Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

49 seniorer

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från och med idag förändrar vi gränsen för att bli seniormedlem på 99mac.com.

Vid 200 inlägg (tidigare 75) så blir du seniormedlem. Totalt har vi nu 49 stycken seniormedlemmar.

Vi har samtidigt förändrat titeln på medlemmar som passerat 500 respektive 1000 inlägg.

Som seniormedlem har du nu möjlighet att starta omröstningar i nya forumet med samma namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-28 09:20

Alla one-liners här!

Shit, det var inte bra för mig...

Men visst blir det en mer åtråvärd titel må jag säga...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-28 14:07

Håller med Fredrik...
Kände mig mer som en "i klubben" när jag blev senior... Lite snopet att bli av med ett "streck" på axeln ;-)...Well, i´ll be back as a senior soon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-28 14:08

bara 50 inlägg kvar nu...

Har ni sett att vi fått sju stycken med titeln "Veteran" och två medlemmar med titeln "99mac-beroende"?

Beroende...ska man sträva efter det? Kanske...

  • Oregistrerad
  • 2002-06-28 14:58

Blir lite orolig.

Jag hade ingen ANING om att jag hade skrivit så många inlägg... lite kul är det dock!

He... min nya "titel" är tydligen "TROGEN" medlem...

Mina exfruar skulle garva läppen av sig...:-)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-28 17:46

Jäpp, det känns som en sådan där schweisisk gognacsvovve.

Kanske ska man gå ut ikväll och rädda någon behövande i snöstormen??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-28 17:56

Om vi nu är trogna borde inte dom med mer än 200 inlägg vara ännu mer trogna... eller kanske rättrogna rent av

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-29 00:30

LOL Jan Åke! Den var bra! (eller så är jag trött) Själv omregistrerar jag mig varje gång jag når 2000 inlägg för att slippa.

Hehe, själv är man uppenbarligen en veteran. Men hur blir man 99mac beroende som Adrian B, måste vara många inlägg

Trogen medlem låter som om man var en trogen gammal vovve eller nåt. Och då är väl senior för alla över 65?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-29 18:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Och då är väl senior för alla över 65?

Jepp, å jag funderar starkt på å byta min avatar till nåt i stil med

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-29 18:58

LOL

Antal inlägg för att bli titulerad seniormedlem har ju ökat i ett par omgångar. Kan det vara proportionerligt i förhållande till antal medlemmar, eller är det något annat som styr? Jösses vad vetenskapligt det lät då

Jag är bara nyfiken.

Vi har hela tiden haft planer på att öka gränsen för att bli seniormedlem och just nu kändes det rätt med en höjning till 200 inlägg.

Gränsen kommer att vara proportionerlig till hur länge 99mac varit aktivt gissar jag.

99mac drog igång för ca 400 dagar sedan, så ett inlägg varannan dag är väl inte så mycket begärt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-29 21:32

Nej, jag tror inte någon invänder mot det.

Däremot kan viss oro finnas för titelsättningen i samband med ändring, för vissa kanske titlar såsom "trogen", "trofast" eller "rättrogen" inte uppfattas som odelat positiv.

Ok, då har man en rätt unik titel alltså... Vem är den andre då?

Just nu blir det inte så mycket 99mac för mig, sitter på ett rum på Valla Folkhögskola i Linköping, vi bor här ett gäng simmare från Umeå, dom yngre simmar svenska ungdomsmästerskapen i helgen och vi äldre ligger på läger inför SM nästa vecka i Landskrona. Men jag skruvade upp en telefonkontakt till en betaltelefon och kunde koppla upp mig i alla fall!

Kan berätta att jag också sitter på en skit-pc, även med pc-ägares mått mätt så suger den, det är en släpbar Siemens med en 333 MHz Celeron och en 800 X 600 skärm. Min kära iBook har låtit lite mycket och sista dagen på min garanti så lämnade jag in den hemma i Umeå, så den har varit på sightseeing i Holland medan jag är ute och reser här. Apple har visst bytt hårddisken och skalet till skärmen (??) har jag fått rapporter om. Får väl se hur den ser ut när jag får tillbaka den igen.

