Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express - WDS?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu måste jag nog be andra, mer meriterade, medlemmar om hjälp om jag ska få min Airport Express att fungera som jag vill. Vilket kanske inte är möjligt...

Hur som helst, detta är min setup:

Ett stycken bbb bredbandsmodem som mina datorer ansluter till trådlöst.

En stycken Airport Express, placerad nära stereon.

Vad jag skulle vilja är att Airporten blir en förlängning av BBB-nätverket, och att min dator använder sig av den station som är närmast/har starkast signalstyrka.

Vidare vill jag att Airtunes fungerar, oberoende av vilket rum jag befinner mig i.

Jag vill inte ha 2 olika nätverk, utan det ska vara ett nätverk med 2 sändare.

Jag utgår från att det är WDS som jag ska använda mig av, men jag har inte lyckats få det att fungera. BBB-modements SSID kan jag inte ändra, inte heller lösenordet.

Eftersom jag har försökt in i döderdagar med att få det att funka med omständiga Airport Administratörsverktyg, skulle jag uppskatta en 1 - 2 - 2–beskrivning...

Någon som kan sådant här?

vänliga hälsningar

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-01 20:28

Har ungefär din set-up. Men med den sannolikt viktiga skillnaden att jag endast använder BBB-modemet som just bredbandsanslutning. En AP express utgör i mitt fall huvudbasstation och sedan har jag två till som fjärrbasstationer, konfigurerat via WDS.

Kruxet i ditt fall tror jag är att en Airport kräver en annan Airport (alltså Apple-fabrikat) för att det ska funka med WDS (har för mig att detta också anges i Airportmanualen). Givetvis kan det finnas någon work-around som löser detta, men detta är tyvärr inget jag känner till.

Hmmm... Vore ju märkligt, jag menar, WDS är ju en teknologi som (väl?) inte är applespecifik?

Mellan dina Expressar, fungerar det som jag önskar där? D v s att datorn sömlöst byter station efter starkast signal?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-02 12:54
Ursprungligen av scooterbabe:

Hmmm... Vore ju märkligt, jag menar, WDS är ju en teknologi som (väl?) inte är applespecifik?

Nej, det är den förstås inte. Men likväl vill jag bestämt minnas att Apple endast garanterar att ("deras") WDS funkar mellan de egna produkterna. Som sagt: det är mycket möjligt att det går att lösa ändå.

Mellan dina Expressar, fungerar det som jag önskar där? D v s att datorn sömlöst byter station efter starkast signal?

Just! Full signalstyrka ovasett vilken våning i huset jag befnner mig på. Och all musik kan sändas ut till valfri express för vidare transport till diverse HiFi-komponenter

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-01 20:52

Nej, en AirPort med WDS kräver inte en annan Airport - däremot en basstation som snackar WDS. Googla lite på det så hittar du en lista med WDS-kompatibla. B2:s basstation tror jag inte är det, men du skriver å andra sidan inte ut märke och modell, så det är lite svårt att uttala sig om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 16:03
Ursprungligen av frazze:

Nej, en AirPort med WDS kräver inte en annan Airport - däremot en basstation som snackar WDS. Googla lite på det så hittar du en lista med WDS-kompatibla. B2:s basstation tror jag inte är det, men du skriver å andra sidan inte ut märke och modell, så det är lite svårt att uttala sig om det.

Efter lite googlande i ämnet WDS, så verkar det vara så att "enklare" WDS bör fungera mellan 2 enheter av olika märken, men vill man ha högre säkerhet & extrafunktioner, ja då rekommenderas enheter av samma märke……

Läs mer ex.v. här…

- Torkel

Och så är det ju jag vill ha det! Ska inte det gå att fixa med en generic basstation? Eller måste man aktivera WDS även på basstationen på något sätt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-02 16:17
Ursprungligen av scooterbabe:

Och så är det ju jag vill ha det! Ska inte det gå att fixa med en generic basstation? Eller måste man aktivera WDS även på basstationen på något sätt?

I kombinationen Express och Netgear WGR614 har jag kört en Express som klient mot WGR614 och strömmat iTunes. Däremot får du inte (som jag förstår) möjlighet att automatiskt (datorn väljer) hoppa mellan WGR614 och Express. Roamingen fungerar helt enkelt inte.

