Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film och dvd till iPhone

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 12:13

Nu måste jag göra om alla mina iMovie- och dvd-filmer till iPhone. Det format jag använt till iPod-skärmen duger väl inte till iPhone.

Finns här någon som har koll på lämpliga program och hur man ska ställa in för att få bästa möjliga bild men ändå hålla ner storleken.

Jadå, det finns en massa program, men vill ändå ställa några frågor.

Vilken upplösning har du på filmerna till din iPod idag?
Använder du Mac OS X eller WIndows XP?

Om du använder OS X så rekommenderar jag att du använder Handbrake för att göra om alla dina DVD Filmer, superbra gratis program. Om du ska göra om filmer som redan ligger i datorn så rekommenderar jag VisualHub.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 12:33
Ursprungligen av wunderbaren:

Jadå, det finns en massa program, men vill ändå ställa några frågor.

Vilken upplösning har du på filmerna till din iPod idag?
Använder du Mac OS X eller WIndows XP?

Om du använder OS X så rekommenderar jag att du använder Handbrake för att göra om alla dina DVD Filmer, superbra gratis program. Om du ska göra om filmer som redan ligger i datorn så rekommenderar jag VisualHub.

Har inte riktigt koll på vilken storlek det är på filmerna till iPoden, jag använde nån "automatinställning" för iPod i iMovie men storleken på den skärmen är 320 x 240 så jag förmodar att inställningen är gjord efter det.

Handbrake, ja, det programmet använde jag då jag gjorde om filmerna förra gången med. Och så använder OS X

Nu skulle jag exportera en liten film från iMovie till iPhone. Då finns det två val
1. Exportera film till iPhone. Ger xxx.m4v
2. Exportera film till iPhone (mobil). Ger xxx.3gp

Undrar vilket format som blir bäst.

Det första blir bäst, det andra är om man surfar via EDGE, alltså streamar till telefonen, så det första är bättre.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 12:46
Ursprungligen av wunderbaren:

Det första blir bäst, det andra är om man surfar via EDGE, alltså streamar till telefonen, så det första är bättre.

Jag testade båda med min lilla film på 02.25 min
1. xxx.m4v - blev 480 x 352 AAC, H.264 17,5 MB
2. xxx.3gp - blev 176 x 129 AAC, H264 1,5 MB

Jag har hört (i nån kommentar för länge se på macfeber) om något program/plugin till iTunes där man i stort sett bara släpper den på iTunes och att filmer då konverteras till ett förvalt format. Ingen som vet vilket det kan vara?

Precis, den andra är som sagt om man surfar till filen, kvalitén blir också därefter, rekommenderar den första filen.

Föra över filmer & bilder

Vad ska man ha för Ver. av iMovie för kunna exportera till iPhone?
Jag har Ver. 6.0.3 det alternativet finns ej där!
Däremot har jag PhotoPresenter Ver. 3.1 där kan man välja att exportera till iPhone

Gäller det samma för iPhoto Ver. 6.0.6 kan man ej exportera till iphone där heller,
hur för man då över bilder till sin iPhone?:confused:

Ursprungligen av applemagic:

Vad ska man ha för Ver. av iMovie för kunna exportera till iPhone?
Jag har Ver. 6.0.3 det alternativet finns ej där!
Däremot har jag PhotoPresenter Ver. 3.1 där kan man välja att exportera till iPhone

Gäller det samma för iPhoto Ver. 6.0.6 kan man ej exportera till iphone där heller,
hur för man då över bilder till sin iPhone?:confused:

i iTunes gör man det, finns en flik för det där man gör alla inställningar för iPhone.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 22:27
Ursprungligen av applemagic:

Vad ska man ha för Ver. av iMovie för kunna exportera till iPhone?
Jag har Ver. 6.0.3 det alternativet finns ej där!

