver någonstans som kodat om meddelandet eller så är det en mailklient någonstans som inte förstår ISO-LATIN-1-kodningen (eller vad den nu heter).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-02 09:30

Ja, nåt kodningsfel är det ju, men det förklarar inte varför signaturen funkar. Det är väl en del av brevtexen? Eller hanteras den helt för sig själv i Outlook på nåt sätt?

1
Bevaka tråden