Man kan dock tänka sig att i fallet med multipla Expresser bygga ett WDS (tillåts uttrycket?) mellan dom för att få roaming, men att en av dessa ansluter till huvudbasstationen (av annat icke-WDS-märke) som vanlig klient.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 16:19
Ursprungligen av scooterbabe:

Och så är det ju jag vill ha det! Ska inte det gå att fixa med en generic basstation? Eller måste man aktivera WDS även på basstationen på något sätt?

scooterbabe,

För att ett WDS-nät skall fungera, måste:

- Basstationen (enheten ansluten till bredbandet) veta vilken/vilka slavstationer som skall utöka det trådlösa nätverket med WDS…

- Slavstationerna veta vilken basstation som agerar WDS-värd i det trådlösa nätverket…

Vad gäller Apple's utrustning (Express & Extreme) så finns WDS bra beskrivet i skriften:

Designing AirPort Extreme 802.11n Networks

Den hjälpte mig mycket, efter att jag föst envisats med att inte läsa den…:">

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 17:55

Hejsan, antar att du sitter med ett XAVi X5258-P2 modem ifrån BBB. Jag har själv ett likadant modem här hemma. Det är knepigt att komma åt modemets inställningar via en vanlig webbläsare. Men det går komma åt det iaf, följ denna guide.

Öppna Nätverksinställningarna i Systeminställningar välj att konfa Manuellt med följande inställningar.

IP-adress: 192.168.1.126
Delnätsmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.1.1

Öppna en webbläsare och knappa in adressen http://192.168.1.1 och logga in med Admin/Admin eller admin/qwerty, voila! Dock tvekar jag på om BBB's modem stödjer WDS men det kan vara värt att kolla iaf.

Happy tweaking

Senast redigerat 2007-10-02 18:37
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-02 18:59

Jag har liknande din setup, med en trådlös switch från BBB.

Jag har inte fått det att fungera med att Aiporten förlänger nätverket, utan den ansluter till det istället.
Således fungerar Airtunes på följande sätt:
MB -> Switch -> Airport.

All trafik till Expressen går alltså via switchen.

Det du behöver göra är följande:
- Gå in i Airport-verktyg
- Leta upp Expressen till vänster (troligtvis är den det enda som dyker upp)
- Tryck på "Manuell inställning"
- Under fliken Airport och Trådlöst finner du "Trådlöst läge". Ställ in denna på "Anslut till ett trådlöst nätverk".
- Leta upp nätverket i rullisten, skriv in lösenordet och tryck "Uppdatera".

Därefter kommer Airporten starta om och vara ansluten till det befintliga nätverket (detta kan ta lite tid).

Jag hakar på med ett eget liknande (tror jag) problem.

Jag kopplar upp mig trådlöst mot ett bredbandsmodem (ADSL). För att komma ut på nätet ansluter jag med hjälp av PPPoE. Detta har fungerat bra.

Problemet uppstår när jag vill koppla upp mitt Airport Express mot detta befintliga nätverk för att strömma musik till min stereo. Det fungerar att ansluta APE mot nätverket, men endast om jag stänger av PPPoE-anslutningen. Men då kommer jag inte ut på nätet. När jag sedan väljer att koppla på PPPoE för att kunna surfa, tappas kontakten mot APE.

Har ni någon bra lösning så att jag både kan surfa och streama musik samtidigt? Misstänker att det är enkelt att lösa (och att svaret kanske redan finns i denna tråd), men nätverk är verkligen inte min starka sida.

Senast redigerat 2007-10-02 22:03
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-02 22:21

Vilken märke och modell på trådlös router (med integrerat ADSL-modem) har du?

Ursprungligen av frazze:

Vilken märke och modell på trådlös router (med integrerat ADSL-modem) har du?

Märket är Inteno och modellen X5258-P. Har fått modemet från min ADSL-leverantör (Glocalnet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 07:56
Ursprungligen av Bulgakov:

Märket är Inteno och modellen X5258-P. Har fått modemet från min ADSL-leverantör (Glocalnet).

Låter som om det är samma modem som BBB delar ut till sina ADSL-kunder. För att nå modemet, och i sin tur inställningarna, följ guiden som jag postade innan denna tråd. Kolla om du kan hitta någon intressant inställning, det bör väl gå att ändra så att du ansluter medhjälp av DHCP istället för PPoE.

Senast redigerat 2007-10-03 15:44
1
Bevaka tråden