Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 GB ram = mer fläkt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satte in dessa minnen i min macbook igår. Allt går nu mkt sabbt, för att inte prata om parallels, men fläktarna verkar gå igång oftare nu än tidigare då jag hade 1 GB (orginal). Finns det ett samband? Har dessa nya minnen lättare att bli varma eller vad är det??? Jag hade förr en snitt-temp på 53 grader, men nu ligger den runt 60 grader. Detta sker trots att jag knappt har några program öppna. CPUn är låg.
Nån som erfarit samma??

Senast redigerat 2007-09-27 16:51
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-09-27 17:54

Minnen blir varma och du får en högre intern temp gissar jag på. Tempsensorerna reagerar mer och fläktarna går oftare.

Senast redigerat 2007-09-27 21:06

jag har precis samma problem. tycker det är konstigt att de går igång så ofta som de gör. även när ja inte använder datorn kan fläktarna fortsätta spinna och högljuda är de med.

så det finns ingen lösning på problemet? Snabbare dator, fast varmare och mer högljud. Jobbigt läge. Fattar inte att tempen ligger runt 60 med bara några få procents cpuanvändning.

kan någon som har en macbook med 2gb ram orginal som kan rapportera en snitt-temp?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-01 15:29

Jag kan iaf meddela att min MacBook med 1gb ram ligger på 61 grader med Firefox och iTunes körandes.

Var kollar ni det?

ladda ner smcfancontrol eller istat nano widget. men kan inte någon med 2 gb orginalram ta tempen. trino. du har hög temp. jag låg som sagt 10 grader under det med 1gb. runt 50 dvs.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-02 16:05

Macbook 2gb original

min temp med itunes /safari/yahoo/transmission och adium igång ligger på 57-60 grader

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-02 17:01

RockyMontana du kan kolla det med widgeten ministat2. Mycket bra widget som visar mycket viktig information.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-10-27 01:51

Jag har en macbook 2,16 med 2Gb, orginal. Min fläkt drar igång lite nu och, riktigt irriterande faktiskt. Har nog en snittemp på runt 60C. Frågan är vad man kan göra åt saken?

  • Medlem
  • 2007-12-09 12:00
Ursprungligen av beia:

Jag har en macbook 2,16 med 2Gb, orginal. Min fläkt drar igång lite nu och, riktigt irriterande faktiskt. Har nog en snittemp på runt 60C. Frågan är vad man kan göra åt saken?

2,2 MB med 2 GB orginal. Min norm temp ligger runt 55-60. Problemet är att datorn varvar fläcktarna lite då och nu som Beia skriver. Detta kan ske när datorn står i sitt hörn med endast skype på! Sjukt trist då jag måste sätta den i vilo läge för att vara säker på att få sova i samma rum!

Det känns som att mina fläktar gått igång mer sedan senaste uppdateringen från apple (leopard, kom för några dagar sedan). Innan varvade de sällan upp, men nu känns det som att de alltid snurrar. Lite bilder från iStat (som jag skaffade nyss):

Jag är inte insatt i sånt här, men när man tittar på iStat känns det som att min dator är för varm! Har 4gb Kingston Ram... Annars allt original från Apple.

EDIT: Skulle kanske ställt det som en fråga istället. Kan det ligga något i att jag:
a) installerade säkerhetsuppdateringen häromdagen
b) har 4gb KINGSTON ramminne
och att jag därför upplever fläkten mer aktiv nu än tidigare?

EDIT #2:
Såg detta:

Quicksilver ser ut att dra liiite för mycket. Stängde av Quicksilver och plötsligt slocknade fläkten. Plötsligt var det skönt att sitta vid macbooken igen, men fan, hur kan det vara så? Kan inte vara ett vanligt fel med Quicksilver, va?

MVH

Senast redigerat 2007-12-22 12:56

Satte in 2 gb minne igår, min fläkt går inte oftare än förut.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-27 11:18

Vilak minnen har ni som fått erfara att fläkten går ingång oftare? Själv går jag i banornma att köpa 2GB Kingston-minnen.

jag har en länk i mitt första inlägg.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-27 15:16

Tänkte köpa precis likadana minnen som dig Natarjasana så jag borde vara lung :D.

jag har installerat 3 gb på min macbook nu. märker av en stor temperaturhöjning. Känner jag med handen under datorn där sloten sitter är det varmare än det var förr. kan det vara från minnen till minne, vilka som blir varmare? Jag ligger alltid runt 65-70 grader. fläktarna går när bara fireox o mail är igång. dock går den der en del när jag inte kör wifi.

1
Bevaka tråden