Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad får man skriva? vad får man tycka?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fördelen med forum som 99mac.com är att ivriga och engagerade användare av apples produkter kan dela med sig av erfarenheter inom alla områden. Nybörjare får ställa frågor och får hjälp, lite mer avancerade användare byter erfarenheter. Men det är just det som också gör ett bra forum. Att man samlar in kunskap och erfarenheter i framkanten av vad som överhuvudtaget möjligt.Det finns många exempel. Jag har själv länkat till Holck som har hackat enabler scripten i FCP till mångas förtjusning, får man göra det? vad får man egentligen? uppsåt är alltid viktigt i lagtolkning. Länkar man direkt till piratwarez sidor, så får man som moderator använda sitt omdöme.Och det är just det som är det viktiga.

Att använda sitt omdöme och inte blint förbjuda allt som teoretiskt kan förbjudas i detta forum.

( Ang. Apple så skall jag ringa och kolla hur allvarligt dom ser på saken. )
Det är dags för en viktig omröstning och se var medlemmarna står i denna fråga. För det är väl intressant? hoppas jag...

Jag tycker vad som är _lagligt_ inte alls är lika intressant som att resonera om vad som är _lämpligt_. Vi kan med säkerhet pusha 99mac långt bortom vad som är lämpligt, men fortfarande vara lagliga.

Vill vi att ÅF skall finnas här på forumet så skall vi inte låta piratkopiering och liknade tips få fäste här. Vill vi på något sätt ha en kanal till Apple Sverige här så skall vi inte djävlas med dom i onödan. Mycket enkla principer. Å andra sidan, om vi skiter i att vara bundis med Apples VD så kan vi antagligen tillåta oss att posta skärmdumpar på Jaguar här.

Detta är inte en fråga om lagligt eller olagligt, utan en fråga om vilka man inte i onödan vill stöta sig med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-01 22:18

Likt konsten och nyttan att vara "streetsmart" så kan man ju praktisera någon form av ett "webbsmart" beteende...

Men att rätta sina åsikter efter devisen att man inte skall stöta sig med någon i onödan skapar bara meningslösa inlägg och slätstrukna åsikter!

Gråzonen mellan det lagliga och olagliga är alltid spännande, om än inte alltid så lärorikt som man skulle kunna tro. Dock får rädslan att undvika vissa ämnen inte bli hämmande för utvecklingen av forumet.

Mycket av 99mac´s styrka ligger i sitt oberoende gentemot vissa återföräljare och Apple som "husgudsföretag". Om detta bryts förlorar man snart kraften att påverka utvecklingen och användandet ibland alla medlemmar. Slätstruket blir enfaldigt och tillslut meningslöst...

Det är vi som användare som är utgångspunkten för forumet - våra problem, erfarenheter och tips (samt en del underhållande "trivialiteter") skapar en skarp kontrast mot de professionella forumen och medierna. Låt detta vara och växa och hämmas inte av rädslan att "tycka fel" eller att ta upp "obekväma ämnen".

Endast en obetänksam och naiv moderator kan förstöra det som medlemmarna tror på och byggt upp.

Men 99mac har , med få undantag, klarat sig bra så långt och forumet är också befriande fritt från alltför meningslösa inlägg. De flesta här verkar vara genuint intresserade av Mac och älskar att pyssla med sina maskiner på ett eller annat sätt...

Så svaret på frågan vad man får tycka och skriva om är upp till var och ens vuxna omdöme. Spelreglerna är relativt fria och vi är lyckligt lottade att vara födda i en del av världen som är ganska tolerant!

Men det kan alltid bli bättre.

[ 01 Juni 2002, 22:26: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Kan någon tala om för mig varför 99mac är det enda Macforum som tarvar ideliga diskussioner om förbud, moderation, avbrutna trådar, censur och annnat ofog.

Och är det någon som på allvar tror att förbud och regleringar fungerar och tillhör framtiden.

j skaneby skrev i en annan diskussion: "kan inte alla hobbypoliser i detta forum bli riktiga poliser istället? jag blir så trött."

Undertecknad har fortlöpande kontakt med flera medlemmar på 99mac som alla producerar inlägg här, låt vara i varierande grad. Samtliga är extremt utmattade av 99macs reglertendenser.

Det måste till en förändring, många Macanvändare är vana att tänka själva och ser det som ett oeftergivligt krav att få fortsätta att göra det!