En undran: om Apple bytt min hårddisk, vad gör dom med den gamla? (Jo, jag vet, jag skulle kunna starta en ny tråd, men jag tänkte bara fråga lite snabbt här.) Raderar dom den eller förstör dom den helt? Jag har ju kunders lösenord och annat på den som inte bör komma fel...

Citat:

quote:99mac drog igång för ca 400 dagar sedan, så ett inlägg varannan dag är väl inte så mycket begärt?

Inte alls. Tack för svaret. Jag har dock en tendens att posta alla mina inlägg under helgerna, snarare än varannan dag.

[ 29 Juni 2002, 23:59: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-30 00:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
En undran: om Apple bytt min hårddisk, vad gör dom med den gamla? (Jo, jag vet, jag skulle kunna starta en ny tråd, men jag tänkte bara fråga lite snabbt här.) Raderar dom den eller förstör dom den helt? Jag har ju kunders lösenord och annat på den som inte bör komma fel...

De säljer den på svarta marknaden till högstbjudande .

Denna risk gör att många med känsligt material oftast inte lämnar ifrån sig sina hårddiskar, utan köper nya saker istället för att låta det gå på garantin.

Apple gör säkert inget olämpligt, men personligen skulle jag aldrig lämna ifrån mig en disk med lösenord och annat känsligt material. I alla fall inte utan att skriva nollor på disken minst en gång först...

Det ska kosta att få tag i informationen. En dator som du skickar till Apple kan bli stulen på vägen och man vet inte var den kan hamna.

Citat:

quote:En undran: om Apple bytt min hårddisk, vad gör dom med den gamla? (Jo, jag vet, jag skulle kunna starta en ny tråd, men jag tänkte bara fråga lite snabbt här.) Raderar dom den eller förstör dom den helt? Jag har ju kunders lösenord och annat på den som inte bör komma fel...

Apple (eller tillverkaren) lagar upp inskickade delar om det går, och återvinner dessa som reservdelar. Det är inte omöjligt att du får en "ny" hårddisk som har suttit i en annan iBook. Givetvis är den rensad och fullt fungerande, som om det var en ny disk. Du får ju också garanti på den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ok, då har man en rätt unik titel alltså... Vem är den andre då?

Malin, min flickvän, undrade varför jag behövde gå in på 99mac.com varje dag och läsa och kanske skriva något inlägg. Hon förstår inte hur man kan ha ett helt forum om datorer.

Du kanske kan förklara Adrian?

.. Christian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-30 01:10

Ojdå, det låter som ett pedagogiskt problem...

Vi diskuterar inte bara datorer, väl...

Anledningen är väl att det finns så mycket kul folk att diskutera med på 99mac i synnerhet, och det bygger väl på att dom är rätt aktiva.

Personligen skulle jag vilja vara raketmedlem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 14:15

Man skulle kunna nyansera ännu mer...

"Tyckare" (finns ju rätt många)
"Krönikör" (de som inte kan fatta sig kort)
"Expert" (självutnämnda proffs)
"Junior" (nybörjare)
"Lärling" (vill veta & lära & utvecklas)
"Kverulant" (gnälla kan vi i Sverige)
"Nörd" (hopplöst insnöad på något)
"Diplomat" (sluter samförstånd i hetska diskussioner)
"Spjuver" (kastar in brandfacklor och rör om i grytan)
"Domare" (talar om vad andra skall tycka och tänka)
"Starter" (drar igång nya diskussioner och ämnen)

...

[ 07 Juli 2002, 14:17: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

99mac kanske borde ha semesterstängt för att ge oss lite andrum och vila...

Känner mig vansinnigt gammal av att kallas för "Veteran", vilket leder till frågan - hur ser samtliga nya *gradbeteckningar* ut på 99mac ? Ett epitet som för länge sedan roade mig var vad den ene grundaren av "Aston Reimers rivaler" ( Magnus Lind - 70-talet ) roade sig med att kalla sig själv, det var han med dragspelet. Han valde "Individualsekteristisk anarkist"... fast det får man väl knappas tro att man kan lyckas uppnå här

GoMiddag - Olle
+++

Bara det inte står pansionär efter ett tag då får man ju ångest.

Well, skaparna borde ju ha titeln "GUD" eller så.. Hehe

Bevaka tråden