Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app & Uppsala universitets mailservice trilskas

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag pluggar vid UU, som har en eposttjänst (http://webmail.uu.se/). Jag har kopplat denna till mail.app, och det går utmärkt att ta emot mail - men att skicka mail har aldrig fungerat för mig. Vare sig tidigare på mail under Panther, eller nu under Tiger.

Någon annan vid Uppsala universitet som har haft samma problem? När jag talar med support hävdar de bestämt att mina uppgifter för utgående post är korrekta. Jag har heller inte på någon brandvägg eller dyl.

I nyckelhanterare har jag lagt till de nödvändiga lösenorden, jag har dock inget certifikat, behövs det?

Min info ser ut så här:

In:
pop.uu.se
PW: ******

Ut:
imap.uu.se
port: 25
PW: ******

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-03 12:20

Kanske så att din internetleverantör spärrar port 25? Kolla med dem vad de anger för utgående e-post server.

Porten ska stämma enligt supporten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-03 12:23

Men är det UU som är din internetleverantör? Har du problemet hemma eller på universitetet? Min fru jobbar på UU, och när hon tar med sig datorn hem måste hon ange Telias smtp-server eftersom vi har bredband från dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 12:27

imap.uu.se som utgående server ser ju inte helt rätt ut, nog för att den kanske heter så men vanligare är ju namn som smtp.uu.se kanske.

Står iofs på UUs hemsida att den skall vara smtp.uu.se nu då jag kollar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-03 12:30

Du har nog rätt ntity. imap.uu.se och smtp.uu.se har olika ip-adresser:

[CODE]mymac:~ waehlby$ host smtp.uu.se
smtp.uu.se has address 130.238.7.60
mymac:~ waehlby$ host imap.uu.se
imap.uu.se has address 130.238.7.49
/CODE]