Jag undersöker sedan en tid möjligheten att på en mac.com-site anonymt publicera alla de mail jag fått från skribenter på 99mac. Idéen är inte min utan kommer från en 99mac-medlem.

En av dem skrev, "..mycket tacksam att du orkar driva en sund linje. Alla inser att det är den linjen som vinner över tid."

En av skribenterna sa att han tackar ja till publiceringen om jag gör hans mail som ett referat där språkbruket inte kan röja avsändaren. Jag har svarat att jag tyvärr bara kan tänka mig att publicera inläggen rakt av, med undantag av signaturen.

Jag har också försökt uppmuntra honom att stå för sitt "inlägg". Jag är inte där ännu. 4 av de jag har kontakt med har redan godkänt att deras texter publiceras, dock utan signatur.

Om jag lyckas övertyga flertalet av "mailskrivarna" att publicera sig rakt av kommer du inom kort att hitta dem här:

http://homepage.mac.com/klarsprak

Många Macägare är skrämda till tystnad på 99mac, flera av dem har jag kontakt med, en handfull upplever det som ett problem de också vill tala om, kampen mot förnedring fortsätter.

Känner ni allvaret i situationen, östtyskarna, balterna och ungrarna gjorde det.

[ 02 Juni 2002, 00:13: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]

Clavius: Men 99mac har , med få undantag, klarat sig bra så långt och forumet är också befriande fritt från alltför meningslösa inlägg. De flesta här verkar vara genuint intresserade av Mac och älskar att pyssla med sina maskiner på ett eller annat sätt...

Det måste dock vara ett tecken på att de som besöker det här forumet till 99% vill diskutera sina Macar och eventuella macproblem.

Ackiboa: Kan någon tala om för mig varför 99mac är det enda Macforum som tarvar ideliga diskussioner om förbud, moderation, avbrutna trådar, censur och annnat ofog.

Vi har gjort vårt ställningstagande och förklarat hur det förhåller sig här. Det är bl a du Ackiboa som ständigt tar upp denna frågan. Låt bli och ni slipper se tarvande inlägg om regler.

[ 02 Juni 2002, 01:56: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

diskussionerna kommer upp varje gång en moderator börjar censurera inlägg likt de jag exemplifierade överst. Att diskussionerna fortsätter beror på att alla inte är riktigt överens i frågan. Jag tycker på ett sätt, det har jag redovisat. Även om jag kanske kan låta gnällig så är mitt inlägg en ärligt menad vink om varför och hur jag tror att detta forum håller hög kvalitet och skall fortsätta med det. Bollen ligger hos er moderatorer, antingen struntar ni i detta problem, eller så funderar ni en gång till. Jag tycker 99mac är bra vilket som, men hoppas att det blir ännu bättre.

Exakt var gränsen ska dras över vad man får och inte får skriva är svårt att avgöra.

Eftersom detta är ett Mac-forum koncentrerar jag mig på Mac-områdena.

Holck-scripten anser jag vara likvärdiga med ett shareware-program. Om det fanns ett sådant program som gjorde samma sak så skulle folk inte anse detta som olagligt. När man själv går in och "hackar" ett program, är det då olagligt? Nej, anser jag, sålänge det är ditt program och du har betalt för det. Och då får du också skriva och tipsa om det här.

Du får däremot inte skriva hur man kan ladda ned en hackad (eller ohacked) fullversion av FCP eller något annat program. Då går vi in och bryter. Det klassas nämligen som piratkopiering och sådant vill vi inte stödja.

Det gäller även ämnen som t ex eventuella rapporter över kommande versioner av program/system. Om du är ADC-medlem har du skrivit på en tystnadsplikt. Det är upp till dig om du vill bryta den. Informationen du delar med dig är säkert intressant. Men det är ditt beslut. Åker du dit för att du bröt tystnadsplikten här i forumet kan vi tyvärr inte hjälpa dig.

Om du däremot har laddat ned osläppta program från diverse tvivelaktiga servrar vill vi inte höra om det här. Det är ett indirekt accepterande av piratkopiering och det stödjer vi inte.

Jag personligen anser inte att medlemmarna ska rösta om vi ska få diskutera warez o.d. här i forumet i framtiden. Detta är Martin forum och såleda hans beslut. Vill vi använda det måste vi följa hans regler. Du röker ju inte i Martins vardagsrum när du är hemma hos honom och han säger att rökning sker utomhus och inte i lägenheten.

