Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppen Protest Mot Telia

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan,

Jag är rejält frutrerad efter att vid anskaffandet av mitt bredbant/digital-TV blivit lovad av en av era försäljare att det var möjligt att jag skulle kunna få digital-TV via den station ca: 810 meter ifrån mitt hus som ger mig bredbandet. Han gjorde provmätning mot stationen och gav mig ett muntligt löfte om att det var teckniskt genomförbart. Då beställde jag 24MBit/ tjänsten där TV ingick. Anledningen till att jag bytte till Telia var att med digital-TV via telejacket skulle jag kunna sänka mina totala månadskostnader då det gäller data/tv. När jag nu idag kontaktade telia via telefonen så får jag ett slutligt besked om att stationen INTE kan ge mig tjänsten för TV. Med det så har jag tydligen bundit mig för en lång tid hos Telia, därmed blivit tvungen att pg.a detta fortsätta med ett onödigt dyrt Canal+. Kanske går det att förstå att jag känner mig lurad eller åtmindstonde förd bakom ljuset av en i mina ögon inkompetent teliamedarbetare. I förhoppningen att kunna bidraga till en lösning på det felaktigt givna löftet om digital-tv från telia, föreslog jag att man släppte på förbindelsen att bli 24 MBit/s, dvs. att de dedikerade ca: 5MBit/s som avses för digital-tv inte förblev låsta. Uppenbart så finns det 24MBit att tillgå. Min uppfattning om den kontakt jag hade idag med en kvinlig suport-person hos er var att jag erbjöds gå NED till 8 MBit/s för att få ned kostnaden... Jag ber er ge mig ett förslag på HUR detta kan lösas, min uppfattning är att jag är på väg att bli lurad av telia och att det i slutändan mycket väl kan leda till att jag nödgas anmäla detta till Allmäna reklamationsnämnden.

För att ge detta ett berättigat utrymme så postar jag det även i ett offentligt forum där vi är ca: 23.000 svenska och nordiska macintoshanvändare, dvs. www.99mac.se - det kan förhoppningsvis ligga till grund som diskutionsunderlag om hur stora företag försöker smita från givna löften, även då dom är muntliga. Självfallet kan Ni i denna öppna tråd på 99mac ge era synpunkter om just detta ärende.

Mvh,
Sven Olof "Olle" Jonsson
Fotograf & redigerare på SVT Nyheter & Samhälle - Kunskapskanalen ( Göteborg )

Tråkigt att höra om sådant beteende från ett stort företag. Självklart borde du få bryta bindningstiden. Jag hade själv en liten dust med Telia i vintras, när de lyckades slarva bort TVÅ beställningar av bredband. Det blev tredje gången gillt, efter ca 5 månader, men då fick jag såklart inte det abonnemangserbjudande som gällde vid min första anmälan (man skulle få tre månader gratis och en mobiltelefon). Men jag orkade inte gå vidare med det.

Stå på dig! Hoppas att det löser sig!

Men synd att du inte körde stavningskontroll innan du skickade ett så pass viktigt brev. I mina ögon så blir det inte samma kraft i budskapet när det finns så många stavfel, t.ex frutrerad, bredbant, teckniskt, åtmindstonde, kvinlig, suport, allmäna och diskution.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 18:31

Förstår jag det rätt att: Telia lovar dig att du ska kunna nyttja deras TV-tjänst i ett paketerbjudande och sedan när tjänsten kopplats in och du skrivit på avtalet så har inte anslutningen tillräcklig kapacitet att klara av TV-tjänsten?

I sådana fall är det solklart att du ska kunna gå ur avtalet. Det läskiga med våra stora teleoperatörer är att de ofta anlitar mindre seriösa "call-centers" när de vill sälja sina produkter. Jag har haft samma erfarenhet med Bredbandsbolaget/Telenor och kommer aldrig återvända till dem som kund.

Om kvinnan i supporten inte kan hjälpa dig att komma ur avtalet (det har de sällan auktoritet att göra) så be att få prata med hennes gruppchef eller liknande. Då brukar det gå lättare.

Stå på dig!

Ursprungligen av vanilj:

Förstår jag det rätt att: Telia lovar dig att du ska kunna nyttja deras TV-tjänst i ett paketerbjudande och sedan när tjänsten kopplats in och du skrivit på avtalet så har inte anslutningen tillräcklig kapacitet att klara av TV-tjänsten?