Jodå, alternativet finns, lite gömt bara. Från iMovie 6.0.3 - Dela - Quicktime - Expertinställningar
Klicka sen på "Dela" så får du fram en dialogruta där du kan välja "Export: Film till iPhone"

Tack för det! då kanske du vet hur man gör med bilder i Iphoto då också!:)

om man råkar ha windows.. ngra tips på bra program? framförallt om man redan råkar ha filmer på datan ^^

Ursprungligen av moreempty:

om man råkar ha windows.. ngra tips på bra program? framförallt om man redan råkar ha filmer på datan ^^

Google är din vän, går liksom snabbare att söka där än du hinner få svar här

http://www.anders.com/guides/convert/video/iPod/windows.html

tycker iofs.. att det gick väldigt fort.. här...

men jag har faktiskt provat lite andra mjukvaror via google.. som sög hårt.. men jag sökte väl dåligt

Ursprungligen av moreempty:

tycker iofs.. att det gick väldigt fort.. här...

men jag har faktiskt provat lite andra mjukvaror via google.. som sög hårt.. men jag sökte väl dåligt

Videora är iallafall ett grymt program om man nu ska envisas och ska ha Windows

Vill TACKA jätte mycket för länken till videora!!

Tack så mycket<3

Jag har en fråga.. Jag konverterade 2 filmer med videora!
de vart okej.. dock är bilden pixlig.. och den hänger inte med överallt.. hur kan jag göra för att få bättre kvallite?

Mvh AxL

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-03 20:59

Vilket program kan bränna in Swesub på filmerna man konverterar till iPhone/iPod-format?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-10-04 22:31
Ursprungligen av soft:

Vilket program kan bränna in Swesub på filmerna man konverterar till iPhone/iPod-format?

Submerge: http://www.bitfield.se/submerge/

Kanonprogram, värt varenda krona.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-08 03:09

Tack för tipset om Submerge.
Submerge och VisualHub och det blir ett fantastiskt resultat på bara några klick.

Drog ner .AVI med några Scrubs-avsnitt... drog hem .SRT-sub filerna ifrån Undertexter.se.
Och nu har jag massa avsnitt med scrubs på min iPhone att kolla på bussen med Svensk text

En annan fråga!

i iTunes så skall man ju lägga alla de filmer man har för att kunna se det på Apple TV likaså för att få över dem till iPhone.

Men måste jag då ha 2 versioner av varje film i iTunes ? Tycker inte det känns smidigt att behöva göra såhär men jag finner ingen bättre lösning.
Man vill ju ha så stor bild som möjligt och bästa kvalite för filmer som man skall se på TV:n men dessa vill man ju inte ha i sin iPhone men kanske samma film ?!

Såhär har jag ordnat dem iTunes: (Obs: påhittade namn bara

(Apple TV) Superduper 3
(Apple TV) Die Soft 4
(Apple TV) Judgment Night 4

(iPhone) Superduper 3
(iPhone) Die Soft 4
(iPhone) Judgment Night 4

Det funkar ju men av de filmer man både vill ha i iTunes och på iPhone gör att jag måste köra 2 uppsättningar... men det går ju kanske inte komma från.

Om man konverterar en film till iPod eller Apple TV i iTunes så försvinner ljudet varför ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 21:37

Avc

Ok jag har laddat ner ett gratisprogram som heter avc som konverterade till MPEG-4 format, gick in i itunes och allt, synkade till min Iphone men jag kan inte få upp nån film i min iphone.. ??

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-03-28 18:21
Ursprungligen av @ndreas:

Men måste jag då ha 2 versioner av varje film i iTunes ? Tycker inte det känns smidigt att behöva göra såhär men jag finner ingen bättre lösning.
Man vill ju ha så stor bild som möjligt och bästa kvalite för filmer som man skall se på TV:n men dessa vill man ju inte ha i sin iPhone men kanske samma film ?!
?

Finns ett format som heter Universal som innehåller både en högupplöst variant för tvn och en lägre upplöst för Iphone. Funkar hur bra som helst, enda nackdelen är ju att filen blir ganska stor vilket kan kännas onödigt eftersom man fyller sin Iphone/Ipod ganska snabbt.

Men Handbrake fixar det formatet utan problem, se guide här:
Från DVD till Iphone | Klyftigt.com

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-10 23:03

Se inlägg #2, testa Handbrake istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-11 23:49

När jag har rippat film till min hd med handbrake och skall konvertera till iphone format blir det ibland fel. Vad kan detta bero på?

När jag använder handbrake, så kan jag inte välja vilket format jag vill ha filmen i. vad beror detta på?

/p.a

1
Bevaka tråden