Jag har inte riktigt tagit ställning i sakfrågan ännu. Men en liten reflektion gör jag dock ändå.

Givetvis är det så att man ska följa dom regler som forumets ledning (Martin) har satt upp. Men faktum är (tyvärr) att dom flesta, med handen på hjärtat, är "rökare" och skulle det nu vara så att Martin inte tillåter "rökning" i sitt "vardagsrum" så finns det risk att gästerna söker upp en annan "fest". Det skulle vara väldigt synd för 99mac...

Kanske skulle en "rökruta" vara en idé...

Nåja, mina funderingar rullar vidare innan jag tar ställning i denna fråga, detta var bara en kort tanke...

/Metaforkungen...

Ja jag tycker också att det blivit lite för mycket pekpinnar och censurer här på sistone. Tyvärr på grund av ren feghet. Att inte vilja stöta sig med Apple till exempel.

Jag deltar i flera e-postlistor som drivs av Apple, och där är tonen en helt annan. Stenhård gentemot Apples produkter, policy mm. Folk drar sig inte heller för att diskutera betor.
Resultatet: Jag och flera med mig tycker oss se att Apple lyssnar och tar till sig av kritiken. Flera uppdateringar rättar till felen vi diskuterat, och vid produktlanseringar (exempelvis Xserve) säger Apple själva att de lyssnat till användarna och deras önskemål.

Släpp ordet fritt så länge det inte rör sig om rena lagbrott som hets mot folkgrupp etc!

[ 02 Juni 2002, 23:55: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

det skadar ju inte att ha en diskussion om yttrandefrihet i detta forum. Jag vill understryka att jag respekterar forumets regler men vill diskutera dom i allafall:-) .

Det är alldeles för enkelt att avfärda denna tråd med att detta är martins forum och martins regler. Det intressanta är ju diskussionen i sig. tycker jag. vilken nivå skall reglerna sättas på? detta är ju ett officellt forum och därför måste officella åsikter räknas. Om jag har folk hemma så vill jag att de skall känna sig välkomna. De kan gå ut på balkongen och röka? man kan prata ändå..

Citat:

quote: Det är alldeles för enkelt att avfärda denna tråd med att detta är martins forum och martins regler.

Håller helt och hållet med j skaneby i ovanstående. Att inte lystra till medlemmarnas åsiker finner jag näst intill respektlöst. Det som "hobbypoliserna" allt för lätt verkar glömma är att det rör sig om hundratals (tusentals) medlemmar som investerat tid i detta forum och format det till vad det är idag. Jag hyser stor respekt till Martin och anser att han gjort ett kanonjobb med detta forum men ringakta inte den tidsinvestering som "folket i stugorna" har gjort. Vi vet väl alla att tid är pengar!?!

Martin och flera andra gurus har diskuterat 99mac låga takhöjd också på MacWorlds forum. Deras vilja att diskutera eventuell öppenhet på 99mac emanerar ur ett rejält skoskav som flera i direktionen sannolikt lider av.

Jag har ännu inte hittat några hållbara motiv till 99macs censurfasoner. Det handlar hela tiden bara om en serie enfaldiga upprepningar av atonala mantran. Så länge 99mac bestämt sig för att stympa inlägg och trådar kommer en, för gurus, plågsam diskussion om Macägarnas frihet att pågå här och på andra håll.

Martin ansåg att tråden på MacWorld var en smutskastningskampanj. Så här kommenterade Nils Holmlöv Martins inlägg:

"Jag ser det inte som en smutskastningskampanj. Vad det handlar om är att en del personer här har synpunkter på en policy som ni ju faktiskt inte hymlar med - att ni inte vill ha politik och religionsdiskussioner på era forum.

Sedan tycker de att det är en galen policy, och även om jag förstår era skäl så måste jag hålla med om att jag tycker att ett forum för livsstil där man varken får diskutera politik eller religion känns ganska stympad. Som att ha ett forum där man diskuterar operativsystem, men bara får diskutera
ett enda operativsystem."

