Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag tänka på vid ominstallation?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-09-14 16:16

Olá! Har blivit uppmanad från flera håll att ominstallera OS X, pga ett fel jag inte blir av med. Eftersom jag aldrig ominstallerat undrar jag bara om det nåt speciellt jag ska tänka på? Är det några inställningar som försvinner eller kommer det se ut "som vanligt" efteråt? Kommer alla program finnas kvar? Jag vill ju inte formatera, det måste man inte eller?
Tacksam för tips! / från en novis.

Du kanske skulle vilja berätta lite om vilka problem du har? En formatering är en väldigt drastisk åtgärd som kanske är helt onödig om felet är lätt att avhjälpa.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Du kanske skulle vilja berätta lite om vilka problem du har? En formatering är en väldigt drastisk åtgärd som kanske är helt onödig om felet är lätt att avhjälpa.

Det är lätt att tänka i dom banorna men alternativet arkivera och installera gör faktiskt att man på 15-20 min har ett nytt system i datorn och alla sina egna filer och inställningar kvar. Tillkommer gör sen lite tid för nerladdningar av systemuppdateringar.

Millie: kom ihåg att gå till äpplet och välja Programuppdatering flera gånger. En del uppdateringar kräver att en annan är installerad först så det kan krävas 2-3 omgångar med nerladdningar.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-10-02 12:26

Tack för hjälp so far! Har nu ominstallerat o uppdaterat samt gått igenom skivverktyg. Men det tycks som programmen i installationsprogrammet inte funkar längre; safari, Ichat osv. (Inte heller mina installerade program pro Tools, dreamweaver, photoshop osv, men dom kan man ju intallera igen då...) Valde alt arkivera, så då ska väl allt finnas kvar? Nåt mer än att uppdatera som behövs? Hur hittar jag programmen igen? Usch, vill inte behöva radera hårddisken...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 17:27

När du installerar om med din OS X-skiva, så i ett av de första stegen, kommer du att få välja mellan "Radera och installera" och "Arkivera och installera".

Det första alternativet så raderas hela systemet, inställningar, alla sparade filer och extra program som du installerat i efterhand. Det andra alternativet installerar bara om systemet. Och alla sparade filer, inställningar och de program du installerat i efterhand kommer att finnas kvar.

Du är alltså ute efter att "Arkivera och installera".

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-09-14 18:13

Arkivera och installera låter bra!
Ang. felet så verkar det tyvärr vara hd, ominstallera är det sista jag försöker med... Den hänger sig om den går ner i viloläge och står mer än typ 5 min. Trots strömspararen där allt är satt på aldrig.

OK, det låter initialt som att hårddisken är på väg att ge upp. Kanske det enda som hjälper är att skaffa en ny hårddisk – men gör först som Reisan föreslår. Jag har fått intrycket av att man kan lita på honom!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 18:30

Tack snabeldrake för lovorden. Millie, prova ominstallationen (arkivera och installera). Om problemet kvarstår, så har du ett verktyg på din OS X-skiva som heter "Apple Hardware Test" som testar hårdvaran i din dator. Och om den meddelar fel på själva hårddisken, så är det bra om du så snart som möjligt kan byta ut hårddisken. Oavsett vad, så se till att göra backup-kopia av alla viktiga, sparade filer som du inte vill bli av med. T ex foton, dokument osv.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-09-14 18:25

Jag litar på Reisan! Då gällde det bara att hitta skivorna...

Det är viktigt att du gör i den här ordningen

1. Installera om och behåll din användare
2. Kör systemuppdatering i äpplet tills den säger att det inte finns fler
3. Reparera behörigheter med Skivverktyg
4. Provkör programmen

Annars riskerar du att starta program av typen 1.0 vars inställningar hörde ihop med 1.2 om du är med på hur jag menar.

Övriga program kan ha lagt filer utanför din hemmamapp dvs dessa filer tas bort när du installerar om. Då är det ominstallation av just det programmet som gäller.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-10-04 11:37

Ok, jag tror jag reparerade skivan innan jag uppdaterade program. Hjälper det nu om jag installerar ännu en gång och uppdaterar först?

Svårt att svara på vad som händer nu. Testa att göra om och se vad du får för resultat.

När du installerar med arkivera och behåll användare så skapas en mapp på rootnivå med föregående system. I den mappen kan man med lite tur hitta just den där filen som fick ett visst program att sluta funka. Lägg tillbaka filen i det nya systemet och programmet hittar den igen. När man inte längre har någon nytta av mappen föregående system kan man kasta den för den tar rätt många GB på hårddisken.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-04 11:58

Backup backup backup backup backup backup backup backup backup.
Om du misstänker att disken är trasig, ta backup innan du gör något mer!

Annars, lycka till

1
Bevaka tråden