Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forum: UNIX

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det borde finnas ett UNIX forum där vi UNIX freaks kan prata shells, scripts, Darwin, Fink, portningsprojekt och annat skoj.

Bara en tanke.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 12:35

Bra idé. Själv vill jag gärna lära mig mer om Unix.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 12:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Jag tycker det borde finnas ett UNIX forum där vi UNIX freaks kan prata shells, scripts, Darwin, Fink, portningsprojekt och annat skoj.

Bara en tanke.

Ciryon

Jag har oxå tänkt tanken. Frågan är var man drar gränsen mellan UNIX och Aqua.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 12:56

Bra idé. Själv vill jag slippa svar som inbegriper terminalen när jag ställer en fråga om hur jag ska göra nåt...

Har inte startat terminalen och tänkte slippa det så långt det är möjligt. Jag är nog inte ensam om att en gång ha börjat använda Macen just för att _slippa_ skriva kommandon á la DOS/UNIX.
Så det vore ju jättebra om ni UNIX-freaks vill hålla till i ett eget forum och låta oss andra peka, klicka och dra tills musarmen gör för ont.

(Bli inte sura, nu. Jag försöker vara rolig...)

[ 13 Augusti 2002, 12:57: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

Mycket bra idé tycker jag! Jag skulle gärna lära mig mer om allt vad Unix heter...

/Jont Olof

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 13:10

Instämmer helt, vore nog lämpligt. Kunde man sedan lägga upp en liten grundkurs i UNIX för dom som har det behovet så är det inte alls fel.

Håller med jag med.

Det skulle behövas jag vet till och med några som skulle kvalificera sig att vara Gurus för ett sådant forum.

Jag framför detta till Admins samt till Martin självt.

Bra idé

  • Medlem
  • 2002-08-14 19:48

Jag tycker det är en kanon bra idé.... Men det borde kanske heta "unix och apple i utveckling" eller något sådant.
Ett sådant forum främjar ju verkligen utvecklingen! (för macintosh)

En av de bästa ideér hitintills.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 19:55

Unix för dummiez vore kanon! Nu när Macen har blivit unixifierad måste man ju lära sig att gräva djupt i systemets innanmäte.

Underbart förslag! Frågan är bara var man ska dra gränsen mellan OS X-forumet och ett UNIX-forum. Händer ju rätt ofta att folk kommer med OS X-problem som bara går att lösa via terminalen...

[quote]quote:Jag har oxå tänkt tanken. Frågan är var man drar gränsen mellan UNIX och Aqua.[/quote]Unix = coolt operativsystem för män.
Aqua = Coolt GUI för män som vill vara sig själva en stund.

Men för att utveckla iden en smula - ett Unixforum skulle vara ett utmärkt ställe att dela med sig av erfarenheter av att installera andra programpaket än de som Apple skickar ut. Exempel på sådana är sånt som körs med Perl, python eller som kompileras med GnuC. jag tror det verkligen skulle vara bra för många att få se all den bra programvara som faktiskt finns där ute och med ofta små modifieringar fungerar utmärkt under Mac OS X eller Darwin/X86.

[ 14 Augusti 2002, 20:14: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

Vilken bra idé!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 22:44

Ja kanon! Och ponera att Putte Blåbärs Mac OS X-burk börjar krångla. Putte är helt rudis när det gäller Unix. Istället för att Putte ska tvingas formatera om hårddisken och börja från scratch kanske Nisse Guru kan hjälpa med att laga det som är sönder. Det är ju guld värt!

(Om Unix ska skrivas UNIX, Unix eller *nix kan vi ju kriga om i ett separat forum...)

[ 14 Augusti 2002, 22:45: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Men hur blir det när man svarar på en fråga i OS X-forumet och svaret inbegriper terminalhackande? Flyttas inlägget, eller rent av hela tråden till Unix-forumet då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 23:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
(Om Unix ska skrivas UNIX, Unix eller *nix kan vi ju kriga om i ett separat forum...)

Nuclear launch detected.

Det handlar mer om varumärken och generella skrivsätt för dialekter och släktingar.

I Unix forumet diskuteras frågor som inte berör vanligt OS X användande. Jag tror att de som är för ett Unix-forum har allt på det klara.

Vanliga support frågor för vanliga användare skall naturligtvis avhandlas i Mac OS X forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 23:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Men hur blir det när man svarar på en fråga i OS X-forumet och svaret inbegriper terminalhackande? Flyttas inlägget, eller rent av hela tråden till Unix-forumet då?

Beror väl på vad det eventuella forumet kommer att heta, och vad som gäller för det.

Är det OS X specifikt tycker jag det borde behandlas i OS X-forumet.

Mer generella *nix-ämnen kanske kan behandlas i ett nytt forum.

Detta är mycket svårt att bena upp då det mesta går i vart annat.

