Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme hittar inte befintligt nätverk!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-28 17:53

Tänkte utöka mitt Airportnätverk med en Express till. Jag har redan en Express och en Extreme som huvudbasstation. Kör WEP-128 och distribuerade IP-adresser.

Pluggade in den nya Extremen och efter en stund blinkar den orangea lampan - ingen kontakt!

Har provat att manuellt lägga in MAC-adressen i WDS-listan men utan resultat. Startat om ett flertal gånger men forrtfarande ingen kontakt. Testade att köra Airportassistenten men den hittade inte heller den nya Expressen.

Vad skall jag göra? Kommer inte ihåg att det var så besvärligt när jag installerade den förra Expressen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 18:04

testa att reseta APEn, den har en liten knapp i ett hål som du trycker in

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-28 19:49

Airport Snow and White Assistant (eller vad den nu heter) hittar aldrig en Extreme - där måste du använda den nya AirPort Utility. angående WDS så måste du väl mata in MAC-adresser både i main, relay och slave.

  • Medlem
  • 2007-09-28 22:12

Testat reset - ingen förbättring.

Har Airport -administratörsverktyg 4.2, verkar inte gå att uppgradera. Det hittar i alla fall min gamla Express. När jag matar in MAC-adressen säger den att jag måste ställa in WDS manuellt. kan det vara problemet och hur gör jag i så fall?

  • Medlem
  • 2007-09-29 10:47

Min bärbara PC med wifi hittar den nya Expressen men inte min Mac,
Den MAC-adress som PCn hittar stämmer inte överens med den som står på Expressens etikett. Provade att lägga till den "nya" adressen i WDS men det hjälpte inte.

Det verkar som att det är inställningarna i min Mac som är fel någonstans.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-29 10:54

Nu får du bestämma dig: i det första inlägget hade du en ny Extreme, i det senaste hade du en ny Express. Det är inte samma sak. Till den nya Extremen följer ett nyare program för Airport-produkter (som givetvis är bakåtkompatibelt) som heter AirPort Utility.

Ursprungligen av frazze:

Nu får du bestämma dig: i det första inlägget hade du en ny Extreme, i det senaste hade du en ny Express. Det är inte samma sak. Till den nya Extremen följer ett nyare program för Airport-produkter (som givetvis är bakåtkompatibelt) som heter AirPort Utility.

Ursäkta att jag knyker denna tråd men...

Jag har 1 st AP-Extreme UTAN Gigabite ( ca 4 mån) gammal

Har nu köpt 1 st AP_extreme MED Gigabite samt
1 st AP-Express.

Har INTE sett/eller försökt O:-) att köra CD skivan som kom med den NYA AP-Extremen ( Gigabite) och har själv haft ett litet H'l'e'e;)

Men om jag förstår detta riktigt så skall jag ta fram den NYA cd-skivan så skall det gå att få till WDS problematiken eller;)

Ps: Har kollat in denna tråd men den är INTE för setupen enligt ovan :

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/219876-airport-extreme-slav-i-wds-naetverk.html

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107454

Skall bli intressant och se om det kommer att fungera nu med WDS mellan gammal och ny APE + express:p

  • Medlem
  • 2007-09-29 12:03

Fel av mig i första inlägget - jag har en gammal Extreme och en gammal Express i ett nätverk som jag vill ansluta en ny Express till. Tillräckligt tydligt?

  • Medlem
  • 2007-09-29 17:34

Bra tips att kolla skivan. Har nu installerat den nya programvaran. Men fortfarande ingen kontakt med den nya Expressen.

Har hållit på sedan igår kväll utan att lyckas med något annat än att få min Internetanslutning att hänga sig och att totalt schabbla till det med nätverksinställningarna.

"Dissapointed!"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-30 14:19

TIll IceManCharlie och Mio: till en Express och Graphite/Snow går det att köra det gamla admin-programmet, men till dom nya platta (802.11n och 802.11n Gigabit-ethernet) måste man köra det nya admin-programmet. Givetvis är det bakåtkompatibelt.

Sedan kan det vara läge att dels läsa den artikel som Björnström länkade till och dels kan det vara läge att läsa Apples design-guide för AirPort-nätverk. Den senare hittar ni hos Apples Support-site under manualer. Det är en och samma för alla typer av Apples basstationer.

Slutligen kan det vara läge att fabriksresetta basstationerna och samtidigt köra sin nätverksanslutning rätt in i datorn, för det har kommit några firmware-uppdateringar som underlättar bla för 802.11n-generationen. Då kan det vara bra att köra direkt mot nätet. Sedan efter det kan det ju vara bra att börja på nytt och försäkra sig att alla basstationerna dyker upp i admin-programmet innan man börjar ändra inställningarna.

Att bygga ett WDS-nätverk bygger på att det finns main och remote. Ibland också relay där emellan (för geografisk täckning av större områden). Om jag inte minns fel så måste MAC-adressen finnas i main och remote för respektive motpart. Det räcker alltså inte till med bara en sidan känner till MAC-adressen. Viktigt också att alla kör på samma radiokanal!

En grej som ganska lätt glöms bort är att transittrafik (vissa kallar det också trunkdito) tar bandbredd av del totala tillgängliga bandbredden för nätverket. Så är det med WDS. Om man däremot vill få ominskad tillgång så är ethernetsladd mellan basstationerna (eller från varje basstation till en switch) ett ovillkorligt måste.

