Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min sida för bostadsrättsföreningen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev nyligen med i styrelsen i bostadsrättsföreningen jag bor i. Det första jag gjorde var att starta ett projekt att ta föreningen in i 2000-talet. Det betyder:
1. Skaffa en hemsida
2. Skaffa en dator så de slipper sitta och slå i pärmar hela tiden.

Om vi håller oss till hemsidan så erbjöd jag mig att göra ett utkast på hur en sån skulle kunna se ut. Hemsida ska vara för medlemmarna och där ska finnas information för nyinflyttade, protokoll, nyheter och säkert något mera.

Jag "kodar" sidan i iWeb så eventuella åsikter om validering kan ni lägga åt sidan så länge. Allt annat får ni dock hemskt gärna komma med synpunkter på.

Hitills finns bara förstasidan i ett första utkast. Tanken med den är att framsidan ska liknas vid en anslagstavla. Ni vet såna som folk sätter upp roliga lappar på som t ex "Plocka upp efter dig- din mamma jobbar inte här" och liknande. Det utseendet är inte helt klart än men jag är på väg. Redan nu vill jag dock ha synpunkter så kom igen och sänk min skaparvilja

http://web.mac.com/ralmqvist/VH10/Hem.html

Senast redigerat 2007-09-30 11:28

Den har potential, den kan bli riktigt bra!

Texterna sitter inte på lapparna för tillfället, men det vet du säkert.

Den kan bli väldigt snygg, som sagt.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Den har potential, den kan bli riktigt bra!

Texterna sitter inte på lapparna för tillfället, men det vet du säkert.

Den kan bli väldigt snygg, som sagt.

Tackar! Men texten sitter inte på lapparna säger du- vilken webläsare testar du då med? I Safari 2.0.4 och Firefox 2.0.0.7 sitter texten rätt för mig.

Ny URL för att slippa Å,Ä,Ö i adressen:
http://web.mac.com/ralmqvist/VH10/Hem.html

Om nån provar den med Windows i
- IE6 och 7
- Firefox 2
- Firefox äldre än version 2
får gärna ni skicka ett mail med bifogat screenshot hit: ralmqvist-f63k@gallery.mac.com

Skriv vilken webläsare och version i ämnesraden. Mailet i övrigt kan vara tomt.

Jag håller med om att den är snygg och kan du fylla den med innehåll så ar du att gratulera.
Det finns några saker jag vill påpeka.
Tänk på att inte alla har bredband, vissa sitter med uppringt internat och då är förstasidan tung. Parkeringsplatsen är 264 K och lapparna 44 k ( i vart fall de jag testade) Det innebär att bilderna är över 500 k Lite bildkompression skulle inte skada

Senaste nytt - klicka här. (Nu kastar jag sten i glashus.)
Jag vill se vad det är för senaste nytt med en gång - i vart fall en liten "puff". Jo, jag vet vilket arbete det innebär - men jag vet också hur mycket intressantare och mer inbjudande det är att mötas av en startsida som inte ser exakt likadan ut som förra gången

Hur är det med IE nuförtiden - jag kollade i den gamla för mac och då blir det "de blå länkrutorna". Är det borttaget nuförtiden eller måste man fortfarande köra IE hack?
Själv gör jag det av gammal vana men det vore bra att veta för att ev slippa.

Kan nån som är bra på webläsare/hemsidekodning förklara vad på sidan som gör att processorn drar 90% och över när sidan laddas och varför den gör samma sak om man storleksförändrar fönstret eller skrollar? Jag förstår att iWeb inte skapar perfekt kod men det är ju löjligt som det är nu. Jag måste gjort ett riktigt klavertramp med något (allt?) på sidan.

http://web.mac.com/ralmqvist/VH10/Hem.html är adressen som sagt.

Det är bara Safari som beter sig på det sättet vill jag tillägga. Firefox klarar det fint.

Senast redigerat 2007-09-30 18:12

Jag gillar sidan riktigt mycket! Riktigt fräsch faktist iWeb rockar!

Använder IE 6.0 och hemsidan ser bra ut, inga konstiga fel vad jag ser med blotta ögat.

1
Bevaka tråden