Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Garmin har släppt ett par ytterligare program till Mac OS X, ett är motsvarande till Mapsource som heter MapInstall och ett annat till Windows som krävs för att kunna konvertera kartor till Mac OS X. Programmet heter MapConverter och körs i Windows. Denna lösning har man gjort då Garmin-kartor som finns ute kan bara köras i Windows-miljön. Snart kommer Garmin-kartor som är kompatibla för Mac OS X.

MapInstall (Mac OS X)

http://www8.garmin.com/support/agree.jsp?id=3702

MapConverter (Windows)

http://www8.garmin.com/support/agree.jsp?id=3706

På Garmins blogg förklarar de kort hur man ska gå tillvägasätt för att konvertera Garmin-kartor i Windows för att senare kunna köra i Mac-miljön.

Garmins blogg

http://garmin.blogs.com/my_weblog/2007/08/chets-corner-mo.html

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-08-09 00:00

Excellent!

Det var då på tiden!! Nu kansek man kan slippa köra Win för att leka med sina kartor.
Nån som hunnit prova?

Jag har konverterat kartorna i en Windows-dator och sedan överfört till iBooken. Men jag har inte hunnit prova att installera kartorna i Mac. Får vänta till helgen när jag har mer tid.

Nu har jag installerat och provat, jag hoppas verkligen att nåt som heter MapSource eller liknande kommer att komma, annars är ju detta ett skämt.

Det enda man kan göra är i princip att installera kartor på gps'en. Man kan varken göra rutter, waypoints, kolla spår, mäta avstånd eller annat som i MapSource på Windows. Man kan zomma och opanorera kartan och välja ut bitar som ska till GPS'en.. Hoppas jag missat nåt.

Kanske bara till övergående...

Jag gissar att dessa program, MapInstall och MapManager är ett slags övergående eftersom många kartor finns redan ute och dessutom bara till Windows. Jag har för mig att Garmin ska komma ut med Mapsource till Mac men att det dröjer eftersom de skriver om hela programmet. Det vore annars en usel affäridé att skapa bara dessa begränsade program eftersom det kostar mycket pengar och tid att skriva ett nytt program.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 14:52

Men detta är ju flera steg framåt av Garmin iaf. Garmin har ju vägrat länge att befatta sig med Mac.

Jo, dom har väl sagt att MapSource skulle komma under 2006 eller nåt sånt dumt, men sen har det blivit försenat.. Tänkte bara så dom inte dragit sig ur och släpper nåt sånt här istället och tror att folk skall vara nöjda

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-15 09:34
Ursprungligen av Johan S:

Jo, dom har väl sagt att MapSource skulle komma under 2006 eller nåt sånt dumt, men sen har det blivit försenat.. Tänkte bara så dom inte dragit sig ur och släpper nåt sånt här istället och tror att folk skall vara nöjda

Hmpfh. Ja isf. "Skärpning Garmin!".

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-03 08:02

Nån som prövat ovanstående? Får snart min första riktiga GPS (Garmin GPS 60Cx).

Ursprungligen av c5j:

Nån som prövat ovanstående? Får snart min första riktiga GPS (Garmin GPS 60Cx).

Jag skriver ju i tråden att jag provat och vad jag tyckte om det, eller var det något annat du menade?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-03 11:40

Jag har införskaffat en Garmin Nüvi 200, är det möjligt att få in filer för fartkameror mm med en mac? Jag pluggade in GPS via USB och får upp enheten i finder och kan se innehållet. Men som jag förstått det så måste man ha poiloader eller vad programmet hette för att föra över filer, och det finns inte till OS X. Nån som vet ifall jag kan få in filer med mac.en eller måste jag gå hem till nån kompis som har en PC?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-03 15:07

Här kan du ladda ner POI-loader för macosX

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3697

Hade inga problem med att få över fartkamror mm till min Garmin.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-03 17:43

Tackar!

Nu finns det visst ännu ett program släppt. Project Bobcat heter det och skall kunna skicka och hantera Waypoints, routes och sånt. Har inte hunnit prova så jag vet inte hur bra det är än. Tydligen skall fler funktioner komma till och släppas inom 3 månader, men vi vet ju förut hur Garmins tidsschema fungerat

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3885

Fungerar helt OK! Går nu att ladda waypoints, rutter etc till och från gps'en, man kan även skapa rutter o waypoints i programmet.

Det jag stör mig på är att kartorna känns mindre detaljerade på maccen. Jag får tex inte några bra höjdkurvor över 1km zoom, i vanliga MapSource har man rätt bra kurvor på 5km zoom :/

Tack! Jag har väntat länge på detta program!

Anders

Jag får inte Bobcat att funka i min PB G4 med 10.5.1. Efter installationen funkar programmet med den amerikanska baskartan. Men så fort jag lägger in min friluftskarta som jag konverterat i MapConverter så vägrar programmet att starta.
Några tips?

Installerade du med Mapinstaller som följde med Bobcat eller den gamla som fanns sen tidigare?

Med MapInstaller som följde med Bobcat. Har även testat på jobbdatorn (G5 med 10.4.11) utan framgång.

Skumt, ja körde konvertern rakt av i vmware och kopierade sen, öppnade med dubbelklick sen var det bara att köra.. Friluftskartan Pro, Norra norrland.

Ska prova att konvertera kartan en gång till. Kan ju blivit nåt fel i processen. Försökte även konvertera ett sjökort men processen avbröts när arkivet skapades så filen blev aldrig större än 200 k.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-21 18:37
Ursprungligen av Melker Lindström:

Ska prova att konvertera kartan en gång till. Kan ju blivit nåt fel i processen.

Jag har samma problem som du. Konverterade Friluftskartan Pro Götaland med MapConverter for Windows 2.0.0.3 och installerade med MapManager 2.1.0. Bobcat 2.0.0.0 kraschar direkt om jag har den konverterade kartan i Maps-katalogen. Friluftskartan blev 303 MB efter konverteringen och namngavs till underliga FAMILY_798.

Ska göra ett försök att konvertera kartan från en annan istallation på en "riktig" windowsdator. Återkommer med resultat.

Min Friluftskartan Pro Götaland vägde in på 340,7 megabyte och fick också namnet FAMILY_798.

Min Friluftskarta fick också ett sådant namn, men det fungerade.

En sak som stör (som det dock står skall komma) är att man inte kan se längden på rutter i programmet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-10-17 14:34

Någon som får senaste Poi Loadern att ladda in fartkamerafiler dvs .csv-filer?
För mig är filerna nedtonade och därmed inte möjliga att hitta för Loadern.

Kan man inte manuellt föra över filen och var skall den i s f ligga på GPS'n?

Ursprungligen av Le:

Någon som får senaste Poi Loadern att ladda in fartkamerafiler dvs .csv-filer?
För mig är filerna nedtonade och därmed inte möjliga att hitta för Loadern.

Kan man inte manuellt föra över filen och var skall den i s f ligga på GPS'n?

Brottades också med det för någon månad sedan, inte helt intuitivt.
Har för mig att filerna inte hamnar som enskilda filer på enheten heller.

Ett annat problem jag hade då var att radera POI-data från Mac-versionen av programmet, någon som vet hur man gör?
Och med PC-versionen verkar man bara kunna radera alla POI-data, inte enstaka filer, så då får man samla ihop alla intressanta filer och ladda in igen...

Gött att se!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-10-17 14:55
Ursprungligen av kitesurf:

Gött att se!

???????

Ännu göttigare var att problemet just löste sig. Det räckte med att markera den mapp .csv-filerna låg i och gå vidare.

1
Bevaka tråden