Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera eller installera om när Leopard kommer?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, kan inte så mycket om OS X faktist, eftersom jag aldrig installerat om eller uppgraderat eller liknande Har liksom inte behövts.

När Leopard släpps, kommer man kunna uppgradera då, eller måste man installera om hela burken? Har så fruktansvärt mycket inställningar och program som jag faktist inte vill bli av med, men om man måste så måste man väl antar jag.

Man kan uppgradera, men vill man ha ett riktigt fräsht och rappt system kan det vara att rekommendera att ändå installera om.

Okej, det stämmer nog, ligger mycket inställningar och annat som säkert kommer störa Leopard.

Ursprungligen av wunderbaren:

När Leopard släpps, kommer man kunna uppgradera då, eller måste man installera om hela burken? Har så fruktansvärt mycket inställningar och program som jag faktist inte vill bli av med, men om man måste så måste man väl antar jag.

Man kan uppgradera och det är normalt inga problem. Jag har aldrig riktigt förstått det logiska i att installera om alla program, ta backup på filer osv bara för att man byter operativsystem.

Välj alternativet "arkivera och installera" under installationen. Då får du en ny systemmapp och den gamla arkiveras om du skulle behöva någon fil därifrån, men på grund av filstrukturen i OS X behöver man ytterst sällan det. Jag känner bara till ett program som lägger filer där, och det är Photoshop som i CS1 och CS2 lägger en fil där. Biblioteken, programmen och hemkatalogerna ligger kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-02 19:04

Jag kommer Radera & Installera.
Absolut.

Yes!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-02 20:04

Jag gör också som Johan S, känns bäst på något sätt när det är nytt. :]

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-02 20:06

Kör på min fjärde PBmac nu och har alltid uppgraderat och när jag bytt dator flyttat över hela systemet, fast jag tom har bytt från G5 till Intel också.
Observera att det är mac - inte windows!
Jag har en hel del program och skulle nog inte tänka mig att sitta och installera om alltihop igen - roligare kan man ha!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-02 20:13

Du har ju i och för sig rätt där, tobbehj.

För mig handlar det inte om att det inte är Windows, det är mer om att när ett nytt OS kommer, så vill man ha det nytt, installerat så att säga. Visst kommer Leopard från grunden vara nytt, men att få göra sina egna inställningar och anpassa dem, det går rätt fort när man väl håller på. Har man redan gjort backup (som jag), då är det inte så farligt jobbigt.

Dessutom, så installerar jag inte om Tiger ofta faktiskt, bara när det blir seriösa problem, vilket det oftast inte blir.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 00:23

Om man nu valjer att radera och installera om, vad ska man tanka pa nar man gor backup?

Jag vill ha kvar mina gamla mejl, samt itunesbibloteket(antal spelningar, tillagd nar osv).

Hmm, vad ar det mer man behover gora backup pa?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 09:10

Använd Carbon Copy Cloner. Då får du en exakt kopia av din disk.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 11:17

En fråga som kanske hör hemma i någon annan tråd,

Jag har köpt en imac som jag väntar på, jag vet att den inte kommer att ha leopard installerat och måste uppgradera själv när det släpps.

Ni skriver att ni kommer att formatera, är det som i windows att man formaterar hela disken? jag kommer att ha en 500gb hårddisk med allt på, bör man göra partitioner på den? eller hur funkar det?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-08 23:13

De som skriver att de ska formatera är oftast sådana som antingen kör windows ganska mycket eller nyligen har switchat.
Finns ingen anledning som jag tycker att formatera eller partionera eller söka efter virus eller ..........

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-09 00:38

Jag har aldrig installerat/ominstallerat ett MacOS i hela mitt liv. Bara uppdaterat. Detta på snart 20 år :-). Mitt system i iMacen t.ex. har sin grund i Panther i en PowerBook för sex år sedan. Nema problema.
Vill man blåsa disken och göra en "ren" installation så är det en psykologisk grej. Det har ingenting med verkligheten att göra.
Gamla inställningsfiler i OSX är fullständigt harmlösa. Totalt inaktiva.

Ursprungligen av mjg:

Mitt system i iMacen t.ex. har sin grund i Panther i en PowerBook för sex år sedan. Nema problema.

Panther - för sex år sedan?

För sex år sedan hade 10.1 (Puma) precis släppts. 10.3 (Panther) släpptes 2003.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 15:02

Att formatera om disken lönar sig bara om man har problem med disken. Själv har jag samma system på min cube som jag installerade när 10.0 kom ut. Har bara uppgraderat varje gång ett nytt system kom. Hittills inga problem.

tompa747 du kan bara uppgradera så är det lugnt. Om du nu vill ha ett helt nytt system så välj Archive & Install. Då skapas ett nytt system men alla dina nätverks och användar inställningar och alla användare stannar och du kan bara logga in som vanligt när du har installerat systemet.

//Rob

Partitionera inte disken om du inte har särskilda skäl till det. Förr eller senare blir någon partition full före den andra och då är det försent att ångra fördelningen.

1
Bevaka tråden