Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket system körde din första Mac?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket system körde din första Mac?

För lite trevlig Mac OS-historik, se Wikipedia.

Själv började jag 1995 med System 7.1 på en Performa 475. Det var tider det. Pathways Into Darkness och Marathon halva nätterna. Uppgraderade från 4 till 12 MB RAM för 3700 spänn.

Senast redigerat 2007-10-06 10:09
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-06 10:07

Första macen var en PowerBook G4 17" 1.33GHz, spritt ny med 10.3 förinstallerat. Typ 2003.

7.1 på en Performa 460 var min första egna, men innan dess hade jag kört System 6 på kompisars Mac Plus.

Jag körde System 7.5 (eller möjligen 7.1.x). Men det var inte Mac OS 7.6 för det minns jag när det kom och vi uppgraderade till det.

TZW: Det där är inte System 7, och det kan man se bland annat på grund av att de vertikala linjerna på papperskorgen går åt vänster. Från och med System 3 vände de och gick åt höger.

Ursprungligen av Marcus K:

TZW: Det där är inte System 7, och det kan man se bland annat på grund av att de vertikala linjerna på papperskorgen går åt vänster. Från och med System 3 vände de och gick åt höger.

Jo jag vet, bilden är bara menad som en illustration till omröstningen. Antar att det ska vara System 1.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag körde System 7.5 (eller möjligen 7.1.x). Men det var inte Mac OS 7.6 för det minns jag när det kom och vi uppgraderade till det.

Jag minns att jag blev väldigt avundsjuk på en vän som fått en ny Mac med 7.5.1 och därmed en uppgraderad Mac OS-splash screen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 10:39

System 3. Det var en Mac Plus som farsan köpte åt mig för att jag skulle lämna hans "riktiga dator" (en AT) i fred. Jag spelade mest Apache strike, BDC och Banzai! på den. Det följde med kuponger man kunde skicka in och få en gratis licens av HyperCard, vilket blev starten på min bana som programmerare. Snacka om att HyperCard var före sin tid

Min första egna Mac var en iMac G4 som kom med 10.2 men som kvickt fick 10.3

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-06 11:00

När jag köpte min första mac var system 7 helt nytt. Hade sett system 6 på en kompis dator.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-06 11:01

Min första mac jag fick använda som min egen när jag var mindre var en Powerbook Duo 230, men min första egenköpta var en Powerbook 12". Men jag räknar på den första mac jag fick leta hej-villt med utan att bry mig. Så Duon it is.
Även fast det fick jag nog göra med alla maskiner vi hade hemma på 80-90talet ändå, och det gjorde jag som den sanna nörd jag är

Mac OS 8 på en urgammal Powermac från 1997. Skaffade den 2005 för att "pröva på" Mac. Skaffade sedan raskt en Powerbook med Mac OS X 10.4.

En sprillans ny Power Mac 7200 - rena superdatorn. System 7 (.2 tror jag) var installerat och internet hemma med ett 28.8 modem had jag också, det hade inte många då, så det var inte så många att mejla till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 14:41

system 7 pa farsans powerbook. "spelade" en jakla massa paladium och byggde fina fasader :). Sedan fick vi ungar en performa 6200 som gick som ett skott, FA-18 Hornet och doom samt en massa lek i nagon quark express demo pa diskett. minns att vi hade massa problem att fa davarande stjarntv's forsta kabelmodem att fungera med den, killarna pa deras supporttelefon vile INTE veta av os 7.xx och deras hardvara, om jag minns ratt gav vi upp och inforskaffade en iMac DV som fortfarande stonkar pa.

System 7 på en Classic II pappa fick från jobbet när jag var fem/sex år gammal.

I och med att System 7 dominerade i så många år (1991-1997) så är det kanske inte så konstigt att många här började med just detta system.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-06 17:49
Ursprungligen av TZW:

I och med att System 7 dominerade i så många år (1991-1997) så är det kanske inte så konstigt att många här började med just detta system.

