Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kör man flera OS X och OS 9 på samma Mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-30 18:30

Hej! Rent teoretiskt...
Skulle man kunna ha 2 OS X på samma dator? (OS 9 och Tiger) Tiger på den interna HDD:n och OS 9 på en extren Firewire HDD? Om det i så fall är möjligt. Hur väljer man från vilken disk man ska boota? Bara en undran...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-30 18:34

Du ställer in det i systeminställningarna eller så håller du nera [Alt]-tangentan när maskinen startar så kan du välja vilken du ska starta ifrån.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-30 18:40

Du kan t.o.m. ha flera system på samma hårddisk. Det är bara att partitionera i lagom stora delar. Sedan är det bara att göra som Narogh skriver, hålla ner alt-knappen när du starta så får du upp alla bootbara enheter inkl. Win via BootCamp om du har det installerat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 18:52

Du kan inte ha 2 st samma OSX på samma partition.
Men du kan blanda ihop OSX och OS9 (kallas Classic) på samma partition.

En intern hårddisk brukar ha bara en partition. Man kan ändra till 2 eller flera partitioner med hjälp av Skivverktyget, men innehållet måste raderas helt för att ändra till två eller flera partitioner.;)

  • Medlem
  • 2007-09-30 18:58
Ursprungligen av REP:

Du kan inte ha 2 st samma OSX på samma partition.
Men du kan blanda ihop OSX och OS9 (kallas Classic) på samma partition.

Sorry. Var lite otydlig. Jag har OS X installerat nu. Men jag har även en OS 9-disc från min gamla mac som jag tänkte slänga in på den extrena HDD:n.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 19:12
Ursprungligen av Dalle:

Sorry. Var lite otydlig. Jag har OS X installerat nu. Men jag har även en OS 9-disc från min gamla mac som jag tänkte slänga in på den extrena HDD:n.

Ja du kan göra så om din nya mac stödjer system 9 (Classic). IntelMac stödjer inte det.

Ursprungligen av REP:

En intern hårddisk brukar ha bara en partition. Man kan ändra till 2 eller flera partitioner med hjälp av Skivverktyget, men innehållet måste raderas helt för att ändra till två eller flera partitioner.;)

Man behöver inte alls radera innehållet först. Starta Terminal och kör "diskutil resizeVolume". Det finns även grafiska program.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 20:12

Så länge man lever så lär man sig alltid något !

Tack för info !:cool:

  • Medlem
  • 2007-09-30 18:55

Tackar för dom snabba svaren!
Då kommer nästa fråga. Tänkte ha OS 9 på den externa disken. Hur gör jag när jag installerar det? Trycker jag ner C när datorn startar och väljer på vilken partition jag vill installera den på? Känner datorn av att det finns en extra disk redan i installationsprogrammet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 19:02

Ja, du kan hålla nere C-knapp om din dator är bootbar med System 9 (PPC processor).
Då bör system 9 skiva se extra disk om den är rätt formatterat (HFS+)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-01 13:35

Hej, snor tråden lite.
Har köpt en powermac G4 nu (första macen) som det var mac os 9 på.
Min fråga är då, kan jag installera os x tiger på samma hårddisk men ändå ha kvar möjligheten att använda de var för sig.

Jag är orolig för att datorn inte ska klara Tiger och vill därför inte ta bort os 9 helt för jag fick inte med någon skiva till os 9

Någon som har ett annat bättre förslag kanske?

Ja, det kan du. Du får två systemmappar, en för Mac OS 9 och en för Mac OS X. Efter att du installerat Mac OS X kan du från Systeminställningar/Startskiva i Mac OS X och inställningspanelen Startskiva i Mac OS 9 välja vilken systemmapp du vill starta från. Det var väldigt vanligt att man körde så för några år sedan då många fortfarande använde gamla Mac OS.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-01 15:26

Okej, så bra!
Finns det ett alternativ vid installationen av OS X där man väljer att den ska spara OS 9 och installera OS X i en annan systemmapp, eller måste jag ändra något i OS 9 innan?

  • Medlem
  • 2007-10-01 19:02

Måste bara få fråga en sista grej.
När jag ska installera OS 9 på den externa HDD:n, ska jag då hålla in C som vanligt när datorn startar. Eller hur ska jag göra? Kan jag välja att installera den på den externa HDD:n i installationsprogrammet?
Eller hur gör jag?
Vill ju ha Tiger som huvud-op, men möjligheten att köra OS 9 vid tillfälle.

Du startar med C som vanligt. I installationsprogrammet får du välja vilken volym du vill installera på.

Ursprungligen av oddtouch:

Okej, så bra!
Finns det ett alternativ vid installationen av OS X där man väljer att den ska spara OS 9 och installera OS X i en annan systemmapp, eller måste jag ändra något i OS 9 innan?

Installation av OS X tar inte bort OS 9. De är helt olika operativsystem och ligger i olika mappar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-03 08:21

Okej. Men jag tänkte mer på huruvida man ska välja vid installationen för att få det så. Har läst igenom Setup Guiden för Tiger nu och vad jag förstår så har jag två alternativ:
"Install Mac OS X" eller "Erase and install"
Och då är det den första jag ska välja väl?

1
Bevaka tråden