Här kan 99mac-medlemmar som gillar Martins forum, men som djupt saknar det fria ordet, läsa mer:

Gratis forum-reklam nej tack!

http://193.14.162.146/mw_forum/default.asp?topic_id=D542 78910c9f627B63wWt30108A3&h=Gratis%20forum-reklam%20nej%20tack!
______________________________________

Värvar 99.mac.com medlemmar på stan? på adress:

http://193.14.162.146/mw_forum/default.asp?topic_id=C3FC258B0c73a33D00KpJ1704A8B&jump=0

_______________________________________

Du kan också läsa den numer låsta diskussionen Politik & religion (99.mac):

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=15;t=000125

_______________________________________

Knytnävsstora stenar, också låst (99.mac):

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=15;t=000230

_________________________________________

Tråden Hedersmord som initierades av undertecknad kan inte hittas av den annars så eminenta sökmotorn på 99.mac. Skälet är enkelt, tråden är censurerad i sin helhet och helt sonika borttagen. Tråden Hedersmord kan sägas varit "isbrytaren" i diskussionerna om det fria ordet här.

För den som ändå vill läsa en parallelltråd till Hedersmord hänvisas vänligen till MacWorlds forum (MacPressen):

http://193.14.162.146/mw_forum/default.asp?topic_id=3623&h=Hedersmord

Behöver jag säga att denna tråd inte klippts av eller censurerats. Censur och regleringar förekom inte på MacPressens forum. Att stympa skribenter är ovärdigt och ett flagrant övertramp.

Jag gav ett tips i all välmening till gurus på 99.mac:

"Om ni gurus skulle känna att diskussionslustan i den friare avdelningen på 99mac skulle dominera inläggen, begränsa då antal fria ämnen per vecka. Ett sådant motiv tror jag att de flesta skulle kunna leva med. En sorts varsam moderering i syfte att bibehålla tyngdpunkten på det Macrelaterade."

Då slipper ni sannolikt sådana här debatter, eller också ser ni kanske att de utvecklar nya intressanta ståndpunkter och förändrar problemställningen."

PS. Undertecknad ber om ursäkt för den långa länken ovan som eventuellt kan störa sidrenderingen. Spara gärna länkhänvisningarna, kanske kan de utgöra en berikande sommarläsning en dag då de blytunga regnmolnen vägrar vika undan. DS

[ 03 Juni 2002, 01:32: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]

Ackiboa: Vi diskuterar väl här, eller hur?

Hampus: Skillnaden mellan epostlistorna är att de drivs av Apple och inte av privatpersoner. Där FÅR man diskutera osläppt programvara. Apple får man däremot kritisera här.

Skaneby: Mitt exempel berörde bara regeln om VAR man får röka.

Dolk: Jag tror att många "rökare" ofta går till rökfria restauranger om de tycker om stämningen där. Röka kan de göra efteråt. Och jag tror inte att majoriteten vill röka här. Annars skulle forumet inte vara så besökt.

McQ[G4]: Självklart har medlemmarna gjort forumet till vad det är idag. Och när man tittar på hur snabbt det växer (inte bara i antal medlemmar utan även i antal inlägg) så måste det ju bero på att de trivs här.

Ackiboa: Självklart upprepar vi vår ståndpunkt. Vi vill ju hålla fast vid vår policy. Annars vore vi ju inkonsekventa. Men som sagt, vi diskuterar ju

Citat:

quote:Dolk: Jag tror att många "rökare" ofta går till rökfria restauranger om de tycker om stämningen där. Röka kan de göra efteråt. Och jag tror inte att majoriteten vill röka här. Annars skulle forumet inte vara så besökt.

Jag måste ju säga att jag i stort håller med er i sak, men dock inte i princip. Blotta tanken på att någon annan ska bedömma de åsikter jag framför och avgöra hurvida dom ska få stå kvar eller inte, skrämmer mig.
Jag har full förståelse för syftet med ert förbud mot vissa ämnen men att maniskt slå ner på ämnen som handlar om religon eller politik tycker jag är sjuk generalisering.

Givetvis så ska vi inte har trådar där sossar och moderater turas om att smutskasta varandras politik, det finns det definitivt bättre forum för. Men en politisk åsikt eller en religös inställning kan ofta hjälpa till att förstärka ett budskap eller en åsikt utan att för den sakens skull behöva trampa någon på tårna.

Om man ser på trådarna hitills så tycker jag att dom hålls på en "vuxen" nivå där man både ger och tar kritik på ett sådant sätt som man kan vänta av mogna människor.

99mac är ett mycket bra forum, men måste utvecklas anser jag, annars kommer folk att sluta besöka forumen...

Vad har 99mac för utvecklingsplan idag???
Kommer vi få se fler förbud eller kan vi vänta oss en uppluckring av dagens regler? Kommer vi stå och stampa på samma ställe om ett år från idag???

