Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD till Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis införskaffat mig en airport extreme. Har sedan tidigare en Airport express. Hade tänkt mig att skaffa mig en extern hårddisk som ska anslutas till min nya airport extreme.

Nu till frågan: Jag har förstått att man kan koppla en extern HD via usb till extreme. Vilken hastighet kan man uppnå? Är det en usb 1.0 eller 2.0 som sitter i den. Kommer hårddisken att vara på hela tiden eller kan man reglera det på ngt vis? Antar att det inte är speicellt sunt för den att stå på 24-7

Sen nästa fundering: När jag surfade efter olika HD:s hittade jag ngt som hette "ethernet HD". Kan den anslutas till airport extreme? Finns det några fördelar med den? Kommer man upp i snabbare hastigheter än via usb porten? Är den bättre om den ska vara ansluten konstant?

Blir bara så förvirrad av all denna teknik. Jag hoppas det finns ngn snäll där ute som kan hjälpa mig att reda ut begreppen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 23:41

tjo
Hårddisken är på hela tiden :/ så välj en tyst disk.
Räkna med en snitt hastighet på 8MB/s.

Ethernet diskar kan kopplas direkt på nätverket. De liknar alltså en kombination av din Extreme och externa hårddisk, fast utan det trådlösa. Ethernet diskar är ofta långsamma samt kräver oftast att du installerar program på din dator. De alternativ som liknar din Extreme är oftast dyra. Sedan finns det "riktiga" NAS lösningar, men de är ännu dyrare.

IMHO är Apples lösning bra. Den är hyfsat snabb. Nackdelen är som du nämnt att hårddisken snurrar hela tiden, men det får man leva med. Det är ju ändå syftet med hårddiskar och de håller länge.

  • Medlem
  • 2007-10-02 10:09

Vet i och för sig inte om det är så bra för HD:n, men kan man inte sätta en digital timer som bryter strömmen för disken när man inte är hemma/behöver komma åt den och som sedan drar igång igen lagom tills man kommer hem?

Det som är riktigt bra är att hårddisken du ansluter till din Airport kan inte bara nås utav dina Macar på det lokala nätverket utan du kan också nå hårddisken vart du än är i världen ... detta är riktigt smidigt och innebär att du INTE behöver ha igång din mac där hemma för att nå det material du önskar ... låt materialet vara på airport hårddisken och du kan nå det från jobbet, kompisar osv ...

Tex kan du ha dina filmer på hårddisken och nå dom hemma eller borta ... men detta kräver ett internet abonnemang som är snabbt uppströms...

Jag hoppas att iPhones firmwire 1.1.1 hackas snart för då skulle man kunna ansluta sin iPhone till TV:n och streama filmer som man därhemma ... cool !

Tussen, hur ställer man in så att man kan komma åt den "överallt i hela världen"?

Vill man inte ansluta trådlöst så kan man ställa in det och köra med kabel, och vill man krångla lite så kan man "mata ut" disken från datorn, och då stängs min externa disk av (wd mybook) och för att sedan starta den igen måste du starta om airport i datorn..
krångligt men det är ett alternativ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 08:04

Hej,
lånar denna tråd lite, hoppas det är ok. Tänkte fråga om det är någon som testat att streama film från en extern hårddisk kopplad till Airport extreme? Och i sådan fall hur var resultatet? Tänkte koppla min Macbook till LCD-tvn och streama film via extremen.

Funderar på airport extreme + Iomega MiniMax USB/Firewire 500GB. Vad tror ni om den kombinationen? Någon som har erfarenhet av Iomega MiniMax USB/Firewire 500GB? Stänger Iomegan av sig själv när man matar ut den?

Tack på förhand

//magnus

Jag har en Iomega MiniMax USB/FW 500 GB till min Airport Extreme. Det fungerar väldigt bra. Den har även en inbyggd USB-hub som jag har kopplat skrivare och ytterligare hårddiskar till.

Det enda dåliga med hårddisken är att den låter mycket när den används. När den inte används kopplas den automatiskt ner efter tio minuter.

Det fungerar bra att se på DVD-film från den. Dock kan det vara svårt med HD-film.

Airport Extreme, hårddisk & extern uppkoppling

Hej,

Jag har ett par hårddiskar kopplade till min AE, vilket fungerar perfekt. Jag har vidare läst att man kan ställa in AE så att dessa hårddiskar går att komma åt från nätet. I teorin verkar det fungera, vilket jag har läst om på detta forum dock har ingen visat exakt hur man göra.

Finns det någon som stegvis kan beskriva hur jag får mina hårddiskar tillgängliga när jag är ute och reser eller sitter i sommarstugan?

Tack

// Daniel

Senast redigerat 2008-06-21 21:25
Ursprungligen av danielka:

Hej,

Jag har ett par hårddiskar kopplade till min AE, vilket fungerar perfekt. Jag har vidare läst att man kan ställa in AE så att dessa hårddiskar går att komma åt från nätet. I teorin verkar det fungera, vilket jag har läst om på detta forum dock har inget visat exakt hur man göra.

Finns det någon som stegvis kan beskriva hur jag får mina hårddiskar tillgängliga när jag är ute och reser eller sitter i sommarstugan?

Tack

// Daniel

Hur gör du för att dela ut mer än en håddisk till en Airport Extreme? Kan man brygga USB-kopplingen på något vis?

Jag har en 500gb-hdd som jag har film på men även använder som Time Machine-disk. Skulle vilja ha den för enbart Time Machine och köpa en AirPort Extreme + en WD MyBook Essential 1TB för att ha MyBooken till film och musik, med trådlös åtkomst i hela hemmet, samtidigt som min WD Elements (500-giggaren) som trådlös Time Machine-disk.

Men så finns det ju bara en USB-ingång på AirPort Extreme... Hur gör man för att dela ut två diskar trådlöst?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-06-21 14:32

Här är en till som vill veta. Jag har försökt med alla möjliga inställningar under fildelning men kommer inte åt varken hårddiskar eller datorer över internet. Ni som vet, hjälp oss snälla...

Antal diskar

Är det någon som vet hur många diskar man kan koppla till AE? Jag har nu kopplat in fyra utan problem. Det enda var att jag var tvungen att starta om AE för att få allt att fungera.

Ursprungligen av Bengt Elmén:

Är det någon som vet hur många diskar man kan koppla till AE? Jag har nu kopplat in fyra utan problem. Det enda var att jag var tvungen att starta om AE för att få allt att fungera.

Hur gör du det? Kör du någon USB-hub kopplad till AirPort Extreme, eller hur gör man för att koppla in mer än en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 10:39

En USB-hub med egen strömkälla är det enda som krävs. Har det själv och har två diskar kopplade till min AEBS.

1
Bevaka tråden