Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS, hur få 100% svart i PDF

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag exporterar från inDesign CS till PDF blir svart text (black) gråare vilket medför att lasterutskrift blir ful.

Skriver jag ut direkt från inDesign blir det svart.

Vad gör jag för fel?

Mest troligt är att du har någon typ av färghantering/korrigering påslagen, men felaktigt inställd. Slå av den, eller sätt dig in i teorin bakom färghantering så att du kan ställa in den korrekt.

Färgkorrigering är avslagen så jag har inget att sätta mig in i...

Färgen är alltså svart (Black) i inDesign men blir typ 92% när jag exporterar till PDF. Ingen annan som har något tips?

Jag gör alltså detta:
1. Skapar ett nytt indesign-dokument
2. Skriver en text i 72 pt.
3. Exporterar till PDF
4. Öppnar PDF:en med Förhandsvisning
5. Kollar färgvärdet på texten med färgpaletten i Textredigerare.

CMYK blir då 92%, 92%, 92% och 0%.

Nåväl... Ska snacka med en guru på måndag så det löser väl sig då B)

Förhandsvisning har alltid färghantering aktiv, vare sig man vill eller inte. Skriv ut från Acrobat istället och se vad som händer då.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-22 21:12

Om CMYK-värdet på färgen blir 92, 92, 92, 0 låter det som du blandat en RGB-svart i Indesign. Kolla det.

Ändring = La mitt problem i en egen tråd...

Senast redigerat 2003-11-26 16:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 19:10

Jag har detta problem i Indesign CS2.
C 0 M 0 Y 0 K 100 blir mörkgrått i pdf-exporten!
Jag ska skicka filen till offset.

Har hört att detta kan ha något med genomskinlighetsinställningar att göra men fattar inte hur.

Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 08:59

Du gör fel i PDF-exportens färghantering. Den profil som du ska köra emot måste stå efter "Dokument CMYK", du får inte välja något i listan nedanför.

Du kan också prova med att se till att den ska Bevara värden i valet ovanför profilen.

Om du väljer PDF/X-1a är "Bevara värden" förvalt och ska inte leda till de problem du har.

Janne

...fast det här handlar väl ändå bara om hur PDF-filen visas på skärmen, inte hur det blir på utskrift/tryck?

Ursprungligen av TZW:

...fast det här handlar väl ändå bara om hur PDF-filen visas på skärmen, inte hur det blir på utskrift/tryck?

ABSOLUT INTE!

Alla färginställningar du gör under redigera-menyn, vid export och utskrift påverkar dokumentets faktiska egenskaper. Det är endast färginställningarna under "Visa"-menyn som begränsar sig till att påverka enbart skärmåtergivning.

Okej, får väl skylla på att jag jobbar med screentryck och dekorfärger och då alla iblandade vet att svart ska vara svart och inte något annat så blir det alltid rätt även om svärtan PDF-korret ser grå ut... typ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 15:22

problemet kvarstår

Problemet består trots att jag valt PDF/X-1a och "Bevara värden".

Kan det ha att göra med:
Inställningar för svart?
Acrobat-kompabilitet?
Tryckfärgshanteraren? LAB? Typ?

Här är min utdata:

PDF-förinställning:[PDF/X-1a:2001] (ändrade)

Kompatibilitet:Acrobat 4 (PDF 1.3)

Standard:PDF/X-1a 2001

Utdata
Färgkonvertering: Konvertera till mål (bevara värden)
Mål: Dokument-CMYK - Euroscale Coated v2
Regel för inkludera profil:Inkludera inte profiler

Simulera övertryck: Av
Profilnamn för utdatametod: Dokument-CMYK - Euroscale Coated v2
Utdatavillkor:
Identifierare för utdatavillkor: FOGRA1
Registernamn: http://www.color.org

Avancerat
Skapa delmängd av teckensnitt under: 100%
Uteslut PDF: E/T
Uteslut EPS: E/T
Uteslut bitmappsbilder: E/T
Förenklingsförinställning: [Hög upplösning]
Ignorera uppslagsåsidosättningar: På

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 18:24

Om du tittar på PDF-filen i Acrobat och väljer "förhandsvisa separationer". Kolla att din Euroscaleprofil också är vald i dialogrutan. Hur ser det ut då när du drar musen över något svart. Du borde få ett värde på 100%K.

Janne

jag hade samma problem och förstod absolut inte vad som var fel. men jag såg att när cmyk-värdet var 0,0,0,100 så blev det grått i pdf. se till att det alltid är 100,100,100,100 det funkar för mej.

Ursprungligen av snuffzan:

jag hade samma problem och förstod absolut inte vad som var fel. men jag såg att när cmyk-värdet var 0,0,0,100 så blev det grått i pdf. se till att det alltid är 100,100,100,100 det funkar för mej.

Då får vi hoppas att du skickar dina dokument till ett tryckeri som rättar till dina fel. Du hittar aldrig ett tryck som kan hantera 400% färg. Mer normalt är max 300% och då bara för bestruket papper. För att få en mycket djup svärta räcker det med 70, 60 50, 100. En bra svärta räcker det med betydligt mindre.

Stefan

  • Medlem
  • 2010-09-05 23:24
1
Bevaka tråden