Ett lätt argument att ta till som moderator är ju:
-Om det inte passar, så dra!

Men principen med en demokrati (som jag hoppas att 99mac är) är ju att man ska ha möjlighet att påverka genom sakliga argument och styrkan av många röster.

En moderat politiker i Stockholm förstod ju inte varför sossar som bodde i moderatstyrda kommuner bodde kvar. Om det inte passade så var det ju bara att flytta.
Jag säger ingenting om moderaternas politik i allmänhet här, men just det uttalandet var ju urbota korkat. Ska vi börja säga samma sak till invandrare???
-Om det inte passar så åk hem...???

Nej tack!!!
Där vill jag göra en koppling 99mac. För nu känns det lite som att budskapet är:
-Gå till ett annat forum om detta inte passar!

Men 99mac ÄR medlemmarna. Utan medlemmarna så skulle det bara vara en teknisk lekstuga för huvudmännen bakom sidan...
Därför är mitt budskap att ni ska lyssna på medlemmarnas önskemål, jag tror nog att dom flesta är vuxna nog att kunna blanda in politik och religon i vissa debatter utan att bli fundamentalistiska...

Fredrik,

i mångt och mycket håller jag personligen med. En politisk eller religiös kontrast i ett inlägg kan förmedla mycket mer än t ex en smiley gör.

Men rena politiska och religiösa diskussioner (vilka var de som låstes och sedan togs bort) hör inte hemma här anser jag. Och moderatorerna säger faktiskt öppet att det finns bättre lämpade forum för dessa teman, förhoppningsvis dock inte med en passar-det-inte-så-stick-attityd.

Vad vi har för framtida planer är precis det vi diskuterar i det stängda forumet för moderatorer. Men vi vill diskutera det för oss först.
En del saker dyker upp här på forumet, t ex nyhetssidan, andra inte. Det är inte en intern klubb för inbördes beundran utan en kreativ avdelning där vi kan koncentrera oss på våra ideer.

Att organisera 99mac Expo i juli i en öppen tråd skulle vara betydligt mycket svårare med alla önskemål om lokaler, mat, utställare osv. Vi lade grunden och först därefter bjöd vi in er alla.

Vi lyssnar dock på era åsikter och de lägger faktiskt grunden till det planeringsarbete som sker i moderatorforumet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-03 13:18

Jag tycker att de regler som finns idag är bra. Detta är ett forum för datorintresserade där det diskuteras datorer och programvara. Varför ska man blanda in politik i ett sådant forum? Vill jag diskutera politik m.m. går jag till ett forum eller går med i en mailinglista som behandlar dessa frågor. Detta på samma sätt som jag inte går in på röda korsets eller SSU:s hemsida för att diskutera senaste uppgraderingen av InDesign eller Photoshop. Politik hör enligt mig inte hemma på ett macforum. Var sak på sin plats... Att detta ska vara så svårt för vissa att acceptera tycker jag är underligt.

Att piratkopiering och "warez" inte heller får diskuteras är väl också ganska självklara regler. Genom att förhindra dessa diskussioner slipper man nog också många mindre seriösa personer.

Anton_S >> Jag vill inte föringa din åsikter på något sätt. Men som det framgår av namnet, 99mac, så är det inte enbart ett datorforum.

Man kan ju exempelvis läsa följande under länken för forumet "livsstil":
Här diskuterar vi dom där andra 1% av livet. Berätta mer om det du jobbar med, fritid, surftips, roliga händelser ur vardagen. Hjälp till att hålla diskussionerna på en trevlig nivå.

Det är här vissa anser att politik och religon hör hemma...

Sedan var det frågan om piratkopiering och warez. Där är det vissa som anser att det borde få diskuteras men inte tillämpas...

Det är som sagt 99mac som sätter gränserna men det är användarna som avgör om det är bra eller inte...

och det jag i första hand vände mig emot , Anton , var de censur försök som man drabbas av om man vill diskutera betor, eller icke ännu släppta produkter. En gråzon där man enligt mej klart borde våga se genom fingrarna eftersom uppsåtet med sådana diskussioner är att inhämta och dela med sig om viktig kunskap.

regeltolkningen är upp till moderatorn, och det är genom denna diskussion som vi försöker påverka till en något liberalare syn på vissa saker.

direktänkar till warez sidor och annan illegalitet kan jag tänka mig att andra tyoer av forum som passar bättre för.

