Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnestjuv?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-03 13:50

Tyckte webradion laggade en smula och tog en titt i aktivitetskontrollen. Safari låg på imponerande 400 MB - klår mina erfarenheter av Firefox med minst ~100 MB?

Är det så att även safari behöver stängas av med jämna mellanrum för at den inte skall tugga i sig allt som finns? Eller har jag bara haft otur

Jag vet inte om det är en bug eller feature så att säga, men Safari tar rätt mycket kraft, speciellt om man har många flikar öppna. Jag brukar starta om Safari emellanåt för att "rensa" lite (gör jag inte det brukar det förr eller senare hänga sig, speciellt om man haft avancerade sidor som Gmail igång länge - hände aldrig på min iBook, men då och då på min MacBook Pro).

Mitt Safari har dagit över 700 MB de senaste dagarna (trots omstarter har den gått upp till det efter några timmar igen) medan mitt FireFix legat på en tiondel av det ungefär.
Men det laggar aldrig, älskar att ha 2048 MB minne Funderar dock på att byta upp mig till 4GB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-04 20:26

Mitt Safari (visserligen för Windows) tar också riktigt mycket kraft och det blir segt på sidor som Aftonbladet.se till exempel.

Delvis kan det bero på att Safari läcker minne någonstans, men delvis också för att Mac OS X hanterar minne på ett sätt som vid första anblick inte alltid känns logiskt. Minne som inte används är onödigt minne, därför eftersträvas att programmen tar så mycket minne som möjligt i anspråk. Skulle ett annat program behöva minne kan minne tas från ett program som inte längre behöver sitt minne fullt ut. En del brukar bli förskräckta när de ser att de bara har ett par MB ledigt minne kvar, men det är fullt normalt.

Ett "problem" också är att många förväntar sig att sidor fungerar bra även om de inte är det aktiva fönstret. T.ex. om man har en webbradio igång i ett annat fönster. Jag vet att Safaris utvecklarblogg skrev om den här problematiken för ett tag sedan, avvägandet mellan att kunna ha igång allting samtidigt och bra prestanda.

Det ovan gäller bara för fönster ifrån samma program va?
Så att inte t ex iTunes i bakgrunden inte är lika bra som iTunes i framgrunden (?)

Använder typ _aldrig_ olika fönster till Safari. Därför tabbar finns ju. Synd bara att om Safari slocknar drar den ju med sig alla tabbar. Borde kunna göra som FF och återställa tabbarna, men man får räkna med att inte kunna ha alla funktioner i en och samma webläsare. än...

Ursprungligen av PiktorPucci:

Det ovan gäller bara för fönster ifrån samma program va?

Det gällde Safari speficikt, där varje sida kan vara väldigt minneskrävande.

Ursprungligen av PiktorPucci:

Använder typ _aldrig_ olika fönster till Safari. Därför tabbar finns ju. Synd bara att om Safari slocknar drar den ju med sig alla tabbar.

Även om du använder flikar så kommer du inte undan helt, alla förutsätter ju att det ska gå snabbt att växla mellan flikarna, så sidorna måste ändå vara laddade i minnet. Tänk dig 10 flikar med Aftonbladet i varje...

Ursprungligen av PiktorPucci:

Borde kunna göra som FF och återställa tabbarna, men man får räkna med att inte kunna ha alla funktioner i en och samma webläsare. än...

Safari 3 har en del bra funktioner, undrar om återställa flikar finns där? (kastar ut frågan till nån som kört betan)

Är betan inte den nuvarande versionen?
Jag kör 3.0.3 och för mig fungerar tyvärr inte återställning utav flikar, men som tur är har Safari bara krashat 2-3 gånger under hela tiden jag haft Macen (sen juli)

PS. Vem kör Aftonbladet ens i en tabb?

Ursprungligen av PiktorPucci:

Är betan inte den nuvarande versionen?

Näe, Safari 2.0.4 är den riktiga, skarpa versionen.

Ursprungligen av PiktorPucci:

PS. Vem kör Aftonbladet ens i en tabb?

Heh, ingen om jag fick välja, men eftersom det är Sveriges mest besökta sajt eller liknande så är det nog många som läser den trots allt. Och den är ett bra exempel på en sajt som fullständigt kan köra en webbläsare i botten.

Då och då brukar Safari ställa sig och tänka i kanske 5 minuter sisådär. Och det gör mig galen!

Varför gör den det? Och jag tycker den badbollar mest hela tiden, ska inte en webbläsare klara tunga sidor? Firefox klarar dom galant.

1
Bevaka tråden