Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Joomla & LDAP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-02 13:31

Hej alla som kan mer än mej! "oj vad många ni var..."

Håller på och jobbar med Joomla 1.0.12 och försöker få LDAP att fungera.
Tyvärr är det ju inte inbyggt i 1.0.12 som det är i 1.5 men tänkte få det att fungera iaf.
Har även testat i 1.5 RC2 men blev ungefär samma resultat där.

Så vad är det jag försöker göra då?
Jo, jag vill använda LDAP för att kontrollera lösenord på befintliga användare, inte lägga till nya.
Som det är nu om jag aktiverar LDAP och loggar in med en som finns i LDAP men inte i Joomla blir den inlagd i Joomla. Det vill jag inte.

Vet ni om det är möjligt?

Jo anledningen till att jag inte bytt till 1.5 ännu är att jag använder JACLPlus för att kunna administrera flera grupper och det verkar inte finnas till 1.5 ännu..

Edit: verkar finnas JACLPlus till 1.5 trots allt. Men Ldap problemet kvarstår.

Senast redigerat 2007-10-02 15:20

Jag förstår inte riktigt. Finns LDAP inbyggt i 1.5? Jag har inte provat nämligen.

Jag vet dock att i 1.0.x så finns det något som heter Joomla! Authentication Tools som ger stöd för LDAP. Är det den du använder?

Eftersom den är Open Source så är det väl bara att redigera lite i koden och tag bort raderna som skapar användare som försöker logga in? Om du nu vet hur du gör det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-02 23:11

Flummade nog ut lite i första inlägget.

Ja Taz, i 1.0 så använder jag Joomla! Authentication Tools, det fungerar sådär..
Men jag har, precis nu, bestämt att jag ska helt gå över till 1.5 och i den finns LDAP inbyggt och det fungerar bättre än i 1.0 med ovanstående plugin.

Jovisst skulle jag nog kunna ändra i koden till pluginen, vilket jag inte har en aning om hur man gör..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-03 08:53

Funderade igen under natten, kanske kan lösa sig med en jävligt avgränsad LDAP sökning, ska nog prova det.
Tack för att jag fick skriva av mej lite Taz.

1
Bevaka tråden