Jepp, det är exakt min uppfattning. Att brevet var skrivet i en viss affekt kan jag bara beklaga men jag var förbannad över att ha blivit behandlad på ett sätt som jag upplevde som styvmoderligt.

Mvh - Olle

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-10-03 21:16

Inte ett dugg förvånad, visst Telia i all ära, fungerar alltid bra, men Telia må enligt mig vara ett bland Sveriges värsta företag i vissa fall.

Skönt! Äntligen något om Telia som inte har med iPhone att göra!

On-topic: Jag håller med. När ett avtal upprättas på så taskiga grunder borde det kunna avslutas.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-03 21:51

Jag vill pusha för det som vanlij säger, be att få prata med en chef / gruppledare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 00:34

Har NOLL förtroende för Telia.
Efter att min telefon dog förra sommaren så tog det Felia 8 veckor innan dom lyckades få min telefon att fungera igen, och nej, jag bor inte ute i skogen utan i centrala Stockholm. Samlingen med bortförklaringar do gav ifrån sig när dom fattade sina tabbar hade inga gränser, hoppas verkligen att dom inte får leverera iPhone eftersom jag lovat mig själv att aldrig ge dom en krona mer i hela mitt liv.

F

Har haft Telia i ett antal år och det har totalt sett funkat bra. Testade digital TV tjänsten en period men sa upp den på grund av att boxen de valt för sin tjänst är så olidligt långsam.

Klart du kan säga upp tjänsten om Telia inte kan leverera det du beställt. Får mer en känsla av att du är frustrerad över att du inte kan få det du vill för att stationen inte klarar det.

"tvungen att pg.a detta fortsätta med ett onödigt dyrt Canal+" vad har det med att stationen där du bor inte klarar digital TV att göra ?

  • Medlem
  • 2007-10-04 08:56

Jag har inte haft mer bekymmer med telia än med någon annan bjässe oavsett sammanhang. Jag gillar Telia och ångrat att jag bytte mobiloperatör till Telenor.

Min erfarenhet är att ju större företaget är desto troligare är det att det är stelbent. Men storkelen påverkar ju också en massa andra saker till förmån för kunden. Med det menar jag inte att man ska acceptera att ha blivit vilseledd utan snarare att man kan ha en större tolerans för att det inträffar.
Jag har också drabbats av ill communication med Telia och skulle med handen på hjärtat egentligen ha betalat en räkning som jag helt slapp eftersom jag med hänvisning till missförståndet kunde hävda att den var oskälig.

Även jag undrar vad Canal+ har med detta att göra?

Har aldrig haft problem med Telia, dom är alltid trevliga när jag ringer, och ska snart byta till dom från jobbiga 3, har även dom på landet avseende TV, bredband och telefoni.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-04 11:23

Du har alltid 14 dagars ånger rätt på saker du tecknar/köper via telefon.
Inga problem då att säga upp/bryta avtalet.

//3mil

Jag har hattat runt bland alla möjliga tele- och internetleverantörer genom åren, och till sist slagit mig till ro med Telia. De är väl lite dyrare, men jag tycker det kompenseras av deras stabilitet.

Tråkigt att höra att du ar problem. Själv hade jag problem med Telenor i ett halvår, och var lika förbannad som du förmodligen är nu. Mitt tips är att anmäla till ARN, vilket jag gjorde, ganska snart. Så fort ARN hade meddelat att de fått in en anmälan om Telenor(som de inte ens hade börjat utreda) tog det skruv: från att ha hamnat hos masssa callcenters blev jag uppringd och mycket kungligt behandlad. Hur slutade det? Jag blev erbjuden en summa som skulle motsvara det som jag hade ringt för, och jag tackade ja. Ärendet avskrivit, Telenor utan prick.

Nu ligger kopian på avtalet i bostaden men när jag igår kväll kollade "Telia särkilda vilkor" punkt 5:1 så ser jag det som fullt möjligt för mig att kunna säga upp avtalet med omedelbar verkan, allt pg.a att dom inte har kunnat leverera det dom muntligen lovade mig, där hänvisar dom till att om "paketerbjudande" inte har kunnat ske så äger jag rätt att omedelbart kunna bli av med avtalet... ( skrivet fritt ur minnet, papprena ligger som sagt vad kvar där hemma ).