[ 03 Juni 2002, 15:02: Meddelandet ändrat av: j skaneby ]

Citat:

quote:och det jag i första hand vände mig emot , Anton , var de censur försök som man drabbas av om man vill diskutera betor, eller icke ännu släppta produkter. En gråzon där man enligt mej klart borde våga se genom fingrarna eftersom uppsåtet med sådana diskussioner är att inhämta och dela med sig om viktig kunskap.

regeltolkningen är upp till moderatorn, och det är genom denna diskussion som vi försöker påverka till en något liberalare syn på vissa saker.

direktänkar till warez sidor och annan illegalitet kan jag tänka mig att andra tyoer av forum som passar bättre för.

Vill bara poängtera att jag instämmer med detta till 100%...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
och det jag i första hand vände mig emot , Anton , var de censur försök som man drabbas av om man vill diskutera betor, eller icke ännu släppta produkter. En gråzon där man enligt mej klart borde våga se genom fingrarna eftersom uppsåtet med sådana diskussioner är att inhämta och dela med sig om viktig kunskap.

Det finns EN riktigt bra anledning till varför vi inte vill diskutera betor som t ex Jaguar (Mac OS X 10.2) här.

Ni kommer inom en snar framtid märka varför...

Det är något helt nytt och det är stort...

[ 03 Juni 2002, 16:22: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

quote:Det finns EN riktigt bra anledning till varför vi inte vill diskutera betor som t ex Jaguar (Mac OS X 10.2) här. Ni kommer inom en snar framtid märka varför...
Det är något helt nytt och det är stort...

Marcus>> Inte för att jag tvivlar på din ärlighet eller ditt omdöme, men lite starkare argument än så bör du nog ta till för att övertyga mig...

He he...
Skämtar lite bara. Väntar med spänning på vad vad ni har att avslöja. Jag är inte sämre människa än att jag kan ändra mig om argumenten är tillräckligt starka...

[ 03 Juni 2002, 16:35: Meddelandet ändrat av: Fredrik Dolk ]

Vet ej om det är speciellt "censurerat" överhuvudtaget nuförtiden? Viktor Glemme sa att han skulle tillåta allt, men moderera ganska hårt - det är väl mest han som kan svara på det just nu. Jag är ju väldigt mycket "pro" diskussioner kring t ex politik och religion, men har undvikit dessa ämnen då jag upplever att principen blivit mer ´infekterad´ än de presumtiva frågorna som jag (som sagt) uppfattat att Glemme tänkte tolerera och vid behov moderera.

Palme sa ju att "politik är att vilja" och det är det som jag tycker är så oändligt svårt. Hur i all världen kan man separera samhällskunskap ifrån politik? Barnvagnar, flygsäkerhet, olika sorters pansar och "Apple´s" företagsstrategi. Det ÄR ju politik!!?, men kanske endast med min definition, eller möjligen med mångas definition tills det uppstår ´konflikt´ kring ämnet och ´man´ därvidlag tycker att nu har det gått för långt? Jag tycker att Glemme (också) gör ett bra jobb!

Nu undrar jag mest om det är tillåtet, eller inte tillåtet med politik och religion i "livsstil"? Eller bedöms det ifrån fall till fall?

Helst Glemme, men gärna någon av er andra moderatorer också?

(Hemma i Lund kallar mina polare mig för "sosselutheran"

MVH Mattias

Givetvis borde man få spekulera och så i kommande produkter, men att visa bilder på kommande Mac OS X version codename:Jaguar på 99mac tycker jag är helt fel. Samt att ens köra det, såvida man inte har rätt att köra det som ADC.

Så som jag ser det så har detta fungerat bra idag, spekulera gärna, MEN visa inte bilder och dylikt (åsikter t.ex. om program som du inte skall ha tillgång till) då censurears det bort, eller det borde göras det i alla fall.

Och som sagt, som ADC har du tystnadsplikt, och får alltså inte visa bilder eller ens prata om det, så de som visar bilder har alltså brutit mot Apples kontrakt. Visa era bilder på en annan macsida om ni nu måste det, men undvik helst att visa dem här om nu moderatorerna inte vill det. Följ reglerna som moderatorerna har satt upp.

Och sen var det här med religion och politik, det måste finnas bättre lämpade forum för det. Sen censurerades antagligen "hedersmodet" p.g.a. att det var ett mycket känsligt ämne.

