Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro buggar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en helt ny MacBook Pro. Hittills har jag märkt att

1. Ljuset på skärmen fluktuerar upp och ner
2. iPhoto hänger sig. När jag dubbelklickar på en liten bild, blir det ibland bara svart där bilen ska visas som stor
3. En del foton (ganska många) kommer bara upp som ett "!" när man dubbelklickar på dem.
4. Trådlös nätuppkoppling fungerar lite som den vill

Är det här kända buggar?

Stefan

Senast redigerat 2007-10-04 23:00
  • Medlem
  • 2007-10-04 23:44

Två frågor (2 och 3) verkar handla om iPhoto. Fråga 4 kanske du kan beskriva lite tydligare?

  • Medlem
  • 2007-10-05 00:39

1. Gå in i inställningar och stäng av automatisk reglering av ljusstyrkan.
2. Använder inte iPhoto.
3. – " –
4. Det är verkligen inte min erfarenhet. Om du kan verifiera att det beror på din dator bör du kontakta Apple.

Så vitt jag vet finns det inga kända fel på Macbook Pro som är av mer generell art. Man kan ju fortfarande ha synpunkter, men några direkta fel känner jag inte till. OS X har ju en del saker som inte fungerar hundraprocentigt, men även där får jag nog lov att säga att rena buggar är så sällsynta att jag inte kan komma på något just nu. Jo, en: Finder hänger sig ofta om man drar ut många låtar ur iTunes. Jobbigt om man kopierar musik till ett USB-minne t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 00:49

2 och 3. Låter som att du har varit inne och tagit bort bilder i iPhoto-mappen (Macintosh HD/Användare/dittnamn/Bilder/iPhoto Library). Dvs, den lilla lågupplösta bilden som iPhoto använder sig av som förhandsvisa din bild ligger kvar men den högupplösta bilden har tagits bort.
Om du ska ta bort bilder från iPhoto så ta alltid bort dem inifrån programmet och rota inte runt bakom kulisserna.

4. För mig fungerar Airport som en klocka. Du får förklara lite mer. Vad har du för basstation. Vad är det som händer för fel. Hittar den inte nätverk eller kopplar den ned. Omöjligt att ge dig ett vettigt svar utan en vettig felbeskrivning!

Tack för hjälpen!

1: Aha, har ändrat ljusinställningar.
2-3: Låter rimligt

4. Har egentligen samma problem som med min PowerBook, och samma problem om jag använder en router från SIBA (Netgear) eller fr Apple (Airport express):
Fr och till kopplar det hela ner. Ibland duger det att stänga av airport och sedan sätta på. Ibland måste jag koppla i och ur routern. Det nya med MacBooken är att efter avstängning av airport (programmet), försvinner ofta alla tillgängliga nätverk, inkl vårt eget, ur menyn. Nytt på denna datorn är också att själva uppkopplingen av airportprogrammet "hänger sig", så att jag varken kan stänga av eller på (det blir bara den lilla regnbågsfärgade bollen av markören då jag för den till internetanslutnings/airport-symbolen. Jag måste då starta om datorn.

Nån som känner igen?

Stefan

  • Medlem
  • 2007-10-05 17:09

Jag har inte varit med om det, men testa att stänga av Netgeargrejen, och sedan Airport, och se om det beror på någon av dem. Kolla också att koppla upp utan kryptering. Min erfarenhet är att wpa-kryptering inte är en så väletablerad standard som wep, så om du använder wpa kan du testa wep istället.

1
Bevaka tråden