Baron undrar vad Canal+ har med saken att göra. Jo så här är det alltså. Jag tittade över mina totala kostnader för data/tv och såg då att det var möjligt att sänka mina utgifter OM jag hade sagt upp Canal+ och istället kört nära nog identiskt tv-utbud via telia och som bonus då fått 12 månader gratis tv. Värdet av gratis tv uppskattade jag till ca: 1.200 kronor. När jag räknade ihop det förra internetabonemanget från Bornet samt Canal+ så var DET 50 kronor dyrare varje månad än Bornets MEN vid ett byte till telia så skulle de 1.200 bonuskronorna täcka en lång period, dvs. det blev därmed berättigat att säga upp kontraktet med Bornet, allt byggde från min sida att det var tekniskt möjligt med tv via bredband på just den station som jag tillhör.

Vad hade då telia kunnat gjort för att lösa problemet? Jo, att ha erbjudit mig full hastighet fram tills stationen blev uppgraderad, dvs. alla 24 Bit/s och inte en strypt variant på ca: 18 MBit/s eller sänkt priset till vad som motsvarar en rimlig kostnad för 18MBit/s. Jag hade ÄVEN kunnat aceptera att dom talade om ett datum för stationsens uppgradering och att jag fick 1 års gratis TV från just DETTA datum, inte speciellt stora krav, bara i linje med vad man ursprunligen påstod att man var kapabla att kunna leverera.

Ursprungligen av Olle@mac:

Jo, att ha erbjudit mig full hastighet fram tills stationen blev uppgraderad, dvs. alla 24 Bit/s och inte en strypt variant på ca: 18 MBit/s eller sänkt priset till vad som motsvarar en rimlig kostnad för 18MBit/s

Det första kravet, att få sänkt avgift till något som motsvarar 18 Mbit, det kan du nog glömma. Abonnemanget säger "upp till 24 Mbit". Det finns inget som garanterar dig 24 Mbit. Och även om de tar bort "strypningen" så tjänar du förmodligen inget på det, för du kommer nog inte upp i 24 Mbit ändå.

Om du kommer upp i 18 Mbit så får du nog vara nöjd med det. Det är nog väldigt få abonnenter som verkligen kommer upp i 24 Mbit. Mitt 24 Mbits-Telia-bredband ligger på max 15-16 Mbit.

Men ditt andra krav (att de anger datum för uppgraderingen, och ger dig 12 månader från det datumet), det kan jag däremot hålla med om. Så stå på dig!

Avtalslagen - som reglerar detta - är en sk. formlös lag, dvs. den talar inte om hur avtalet skall se ut för att kunna betraktas som juridiskt bindande. Ett muntligt avtal är precis lika giltigt som ett skriftligt, helt i linje med gamla Lex Romana, och dess portal"paragraf" - Pacta Sunt Servanda - ingångna avtal skall hållas.

Problemet med en formlös lag är att det är mycket enkelt för ett företag att lova ( = muntligt avtal ) guld och gröna skogar, för att få någon att skriva på ( = skriftligt avtal ). Om det uppstår en diskrepans mellan det muntliga avtalet och det skriftliga, oftast till kundens nackdel, väljer företaget ensidigt att hävda det skriftliga avtalet. Kunden står då med Svarte Petter i och med att hon inte kan visa vad som omfattades av det muntliga avtalet.

Det finns ett sätt att hantera detta; Om företaget agerar i övrigt, som om det fanns ett juridiskt bindande muntligt avtal, t.ex. genom att hänvisa till det, anses företaget indirekt verifierat det muntliga avtalets existens och det får status som juridiskt bindande. Ett sådant avtal kan då bli nullifierbart ( = aldrig existerat ) om delar av det avtalade inte inträffar. Återbetalning av ALLA avgifter skall då ske snarast.

Ett exempel; Ett muntligt avtal om hyra av lokal ingicks i maj, inget avtal hann skrivas, med uppsägning tre månader. Efter en månad ändrade hyresvärden ensidigt tillträdesreglerna, varvid hyresgästen såg sig om efter en alternativ lösning. De ville vara justa och "säga upp avtalet" i ett brev, varvid de blev betalningsskyldiga för tre månader - de hade agerat i linje med avtalet. Hade de bara rest sig upp och gått, hade hyresvärden inte kunnat agera lika lätt, utan hade förmodligen suttit med Svarte Petter.

