Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Facebook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
har startat ett konto på Facebook,är inte så bra på engelska.Jag undrar om nån skulle villja förklara vad dom olika sakerna innebär,man får ju lite förfrågningar om olika request typ sticky note,cause invitation och vad är poke?
mvh//S

Jag är själv en facebook-nybörjare, men svaret på din fråga är i alla fall att det finns olika tilläggsfunktioner som gör det möjligt att kommunicera med folk på lite fler sätt, och om du vill kan du läsa på lite om vad dessa funktioner gör innan du aktiverar dem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-27 14:57

Sticky note = klisterlapp, vet inte exakt vad funktionen går ut på men det låter ju självklart
Cause invitation = Inbjudan till att stödja nån (oftast) politisk sakfråga.
Poke = Peta på, typ. Vet inte riktigt vad funktionen är bra till men om du "poke'ar" nån så får dom upp ett meddelande om att du har "poka't" dom. Banalt

På P3 gjorde dom inte annat än pratade om Facebook under några veckor nyligen, upplevde man. Då var det en programledare som berättade att hon hade "pokat" Carl Bildt på Facebook. Genast kom det in massa mejl om att "pokning" uppfattas att stöta på någon (med sexuella intentioner) och hon verkade bortgjord. Är det verkligen så det uppfattas?

Sen en annan fråga: Hur hanterar folk när man får vänner-förfrågningar från folk man inte känner? Är det kutym att alltid acceptera?

Ehm.. jag blir hela tiden pokad (kan man inte skriva på något annat sätt på svenska? ser ju helt efterblivet ut ) av vänner och bekanta, och pokar tillbaka på lika många.
Tror inte att det är någon som uppfattar det som att man stöter på någon, iaf inte inom min bekantskapskrets.
Lite störande dock att alla har börjat med facebook NU... skulle kolla upp ett blocketkvitto i min mail förut, och såg där även min facebook-registrering. Februari var det

Adrian: Tycker jag inte att det är. Fick nyss en vännerförfrågan från en tjej jag visste vem det var, men jag har aldrig pratat med henne och vet inte ens vad hon hette innan.. Hade väl förfrågan kvar i två dar innan jag bestämde mig för att acceptera, men då visste jag ju trots allt vem det var, men jag har även nekat vissa.
Försöker hålla mig med ganska få vänner... har dock 79 vänner nu.. kanske ska rensa lite nä..

Ursprungligen av PiktorPucci:

(kan man inte skriva på något annat sätt på svenska? ser ju helt efterblivet ut )

Jag håller med, men jag kom inte på något bra sätt. "Poke:ad" ser ju stört ut också.

Ursprungligen av PiktorPucci:

Lite störande dock att alla har börjat med facebook NU...

Jo, jag drog mig för att regga mig då jag tyckte att jag antingen skulle ha gjort det tidigt när jag hörde talas om det från början eller strunta i det (fånig stolthet det där ) men sen kom jag på att jag ville lära mig lite om att utveckla Facebook-program för jag läste en artikel om det och då använde jag det som svepskäl

Ursprungligen av PiktorPucci:

Adrian: Tycker jag inte att det är.

Bra att höra, man vill ju inte vara oförskämd.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-27 16:43
Ursprungligen av Adrian B:

J
Jo, jag drog mig för att regga mig då jag tyckte att jag antingen skulle ha gjort det tidigt när jag hörde talas om det från början eller strunta i det (fånig stolthet det där )

Hehe jag med. Jag dissade Facebook lite från början, man har ju reggat sig på ett antal communtiys genom åren som inte blivit just något, men nu när "alla" har det så vore det rätt bra att ha ett konto. Jag håller ut ett tag tills hypen är över och reggar ett konto lite i lönndom tror jag. Eller så får jag tänka ut ett svepskäl.

Tack för svaren! verkar som om det är fler som har lite funderingar....hehe
funderar på att aldrig mer ta ordet facebook i min mun,blir ansiktsbok i fortsättningen..hehe

sen tycker jag att poke:a nån känns inte så kul! känns snarare som att spy på nån.....så det låter vi bli! haha

tack i alla fall

Jag ser framför mig någon kompis som halvsover så petar man försiktigt med en träpinne för att se om dom vaknar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-02 18:52
Ursprungligen av Robban303:

Jag ser framför mig någon kompis som halvsover så petar man försiktigt med en träpinne för att se om dom vaknar

Jag med "Poke, poke, poke"

Men kanske är jag gammalmodig, men det passar inte mig, att försöka följa med varenda ny modegrej.

Jag säger bara det, Facebook är en fluga och ett onödigt tidsfördriv

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-02 19:31

Är inte "poke" att man snokar på någon?

Ursprungligen av iElin:

Är inte "poke" att man snokar på någon?

Njae, det är det väl inte i det här fallet, det är mer som att peta någon i sidan lite eller knacka någon på axeln försiktigt. Tänkar jag mig, utan att vet så mycket om Facebook egentligen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-02 20:14
Ursprungligen av Johan S:

Men kanske är jag gammalmodig, men det passar inte mig, att försöka följa med varenda ny modegrej.

Jag säger bara det, Facebook är en fluga och ett onödigt tidsfördriv

Var inte internet en modefluga ett tag enligt en viss politiker

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2007-10-02 20:43

Klippt från Wikipedia:

Facebook includes a "poke" feature which allows one user to send a "poke" to another. According to Facebook's FAQ section on the Poke Feature, "a poke is a way to interact with your friends on Facebook. When we created the poke, we thought it would be cool to have a feature without any specific purpose. People interpret the poke in many different ways, and we encourage you to come up with your own meanings." In principle this is intended to serve as a "nudge" to attract the attention of the other user. However while many Facebook users, as intended, use the feature to attract attention or say hello,[33] some users construe it as a sexual advance.[34] This interpretation of the feature inspired a popular Facebook group titled "Enough with the Poking, Lets Just Have Sex," which, as of September 2007, has more than 250,000 members.
Friends often engage in what is known as a "poke war," where the poke is exchanged back and forth continuously between two users by using the "poke back" feature.
There are several new applications such as "X Me" and "SuperPoke!", that allow users to put any action in place of the word "poke."

Betydelsen var till at börja med typ peta på någon för att få uppmärksamhet, men det tolkas olika av olika grupper eller användare...

Ursprungligen av bodo:

Klippt från Wikipedia:

[...]

...some users construe it as a sexual advance.[34]

Ah, då var radiogrejen inte helt obefogad alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-08 17:36

Funktionen med poke är att man ska kunna kolla den andras sida, utan att bli vänner. Så som jag uppfattat det iaf

1
Bevaka tråden