´Unix - Jag och mitt skal´

Var kommer Xservrar in, detta är inte enbart skalspecifikt. Namn och användning på eventuellt nytt forum måste genomvägas noga.

[ 14 Augusti 2002, 23:20: Meddelandet ändrat av: marcus ]

Det nya forumet kommer nog se sitt ljus inom kort. Namnförslag som sagt?

"Mac OS X Avancerat"
"Mac OS X - Avancerat"
"Mac OS X UNIX"
"Mac OS X - UNIX"

Kom med förslag...

Inläggen i UNIX-forumet bör väl först och främst röra CLI, Darwin och liknande godbitar?

  • Medlem
  • 2002-08-15 08:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Inläggen i UNIX-forumet bör väl först och främst röra CLI, Darwin och liknande godbitar?

Eller kanske också allt som kan ske i terminalfönstret. Tillochmed riktigt basic unixkommandon. Men helst inte något om vi...

Många som nu börjar använda Mac OS X har aldrig suttit framför ett kommandotolk förut. Därför funderade jag över om man eventuellt skulle ha två forum, ett för nybörjare och ett för mer avancerat användande. -Eller det kanske blir för roddigt?

Hur som helst, så tycker jag det vore bra om ett UNIX-forum verkligen kunde gå igenom användandet från grunden, både för att lära folk grundläggande kommandon men även för att entisuasmera och inspirera folk som per definition aldrig öppnar Terminalen. Det finns ju hur mycket saker som helst man kan göra med systemet, och program man kan köra under UNIX, om man bara visste hur. Och eftersom UNIX-gränssnittet är minst sagt ogästvänligt så vore det ju hyvens om man (som någon tidigare sa) kunde ha ett par "introduktionskurser" hållna av folk som redan initierats och brinner för UNIX. På så sätt kommer fler av våra kära medlemmar så småningom kunna använda "kraften" bakom Mac OS X.

/JO

  • Medlem
  • 2002-08-15 09:47

Mhmm, UNIX light och UNIX fat är nog en bra idé.
Jag tror inte att samma saker hamnar i "UNIX - amatör" som i "OS X klient", och i "UNIX - proffs" hamnar bara riktigt otäcka saker

Namnförslag:

"Darwin - UNIX"

"Darwin/BSD/UNIX"

"Mac OS X - Under ytan"

"Mac OS X - Bortom Aqua"

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Det nya forumet kommer nog se sitt ljus inom kort. Namnförslag som sagt?

"Mac OS X Avancerat"
"Mac OS X - Avancerat"
"Mac OS X UNIX"
"Mac OS X - UNIX"

Kom med förslag...

"Darwin" ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
[quote]quote:Jag har oxå tänkt tanken. Frågan är var man drar gränsen mellan UNIX och Aqua.[/quote]Unix = coolt operativsystem för män.
Aqua = Coolt GUI för män som vill vara sig själva en stund.

Unix= Coolt operativsystem för killar & tjejer som aldrig kommer få kontakt med yttervärlden

Aqua= En man vid namn Steves blöta fantasier om ett GUI

[ 15 Augusti 2002, 13:18: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • 2002-08-15 15:08

Aqua och Unix är inte mutually exclusive som det heter. Men en samlingsplats för små ful hack, trevligt praktiska script (som mitt för att rotera newsen i s/hxd) och dylikt vore ju inte fel.

Man bör inte vara rädd för terminalen det är liksom bara ett abstraktionslager mindre mellan dig och maskinen.

Har fifflat i *nix djungeln sedan jag såg A/UX första gången och det finns mycket att hämta där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 15:53

Instämmer bara att ett "terminalforum" vore ett bra tillägg.

Dela helst inte upp det i avancerade/amatörer. Jag ser ingen anledning faktiskt, och försök dra gränsen mellan dom två forumen...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Instämmer bara att ett "terminalforum" vore ett bra tillägg.

Dela helst inte upp det i avancerade/amatörer. Jag ser ingen anledning faktiskt, och försök dra gränsen mellan dom två forumen...

Håller absolut inte med dig!
Unix forumet skall vara ett avancerat användarforum för diskussioner som inte normalanvändaren behöver delta i. Det finns många användare som absolut inte vill vet nåt om cron skript, etc.
Däremot kan det finnas saker som den vanliga användaren skulle kunna ha nytta av via terminalen och som kan och bör avhandlas i Mac OS X.

99mac håller på att svälla med jätte många forum och man skall inte behöva följa alla för att få tips och hjälp.
Just nu diskuteras samma saker på flera forum.
Ta tex. Nya Power Mac... diskuteras just nu under rykten och expo. Fan, datorn är ju redan ute, inte är det nåt rykte och inte var det nåt expo heller.

Mac OS X = alla som använder Mac OS X
Unix = de som tänker göra mer än det grafiska gränssnittet tillåter.

Bevaka tråden