Lusläs vad Du har i skrift från Telia - kolla om det finns hänvisningar till "det icke-existerande avtalet", inte bara som avtal, utan till innehåll och omfattning. Håller tummarna.:$

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-04 12:54

Många sälj bolag använder sig av muntliga inspelningar av avtal, dvs lika gällande som ett skriftligt då judfilen sparas. Dock är endast det som finns på filen det som gäller.
Om säljaren svamlat runt å lovat guld och gröna skogar innan inspelningen skett - faller detta utanför avtalet.
Därför har man alltid 14dagars ångerätt på produkter/thänster som köps via telefon.
Men i avtalet kan man avsäga sig ångerrätten för att få en snabbar hantering av äret - tex bredbandet inkopplat direkt och inte om 14 dagar.
har dett gjorts gäller muntligt inspelat avtal.
Då gäller det att hitta andra kryphål i det finstilta.

Stå på dig och gå vidare om de inte kan lösa det på kundtjänten!

De får aldrig spela in ett samtal med dig om de inte har meddelat dig innan.

"Baron undrar vad Canal+ har med saken att göra. Jo så här är det alltså. Jag tittade över mina totala kostnader för data/tv och såg då att det var möjligt att sänka mina utgifter OM jag hade sagt upp Canal+ och istället kört nära nog identiskt tv-utbud via telia och som bonus då fått 12 månader gratis tv. Värdet av gratis tv uppskattade jag till ca: 1.200 kronor. När jag räknade ihop det förra internetabonemanget från Bornet samt Canal+ så var DET 50 kronor dyrare varje månad än Bornets MEN vid ett byte till telia så skulle de 1.200 bonuskronorna täcka en lång period, dvs. det blev därmed berättigat att säga upp kontraktet med Bornet, allt byggde från min sida att det var tekniskt möjligt med tv via bredband på just den station som jag tillhör."

Att du har Canal+ har väl knappast med Telia att göra, förstår vart du försöker komma men resonemanget är inte relevant.

Jag kan förstå din frustration men att skriva ett öppet protestbrev gentemot Telia för att en säljare lovar mer än vad han kan hålla är att överreagera. Liknande exempel som det du drar på stort om här finns att hitta i alla branscher och hos samtliga leverantörer av tjänster och produkter.

Ursprungligen av Pellib:

Jag kan förstå din frustration men att skriva ett öppet protestbrev gentemot Telia för att en säljare lovar mer än vad han kan hålla är att överreagera. Liknande exempel som det du drar på stort om här finns att hitta i alla branscher och hos samtliga leverantörer av tjänster och produkter.

Det är väl bara bra att någon ställer sig upp och säger att han inte accepterar säljarnas tomma löften.
Så länge kraven på kompensation och rättelse är rimliga, så är det inte att överreagera, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl bara bra att någon ställer sig upp och säger att han inte accepterar säljarnas tomma löften.
Så länge kraven på kompensation och rättelse är rimliga, så är det inte att överreagera, tycker jag.

Självklart ska han/man reagera och kräva rimlig kompensation. Däremot att skriva ett inlägg på ett forum och protestera mot Telia är att överreagera men det är bara min personliga åsikt.

Ursprungligen av Fredrics:

De får aldrig spela in ett samtal med dig om de inte har meddelat dig innan.

Det är inte sant. Man får spela in alla samtal som man själv är delaktig i, utan att informera motparten.

Ursprungligen av Kristofer:

Det är inte sant. Man får spela in alla samtal som man själv är delaktig i, utan att informera motparten.

Faktum är att du får spela in samtal förutsatt att minst en av parterna känner till att samtalet spelas in.

Låter som ungefär samma sak, men skillnaden är ju att någon annan får spela in samtalet, bara de informerar ena parten.

Jag spelar f.ö. in alla mina telefonsamtal automatiskt

Ursprungligen av DrRotmos:

Faktum är att du får spela in samtal förutsatt att minst en av parterna känner till att samtalet spelas in.

Låter som ungefär samma sak, men skillnaden är ju att någon annan får spela in samtalet, bara de informerar ena parten.

Jag spelar f.ö. in alla mina telefonsamtal automatiskt

I vilket syfte ?