  • Medlem
  • 2007-09-30 16:33

Provade att starta om allt och resetta basstationerna. Valde sedan skapa nytt nätverk.
Men nu hittar Extremen ingen Express alls!

Har grön lampa på den gamla Expressen men på den nya blinkar den orangea.
Via PC-n hittar jag båda.

Varför dyker de inte upp i adminprogrammet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-30 17:58

Du har du dom inte inom räckvidd. För jag har en hederlig Express tillsammans med en Extreme 802.11n och båda syns i AirPort Utility. Men ser du alla basstationerna i din dator efter att dom är fabriksresettade? Det är inte så att du har valt ett 802.11n-nätverk only i Extreme? För då hittar du någon ingen 802.11b/g-burk skulle jag kunna tänka mig.

  • Medlem
  • 2007-09-30 20:03

802.11b/g är valt. Fabriksresett - räcker det med ett gem i hålet i några sekunder eller måste man göra något mer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-30 20:52
Ursprungligen av Moi:

802.11b/g är valt. Fabriksresett - räcker det med ett gem i hålet i några sekunder eller måste man göra något mer?

Tja, vad står det i manualen:

  • 1 sek för att återställa lösenordet på basstationen.

  • Cirka 5 sek eller tills dessa att statusdioden blinkar snabbt.

Det är bara att läsa innantill...

  • Medlem
  • 2007-09-30 20:04

Räckvidd? Jag har dem ca 1,5 m från Extremen. Det borde den ju klara.

  • Medlem
  • 2007-09-30 20:08

Nu ser jag bara Extremen. Har provat att resetta Expresserna flera gånger men de dyker inte upp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-30 20:58
Ursprungligen av Moi:

Nu ser jag bara Extremen. Har provat att resetta Expresserna flera gånger men de dyker inte upp.

Och den har senaste firmware? Jag tror att det har varit någon uppdatering nyligen som löste samspel med äldre.

  • Medlem
  • 2007-09-30 23:07

Ver 5.7 på Firmware. Finns det någon nyare?

Expresserna dyker up på PC-n och via dess Airport utility kommer jag åt dem och de verkar OK. Lutar åt att min gamla Extreme är problemet. den hittar inga andra Airport-nätverk än sig själv.

  • Medlem
  • 2007-09-30 23:31

Har provat att konfigurera Expresserna via PC-n. När de startar om får jag efter det orangea bootljuset grönt i ca 5s. Sedan börjar den orangea blinka igen.

Måste vara något fel i inställningarna någonstans. Man borde ha utbildat sig till nätverkstekniker...

Orkar inte mer ikväll får fortsätta i morgon.

Jag skulle rekommendera att göra en fabriksåterställning på AirPort Express:en. Se Resetting AirPort Express längst ner.

Sen ifall du orkar så skulle jag nollställa allting och börja från början, det brukar vara det enklaste. Men testa och fabriksåterställa expressen först.

Hittar du inte ens AirPort nätverket från macen eller kan du bara inte administrera den?

Har fått det att fungera men...
Det är MYCKET ostabilt, inget jag skulle göra om igen eller rekomndera OM det är så här det skall vara!!

Använder 1 st APE med Giga och 1 st APE utan Giga samt 1 st Airport Express. Fabriksåterställt ALLT samt använder det Airport verktyg som följer med den nya APE v 5.2.1(521.4)

Använder WAP2 samt som sagt WDS nätverk(trådlöst) där jag har produkterna max 10 m från varandra.

Som oftast så får jag INTE upp alla 3 produkterna i Airport verktyget. För att få det att fungera ( ibland) så får jag dra ut kontakterna och/eller starta om min MBP.

Funderar starkt på att prova att koppla ihop dom med ethernetsladd för att se vad som händer.

  • Medlem
  • 2007-10-01 17:09

Har lyckats resetta allt och börjat om från början. Expresserna dyker fortfarande inte upp i Airport-verktyg på Macen. Däremot syns de på PCn.

Ställer in WDS på Extremen via Macen och via PCn på Expresserna.

I loggen står då:
Oct 01 17:01:03 Felnivå:5 WDS established with station 00:1d:4f:a8:9f:6f.
Oct 01 17:02:50 Felnivå:5 WDS expired with station 00:1d:4f:a8:9f:6f.

Vad innebär detta?

  • Medlem
  • 2007-10-01 23:16

Grön lampa!

Gjorde om allt igen. Kopplade ethernet direkt till Expresserna en efter en.
Ändrade inställningarna. Gjorde samma med Extremen.

Startade om och plötsligt bara fungerade det.
Nu kan jag äntligen sova gott!

Ursprungligen av Moi:

Grön lampa!

Gjorde om allt igen. Kopplade ethernet direkt till Expresserna en efter en.
Ändrade inställningarna. Gjorde samma med Extremen.

Startade om och plötsligt bara fungerade det.
Nu kan jag äntligen sova gott!

Det är bara att gratulera

Själv har jag slitit ur min express och sitter nu med 2 st APE som är ca 3 m från varandra samt samma avstånd till min MBP.

Ni/Du skulle se mina signal kvaliteer, går upp o ner HELA J'vla tiden, har ALDRIG sett något liknande. Jag börar att undra om det VERKLIGEN fungerar med en APE-No GIG Lan och en APE-GIG LAN

1
Bevaka tråden