Det är ju tur i oturen att de döpte Mac OS 8 till det istället för 7.7 som det var tänkt. Annars hade ännu fler röster varit lagda på den. Och antagligen hade inte 9an blivit av heller om 7.7 hade fått komma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 11:38
Ursprungligen av Sidde:

Det är ju tur i oturen att de döpte Mac OS 8 till det istället för 7.7 som det var tänkt. Annars hade ännu fler röster varit lagda på den. Och antagligen hade inte 9an blivit av heller om 7.7 hade fått komma.

Vad osexigt det skulle vara om vi idag hade suttit med Mac OS VIIII.4.10...;)

Den första mac som jag kom i kontakt med måste ha haft system 6 1989. Första egna macen i familjen hade sprillans nya system 7.1 (har jag för mig) 1991 på precis utkomna modellen LC III. Det var rock n' roll! Sedan den dagen har jag aldrig förstått hur någon kunde få idén att köpa PC/Windows. Hopplösa Windows 3.1 hade väl inte ens sett dagens ljus utan det var väl DOS som stackarna knackade kommandon i...

Ursprungligen av rk:

Första egna macen i familjen hade sprillans nya system 7.1 (har jag för mig) 1991 på precis utkomna modellen LC III.

LC III fanns inte 1991. Den släpptes i februari 1993. Jag köpte själv en sådan, i början av 1994, precis innan modellen försvann...

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_lc/stats/mac_lc.html
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_lc/stats/mac_lc_ii.html
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_lc/stats/mac_lc_iii.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 12:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

LC III fanns inte 1991. Den släpptes i februari 1993. Jag köpte själv en sådan, i början av 1994, precis innan modellen försvann...

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_lc/stats/mac_lc.html
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_lc/stats/mac_lc_ii.html
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_lc/stats/mac_lc_iii.html

Kors, du har rätt! Efter kursen 1989-90 var det en tids pluggande då uppsatserna skrevs på en elektrisk skrivmaskin. Jag som har gått och trott att det handlade max om ett år utan dator... Jesus, vad gammal och senil man börjar bli!
LC III:an levererades på våren någongång, minns jag i alla fall. Det var soligt och otroligt fint väder. Man borde ha tagit sig ut och sett till att få lite färg efter en lång vinter men man förblev sittandes i halvdunklet, gloendes på allt fantastiskt man kunde göra med ClarisWorks...!

Ursprungligen av TZW:

I och med att System 7 dominerade i så många år (1991-1997) så är det kanske inte så konstigt att många här började med just detta system.

Eller så säger det något om medelåldern här på 99

Ursprungligen av PowerAxl:

Eller så säger det något om medelåldern här på 99

Jag tycker det är mycket intressant att se statistiken. Tillflödet av macare under sent 80-tal var stort, och några av oss är fortfarande aktiva macare vilket syns på sys6 stapeln. Sedan kommer 90-tals publiken. En lång period medan Windows växte till sig, men egentiligen inte dög om man ville DTPa.
Sedan ett hopp fram till 10.4. Apple har bevisat att OSX är bra och iPod'en har givit varumärket en skjuts.
Det finns alltså en ny generation macare, som vissa undersökningsinstitut hävdat och andra ifrågasatt.
Det nya generationen är intressant för de har valt mac, trots att ingen tvingat dem, snarare tvärtom. Faktum är ju att sys6 och -7-generationerna inget val hade om de ville jobba med grafisk form, journalistik eller liknande.

Litet tillspetsat?

MR

1995 med system 7.5.1 tror jag det var...

Performa 5200/75 ->
En gammal PowerBook ->
PowerMac 9500/132 ->
iMac DV Graphite ->
iMac DV Pink ->
PowerBook G4/1.67 ->
MacBook Pro 2.2

2007 med Tiger/Leopard

Kan även passa på att säga att 7.6.1 med PopUp folder var fruktansvärt bra!!
Gamla goa minnen med Hotline kommer fram.