Jag är normalt sett emot regleringar av olika slag och anser att människor skall få göra vad de vill och säga vad de vill, men i det här fallet ställer jag mig på moderatorernas sida.

Alltså:Diskutera och spekulera gärna kommande produkter, men visa inte bilder eller kom med kommentarer till program som du inte bör ha.

____________________
Christoffer Larsson

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Sen censurerades antagligen "hedersmodet" p.g.a. att det var ett mycket känsligt ämne.

Menar du Hedersmodet eller Hedersmordet? Ett mycket känsligt ämne för vem då. Tänker du på Fadimes far, eller på vår invandrarminister eller på klena moderatorer. Upprepa inte med en dåres envishet era misstag, att ständigt tala om för medlemmarna vad som är olämpligt att skriva om.

Det har ni inte den blekaste aning om!

99mac friare avdelning är i flera stycken en farsartad ungdomsgård som saknar ryggrad och grundläggande demokratiska värden så fort någon lite hälsosamt töjer på era regida gränser.

Fredrik Dolk skrev ovan: "Blotta tanken på att någon annan ska bedömma de åsikter jag framför och avgöra hurvida dom ska få stå kvar eller inte, skrämmer mig."

Fredrik, du är inte ensam.

ackiboa har hittat en generös och kreativ reträttväg för er, där ni slipper tappa ansiktet, han/hon skriver ovan:

"Om ni gurus skulle känna att diskussionslustan i den friare avdelningen på 99mac skulle dominera inläggen, begränsa då antal fria ämnen per vecka. Ett sådant motiv tror jag att de flesta skulle kunna leva med. En sorts varsam moderering i syfte att bibehålla tyngdpunkten på det Macrelaterade."

Det är ett ovanligt konstruktivt förslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-03 22:39

Hejja Ackeboa! (Detta är ett stödinlägg)

PS En fråga: vad betraktar 99mac som politik? Menar ni partipolitik? Eller sammhällsdebatt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Kan någon tala om för mig varför 99mac är det enda Macforum som tarvar ideliga diskussioner om förbud, moderation, avbrutna trådar, censur och annnat ofog.

Och är det någon som på allvar tror att förbud och regleringar fungerar och tillhör framtiden.

j skaneby skrev i en annan diskussion: "kan inte alla hobbypoliser i detta forum bli riktiga poliser istället? jag blir så trött."

Undertecknad har fortlöpande kontakt med flera medlemmar på 99mac som alla producerar inlägg här, låt vara i varierande grad. Samtliga är extremt utmattade av 99macs reglertendenser.

Det måste till en förändring, många Macanvändare är vana att tänka själva och ser det som ett oeftergivligt krav att få fortsätta att göra det!

Jag undersöker sedan en tid möjligheten att på en mac.com-site anonymt publicera alla de mail jag fått från skribenter på 99mac. Idéen är inte min utan kommer från en 99mac-medlem.

Många Macägare är skrämda till tystnad på 99mac, flera av dem har jag kontakt med, en handfull upplever det som ett problem de också vill tala om, kampen mot förnedring fortsätter.

Känner ni allvaret i situationen, östtyskarna, balterna och ungrarna gjorde det.

Att dra in östtyskarna och balterna i diskussionen är bara fånigt och dessutom att förolämpa det folk som efter judarna led mest under och efter andra världskriget.

Reglerna som gäller vilka ämnen som kan och inte kan diskuteras på 99mac är av två anledningar som jag ser det :

1. Att skapa ett forum där man håller sig till ämnet - datorplattformen Macintosh. Allt annat är irrelevant.

2. Att skapa ett forum där man slipper ha "poliser" som raderar texter hela dagarna och tvingas ta olika användare i örat för att de skriver saker de inte borde just på grund av att det kan vara olagligt. Många av oss har fortfarande rättegången mot Aftonbladet i gott minne där deras ansvarige blev dömd i en rättegång för något som en besökare postade.

Fegt av oss? Ja. Men så är läget och det är bara att acceptera. Blir det rättegång är det Martin som får försvara det som någon annan postat i ett mindre smart ögonblick. Kul ? Nej.

Och det är upp till dig och alla andra att antingen acceptera detta eller att dra vidare och hitta något annat forum. 99Mac handlar om Macintosh, inte om politik, om hedermord eller om vårens mode. Vill du diskutera politik finns det åtskilliga forum som är bättre lämpade för just detta.

