Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder man låset?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frågor till er som kan detta:

- Är det bra att använda låset (jag har f ö Mac OS X) ? Om jag klickar och låser, hur låser jag sen upp?

- Det står att min dator har ett huvudlösenord. Hmm. Fanns det med från början, eller..? Vad gör jag om jag inte minns det?

- Är det bra att kryptera? Erfarenheter?

Jag är rudis på datorer så om ni svarar, gör det pedagogiskt.

MvH

Förlåt, inlägget hamnade i fel grupp. Hur gör jag nu då?

  • Medlem
  • 2007-10-06 01:19
Ursprungligen av Clarabella:

Förlåt, inlägget hamnade i fel grupp. Hur gör jag nu då?

Flyttat.

Någon admin får flytta inläggen, det bryr vi oss inte om

Låset i Mac OS X är till för att du inte ska kunna ändra inställningar utan att knappa in dit lösenord. Vissa saker som man kan ändra på i datorn kan ställa till det ordentligt om man gör fel, därför krävs lösenord för att ändra dessa inställningar. Det lösenord som efterfrågas när du klickar på hänglåset är det lösenord du valde när du startade upp datorn första gången och skapade ett användarkonto.

Ett huvudlösenord skapar du om du aktiverar FileValt (i Systeminställningar->Säkerhet). FileVault krypterar din hemkatalog (där du har dokument, bilder, musik, mm), så att ingen kan komma åt den utan ditt lösenord. Med hjälp av huvudlösenordet kan man återställa en användares lösenord. Om man glömmer bort sitt lösenord och huvudlösenordet så är det kört att komma åt sin hemkatalog.

Kryptering är bra, om man tycker sig ha skäl att skydda sin info. Men det kan som sagt ställa till det om man glömmer sitt lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 13:01
Ursprungligen av Clarabella:

- Är det bra att använda låset (jag har f ö Mac OS X) ? Om jag klickar och låser, hur låser jag sen upp?

Om du har mycket folk som går och fingrar på din dator kan det vara vettigt att låsa vissa saker (antar att du syftar på inställningspaneler i systeminställningar). Det kan också vara ett bra skydd mot att du själv råkar ändra något av misstag. Låser upp gör du genom att klicka på låset igenom, varefter du ombeds skriva i ditt användarlösenord.

Ursprungligen av Clarabella:

- Det står att min dator har ett huvudlösenord. Hmm. Fanns det med från början, eller..? Vad gör jag om jag inte minns det?

Var är du nu någonstans? Gissar på "Säkerhet" (ikonen med huset som ser ut som ett kassaskåp). Huvudlösenordet sätter du själv, det finns inte med från början. Det går att ange en ledtråd för lösenordet, men om det inte gjordes när det sattes tror jag att det blir svårt att få tillbaka.

Ursprungligen av Clarabella:

- Är det bra att kryptera? Erfarenheter?

Antar att du även här menar Filevault. I så fall är svaret: om du använder en bärbar dator du bär runt på mycket och som innehåller data du inte vill ska komma ut kan det vara värt det, annars inte. Allt går lite långsammare med filevault påslaget.

Om krypteringen generellt är bra varierar från fall till fall. Själv har jag t.ex. alla mina lösenord lagrade på en krypterad skivavbild.

Antivirusprogram

Ska man installera ett sådant? Det rekommenderas ju på datasäkerhetsmyndighetens hemsida. Men behöver man det på Mac? I så fall, har ni något bra tips så man inte får in några busar i datorn:http://www.99.se/images/smilies/flin.png

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 20:39
Ursprungligen av Clarabella:

Ska man installera ett sådant? Det rekommenderas ju på datasäkerhetsmyndighetens hemsida. Men behöver man det på Mac? I så fall, har ni något bra tips så man inte får in några busar i datorn:http://www.99.se/images/smilies/flin.png

Det finns inga aktiva virus som är till OS X direkt, men om du har mycket samarbete med folk som använder Windows kan det vara en ide, då du med Macen kan vidarebefodra e-post virus eller så som skadar Windows användare utan att du själv märker av det.

Men för att skydda dig själv räcker det idag med brandväggen i OS X och sunt förnuft i huvet

Tackl för goda råd och tips. Nu klarnade det. Mvh

Operativsystem

Hej. Jag har Safari och Firefox. Är det någon vits att ha två system? Vad jag kan se är Firefox snabbare. Vad har ni för synpunkter?:D http://www.99.se/images/smilies/flin.png

1
Bevaka tråden