Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare-Webb-Blog.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit ombedd att i ett Senior-Forum berätta om mitt liv i lagom långa bloggar. Efter tio dagar är jag ganska nöjd med sidan jag gjort i iWeb. Gamla foton är scannade in till sidan, egen musik likaså samt olika fontar i olika storlekar typer och färger.
Jag har Comhem.
Nu till mina frågor:
1.
De 30 gånger jag försökt att komma igenom , så har jag tvingats till att använda Mac-konto som kostar omkring 1000.- om året. Måste jag det.

2.Det jag nu försöker att öppna(etablera)är det en hemsida, som jag tillverkar och sänder mina bloggar från???. Om inte, vad är skillnaden.

3. Vad behöver jag göra innan jag är klar. Kostar det varje gång man använder det, eller.(det står någonting om att köpa tjänster)

(förstagångare)

  • Medlem
  • 2007-10-03 17:22

1. Du behöver inte använda .mac-konto. Du kan "publicera till mapp" och sedan ladda upp den mappen var du vill.

2. En blogg är en sorts hemsida. Blogg beskriver mer vilken typ av hemsida det är.
Läs mer här.

3. iWeb behöver du inte betala för mer än en gång. Men har du inget .mac-konto måste du ha en annan webbserver. Det finns en uppsjö av webbhotell som håller med den tjänsten. Populära val är bland andra www.one.com, www.loopia.se, www.oderland.se, www.clichehosting.com/se/ med flera.
Det finns även gratisalternativ om man orkar leta lite.

Tack för ett proffsigt svar. Det lärde mig massor.

  • Medlem
  • 2007-10-03 21:23

Här är ett bra ställe att leta gratishotell på:
http://www.free-webhosts.com/power-search.php

Tack Baron. Jag ringde och pratade med Comhem som jag har alltsammans hos och dom Berättade att dom hade eget Webbhotell och det ingår i de 199:- som jag betalar i månaden, för mailtjänsten.
Så mina 2 webbadresser som dom tyckte att jag skulle ha, är på väg hem till mig. Är inte det en fördel att ha allt på ett ställe.
Jag såg visserligen idag i en annan diskussion att comhem var väldigt segt, men det åtgärdas väl snart.

hejsan!
Har ett liknande problem, (min första mac)
jag har connectat till min webbserver, som ligger med som en plats i Finder, men när jag vill publicera i den får jag upp "publiceringsfel" och lite jadijadi om skadad mapp, behörigheter. Antar att behörigheten att få publicera till mappen är problemet. Har lösen i nyckelknippan, kommer åt innehållet och kan radera, men kan inte ladda upp något. Vad missar jag? )

  • Medlem
  • 2008-03-30 10:13

om du inte laddar upp bloggen på .mac måste du skapa den i en lokal mapp som du sedan lägger ut med en separat ftp-klient. Detta gäller iaf för iWeb 06.

1
Bevaka tråden