Allt detta framstår som väldigt enkelt för mig. Är det någon, förutom Ackiboa, som inte förstår ?

Citat:

quote:[b]Och det är upp till dig och alla andra att antingen acceptera detta eller att dra vidare och hitta något annat forum. 99Mac handlar om Macintosh, inte om politik, om hedermord eller om vårens mode. Vill du diskutera politik finns det åtskilliga forum som är bättre lämpade för just detta.

[/b]

Har full förståelse för ert intresse i Aftonbladet-rättegången och vad det kommer innebära för 99mac.

Men med hänvisning till citeringen ovan så föreslår jag härmed att 99mac byter namn till 100mac så kan vi avsluta denna diskussion och gå vidare i våra liv eftersom man inte får diskutera den där övriga procenten som lämnades kvar...

Detta borde innebära att forumet "livsstil" med omedelbar verkan stängs...???

Jag tycker att viljan att aldrig stöta sig med Apple är överdriven och onödig, men i övrigt så suckar man ju över hur upprörda en del kan bli...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Undertecknad har fortlöpande kontakt med flera medlemmar på 99mac som alla producerar inlägg här, låt vara i varierande grad. Samtliga är extremt utmattade av 99macs reglertendenser.

Well, jag kan kontra med att en hel del andra besökare här på 99mac är så otroligt trötta på att en del personer verkar fullkomligt besatta över att dom inte får diskutera hedersmord på ett macforum. Att gå på som om det vore den samlade yttrandefriheten i landet som begränsas när ett forum modereras upplevs som... tja, löjligt rent ut sagt. Och att likna det vid det som hänt östtyskar och ungrare eller som att säga att folk är "skrämda till tystnad" bidrar till det att det nästan uppfattas som ett dåligt skämt. Ditt sätt att skriva i så oehört överdrivna former "skrämmer" säkert ännu fler från att uttala sig i saken, för då riskerar man väl att liknas vid fascist eller diktator eller nåt liknande.

Man undrar i sitt stilla sinne varför någon alls orkar hetsa upp sig så mycket över detta. Borde det inte vara bättre att lägga all denna energi på att diskutera vettiga saker (som t.ex. hedersmord) i ett forum avsett för ändamålet? Eller är det en längtan att få diskutera känsliga politiska ämnen med just macare som är drivkraften?

Jag rekommenderar den sajt som verkligen står upp för yttrandefriheten, nämligen Flashback. Där finns forum för alla tänkbara ämnen, med inriktning på sånt som på många ställen (som här t.ex.) uppfattas som för "hett" för att ingå i diskussionsämnena.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Blotta tanken på att någon annan ska bedömma de åsikter jag framför och avgöra hurvida dom ska få stå kvar eller inte, skrämmer mig.

Så du anser att ett forum ska vara helt omodererat då? För allt annat än helt omodererat innebär ju just att någon bedömmer om det ska få stå kvar eller inte. Även nämnda Flashback har förstås moderatorer som bedömmer inläggen. Såhär skriver Jan Axelsson om vad som krävs av en moderator:

Det förutsätter till exempel att du besöker forumet flitigt och är väl införstådd med Flashbacks policy angående censur - det vill säga att inga inlägg plockas bort på grund av dess åsikt, utan enbart inlägg som inte håller sig till ämnet och är postade för att förstöra raderas.

Tyck precis vad du vill. Men håll dig till ämnet. Rätt enkla regler. Fast för dom som tror att regler är lika med världens ondska, typ, så är det väl också för mycket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-03 23:34

Jag förstår och stödjer delvis era motiv, Joacim Melin. Men de regler som ni tillämpar tycks ju en del frustration och missförstånd. Jag måste erkänna att jag inte förstår dem. Varför har man tex ett forum för livsstil, om man inte får prata anant än mac i det???

Kanske kan man se vad man kan ändra och förtydliga i era regler?

jag förstår vad du menar Christoffer Larsson, men du har inte förstått vad vi menar. Vi är helt enkelt inte överens, alla kan inte vara överens alltid heller. Jag och flera andra har försökt att förklara något som är lika science fiction för vissa som självklart för andra. Så är det. Vi är olika helt enkelt. olika sätt att se på saker. Ja, ja man kan ju inte misslyckas om man inte försöker. För mig blir 99mac.com ett forum har nåt men saknar nåt på samma gång.

[ 04 Juni 2002, 00:39: Meddelandet ändrat av: j skaneby ]

Bevaka tråden