Senast redigerat 2007-10-07 17:15
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-06 17:28

Första macen jag lekte med var en Mac 512 med system 3 på tror jag. Man hade systemet på en 400Kb 3,5" floppy och dokumenten på en annan floppy och så var det ett evinerligt bytande. Hösten 86 tror jag det var. Min första egna var en SE30 som Apple hade bytt ut då den var trasig men så glömde de hämta den trasiga och efter en månad så "lånade" jag hem den och fixade till skärmen. Ingen märkte något. Detta var hösten 89. En trasig diod på analog-kortet. Ett vanligt fel som enkelt reparerades med ny diod från ELFA och en lödkolv. Ett riktigt fartmonster var det och jag hade 8Mb internminne, 40 Mb HD och ett extra skärmkort som kunde driva en 19" monokrom skärm. System 6 hade den. Nypriset låg på ca 50.000:- med det extra skärmkortet. Denna hängde med fram till år 2000 då jag hade den som FTP-server kopplad till internet med ett SCSI-ethernet låda. Då med systen 7.5.

Det var tider de.

System 6, på en begagnad RAM-uppgraderad Plus med extern hårddisk. Men egentligen lekte jag rätt mycket med en SE FDHD med system 4, ett par år innan dess...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 18:24

Min första egna dator var en PPC 7600 med 132MHz, 16MB RAM och System 7.5 som jag köpte 1996. Var en super dator då och den fungerar fortfarande fast nu med 10.4.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-06 18:56

Mac LC 1991 System 7.0, 4 MB ram 40 MB HD. Jag fick av en polare från USA Painter 1.0
Ingen här hade en aning vad det var för någonting. Wow wilket program på den tiden.
Jag minns när jag lekte för första gången med programmet. Jag ställde fel upplösning på dokumentet pixel/cm istället för pixel/inch och det virtuella minnet tog slut snabbt, det gick inte att spara filen eftersom HD var full. Det var bara att köpa en ny HD. Mest populära var då 250 MB på DMC (Macoteket idag) men de var slut så jag erbjöds 350 MB för 3500:-. Tänkte då - vad ska jag med 350 MB???, men köpte den ändå och alla känner väl igen sig... det räckte inte länge till innan det var dax att köpa mer...Sedan: PageMaker 4.0 , FreeHand 2.0, Photoshop 2.0 och ATM. Sen kom Quadran, Radius och första PPC... Men det är historia nu.

Härligt med nostalgi. Ni som började med System 1-5, berätta mer

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-10-06 19:49

Jag började med system 6 men minns vad högtidligt det var när 7 kom. Nästan som revolutionen MacOS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 20:51
Ursprungligen av TZW:

Härligt med nostalgi. Ni som började med System 1-5, berätta mer

I system 4 kom flera stora uppdateringar, bla kunde man installera "prefs" och "cdevs" vilket motsvaras av tillägg i OS 9. Detta fick till följd att man fyllde burken med idiotiska tillägg som kvackade och pep vad man än gjorde, inverterade menyraden och fick en hårig figur att komma upp och sjunga "i love trash" när man tömde papperskorgen. Det var tider det

Ursprungligen av TZW:

Härligt med nostalgi. Ni som började med System 1-5, berätta mer

Började med System 1 på parallelimporterad dator. Är dessutom så gammal att jag dels vet varför man kastar disketter i papperskorgen för att mata ut, dels kommer ihåg den lilla extra pixel som sågs i fönster tillhörigt enheter som var formaterade med "nya" HFS.

I de första versionerna av Finder fanns inget kommando för att skapa ny mapp. I stället skapades det automatiskt en ny mapp om det inte redan fanns en. Det upplevdes som smidigt på den tiden, behövde man en ny mapp för sina texter, bytte man bara namn på "Ny mapp" till "texter" så poppade det upp en ny "Ny mapp" vid sidan om.

När Apple senare tog bort detta och lade till möjligheten att skapa ny mapp i Finder, blev många kunder förvirrade och ringde till och med och undrade var de kunde köpa nya mappar. Hade man varit lite mer affärsmässig, skulle man sålt dyra disketter med 10, 20 eller 50 nya mappar på...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-07 15:53
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Började med System 1 på parallelimporterad dator. Är dessutom så gammal att jag dels vet varför man kastar disketter i papperskorgen för att mata ut,

Låt höra, varför då? Nu blev jag ju nyfiken

Bevaka tråden