Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS2 kraschar - OpenType boven?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med annonsproduktion i InDesign CS2. Ibland skickar vår kund InDesign-dokument till oss. Ibland/ofta händer det att InDesign kraschar när vi försöker öppna filen, hur mycket vi än försöker vill den inte öppnas.

Vi sitter på G4 1,25 Ghz MDD. Vissa filer som kraschar för oss kan dock öppnas av dom som sitter med nya Mac Pro (som dessutom kör InDesign CS2 genom Rosetta).

Jag tror att jag har lyckats ringa in problemet till OpenType-typsnitt.
I vanliga fall när man öppnar ett dokument som innehåller typsnitt man själv saknar frågar ju InDesign om man vill ersätta typsnitt mm. I just dessa fall med kraschande dokument har upphovsmannen uteslutande (tror jag) använt OpenType istället för PS.

Det löser ju dock inte problemet bara för att jag vet när problemen inträffar.

Så till frågan. Är jag ensam om att uppleva detta? Är det någon som har en lösning på problemet?

Installera om dina typsnitt från friska originalkällor. Ta bort alla fontcache-filer. Se till att du har installerat alla uppdateringar. Ta bort InDesigns inställningsfiler.

Om det fortfarande kraschar på din maskin så kan det var dags att installera om systemet, även om det är ovanligt att det behövs

  • Medlem
  • 2007-10-02 21:11

Kan det vara att ni har PS-typsnitt med med samma namn som OpenType-fonterna? Vi hade lite underliga problem av den karaktären i ett övergångsskede.

Ursprungligen av Baron:

Kan det vara att ni har PS-typsnitt med med samma namn som OpenType-fonterna? Vi hade lite underliga problem av den karaktären i ett övergångsskede.

Ja, faktum är att det verkar vara när vi har en PS-variant av samma typsnitt aktiverade. Verkar ändå dumt att ID ska krascha i dom fallen, istället för att bara berätta att så är fallet.

InDesign är gjort för att kunna hantera olika varianter (PS,TT,OTF) av samma typsnitt samtidigt, så jag tror inte att det är blotta förekomsten av OTF, snarare är det att något av dem är skadat

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

InDesign är gjort för att kunna hantera olika varianter (PS,TT,OTF) av samma typsnitt samtidigt, så jag tror inte att det är blotta förekomsten av OTF, snarare är det att något av dem är skadat

Något av våra PS-typsnitt, eller OT-varianten vi får skickad till oss?
Det händer nämligen så ofta, med olika typsnitt inblandade varje gång. Verkar så otroligt att så många typsnitt skulle vara skadade.

  • Medlem
  • 2007-10-04 19:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

InDesign är gjort för att kunna hantera olika varianter (PS,TT,OTF) av samma typsnitt samtidigt, så jag tror inte att det är blotta förekomsten av OTF, snarare är det att något av dem är skadat

Vi hade samma ID i fonterna på nåt sätt, så InDesign kännde inte att det fanns flera varianter. Vi har det fortfarande på en avdelning som "måste" ligga med båda sorterna.

Det kan vara vilket som helst av dem, men mer sannolikt PS-typsnitten. Det kan också vara att era font-cachefiler är skadade. Du kan använda verktyg som t.ex. Onyx för att rensa dem så att de återskapas på nytt, förhoppningsvis utan fel

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-01-16 13:35

Hur gick det med problemet, Fredrik ?

Jag har exakt samma problem, jag har ett .inx-dokument sparat från CS 2 som jag öppnar med CS 3.0.1 (uppdaterat). Dokumentet kommer till att det står "problem med typsnitt" och sen kraschar alltihopa. Jag har fått med typsnitt som jag både lagt in i MAC:ens typsnittsmapp och i CS-mappen.

Kom du på någon lösning ??

MVH Mats

1
Bevaka tråden