Ursprungligen av Kristofer:

Det är inte sant. Man får spela in alla samtal som man själv är delaktig i, utan att informera motparten.

Gäller det i fallet att den ena parten jobbar och gör inspelningen på uppdrag av sin arbetsgivare? Är det ingen skillnad på detta och två privatpersoner? Eller om jag som privatperson spelar in den som ringer till min lur ?

Från Telia fick jag nyss detta:

Beklagar att dina diskussioner med oss lett till dessa otaliga missförstånd som uppstått. Vi kan naturligtvis häva bindningstiden om du nu blev lovad saker som vi inte kan leverera. Vilket jag väljer att tro på i detta fall. I dagsläget har du 24mbit, eftersom du inte har något digitatltv abonnemang på ditt bredband, dvs är inga 5 mbitdedikerat till digitaltv av dessa 24mbit. Återkom till oss vad du vill göra.

Anar en viss surhet men ok jag kan ju ha fel i denna iaktagelse - "otaliga" är närmare bestämt 3 olka samtal, att det blev fler än 1 beror mer på att jag vid första samtalet gick med på att vänta några veckor då man (telia) flaggade för att stationen MÖJLIGEN skulle kopplas på för digital-tv om någon vecka, allt detta pg.a att den som kollade stationens tekniska kapacitet sa sig se att stationen i princip hade all utrustning för att göra detta möjligt. Tidsmässigt så hade "någon vecka" redan inträffat. Nu får jag ta med mig detta besked hem till familjen och utvärdera OM det är värt besväret att istället teckna avtal med annan leverantör. Kostnaderna för dragning av 3 x 25 meter ethernetkabel samt omdragning av inkommande jack behöver inte vara totalt bortkastat... kan iof ha Powerbooken stående som utdelare av Internet

Mvh,
Olle Jonsson
+++

Självfallet har Pellib rätt till att ha åsikt om hur jag valt att kritisera Telia, men endast genom att offentligt kritisera de som tillhandahåller diverse tjänster som dom även tar betalt för så kan man vara en nagel i ögat på dom. Både jag och andra har rätt att få en uppfattning av hur företag sköter sig, jag är inte intreserad av att lägga mig platt för överheten. Jag har nu sänt dom en sondering som såg ut så här:

Är det möjligt att Telia ger mig ett löfte (gärna skriftligen) att den dagen då telestationen kopplar på digital-tv i Äspered så får jag de utlovade 12 månaderna i efterskott, även då "helt gratis" - en sådan lösning är helt OK för min del. Självfallet chansar jag på att möjligheten finns att digital-tv aldrig når telestationen på min bostadort, jag kommer i ett sådant läge INTE yrka på att något avtal sägs upp eller att kräva någon som hellst kompensation. Att jag skulle få nya kostnader genom att åter teckna ISP-avtal med Borås Energi utifall jag väljer att lämna Telia samt att jag haft kostnader för dragning av 3 x 25 meter ethernetkabel och omdragning av inkommande jack får jag ta som en lärdom.

Självfallet måste jag diskutera en sådan lösning med min sambo. Frågan är alltså en sondering mer än att jag i detta mail väljer att stanna kvar som kund hos Telia. Avvaktar alltså erat svar innan jag kan ge er mitt ställningstagande.

Muntliga löften ska man aldrig lita på. Jag gick på en telefonförsäljare som vill sälja ett uppgraderat abonnemang på mitt redan befintliga Comhem-dito. Efter upprepade löften om att bidningstiden inte förlängs, tackade jag ja till erbjudandet. Dagen efter loggar jag in på deras hemsida och ser att min bidningstid nu är 12 nya månader. Efter fyra långa brev till deras kundtjänst beställer de äntligen ljudupptagningen av tecknandet. Jag hörde av mig igen, och det "gick inte att bevisa" att jag hade rätt i vad jag sade. Således var ånggerrätten det enda som var kvar. Suck...

  • Medlem
  • 2007-10-04 19:28

Jag kan ju inte heller låta bli att undra om du skriver under i egenskap av medarbetare på SVT?

Ursprungligen av Baron:

Jag kan ju inte heller låta bli att undra om du skriver under i egenskap av medarbetare på SVT?

Då får du fortsätta att undra... jag tycker att det är fullt rimmligt att låta en sådan sak framgå.

Bevaka tråden